کنفرانس خبری اردوغان و مرکل در برلین

    کد خبر :379484

رئیس جمهور ترکیه امروز جمعه در برلین با صدر اعظم آلمان دیدار کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از یورو نیوز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوی ترکیه که برای سفری سه روزه به برلین سفر کرده است امروز جمعه به اتفاق آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد.

اردوغان در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که ترکیه شرایط اتحادیه اروپا برای برداشتن شدن ویزا بین ترکیه و آن اتحادیه را به سرعت تکمیل خواهد کرد.

او همچنین گفت که تاثیر «حملات اقتصادی» به اقتصاد ترکیه محدود بوده است.

اردوغان ادعا کرد که صدها نفر از حامیان «جنبش تروریستی گولن» در آلمان هستند و ترکیه انتظار دارد که‌ آلمان آنها را تحویل آنکارا بدهد. اردوغان همچنین تاکید کرد که «نظام حقوقی ترکیه مستقل است.»

رئیس جمهوری ترکیه گفت که با آلمان در ارتباط با صنایع دفاعی همکاری خواهد کرد.

آنگلا مرکل هم در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که با اردوغان توافق کرده است تا ملاقاتی بین رهبران آلمان، ترکیه، روسیه و فرانسه برای بررسی بحران ادلب سوریه برگزار شود.

به نظر می رسد که این ملاقات در ماه اکتبر برگزار شود.

وی همچنین درباره نگرانی اردوغان درباره جنبش گولن گفت: «ما شواهد ارائه شده از سوی ترکیه را درباره جنبش گولن جدی خواهیم گرفت اما به جزئیات بیشتری در این زمینه نیاز داریم.» وی همچنین افزود که فکر نمی کند «حامیان گولن در آلمان باشند.»

در حین صحبت های دو طرف، مردی که با صدای بلند به اردوغان اعتراض می‌کرد از سوی نیروهای امنیتی به بیرون از جلسه هدایت شد.

این نخستین سفر اردوغان به آلمان در کسوت رئیس جمهوری ترکیه است.

آنگلا مرکل پیش از دیدار با رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که برلین خواهان همکاری اقتصادی با ترکیه است اما گفتگو درباره مسائل حساسی چون حقوق بشر و شرایط زندانیان بویژه زندانیان آلمانی در ترکیه نیز از مسائل مورد بحث خواهد بود.

پس از کودتای نافرجام ترکیه، آنکارا ده‌ها هزار نفر را به اتهام مشارکت در کودتا دستگیر کرده است. برلین در چندین نوبت در ارتباط با عدم رعایت حقوق این افراد اعلام نگرانی کرده است.

تحول دیگر در ارتباط با سفر رئیس جمهوی ترکیه به آلمان، انتشار مقاله‌ای از اردوغان در روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ آلمان بود که رئیس جمهوری ترکیه در آن به مقامات آلمان درباره فعالیت جنبش فتح‌الله گولن هشدار داد و خواهان شناسایی این گروه از سوی آلمان بعنوان مسئول کودتای ترکیه شده است.

ترکیه گولن را متهم کرده است که رهبری کودتای نافرجام تابستان ۲۰۱۶ را برعهده داشته است. آلمان در واکنش گفته است که به شواهد بیشتری برای ارتباط بین جنبش گولن و کودتای ترکیه نیاز است.

اردوغان همچنین در مقاله‌اش از ترکیه و آلمان بعنوان دو متحد نام برده است که باید مانع «سیاست‌های غیرمسئولانه» ایالات متحده آمریکا در راه انداختن جنگ تجاری بی ملاحظه شوند.

روابط بین برلین و آنکارا در ماههای گذشته به سردی گرداییده بود و اردوغان سعی دارد در جریان سفر سه روزه اش به آلمان روابط دو کشور را بازسازی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید