بیژن ذوالفقارنسب: از شفر و برانکو انتظار بیشتری می‌رفت/ دربی ۸۸ در ۵ سال گذشته بی‌کیفیت‌ترین تقابل سرخابی بوده است

  • ورزشی
  • جمعه ۶ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۴۲
    کد خبر :379241

کارشناس فوتبال کشورمان کیفیت دربی ۸۸ را بسیار پایین ارزیابی کرد و گفت: تیم‌های استقلال و پرسپولیس به چند روانشناس ورزشی نیاز دارند.

بیژن ذوالفقارنسب درباره تساوی بدون گل تیم‌های استقلال و پرسپولیس و کیفیت پایین دربی 88 اظهار داشت: این بازی از لحاظ کیفی حتی در سطح لیگ برتر خودمان هم نبود و انتظار بسیار بیشتری از این بازی می‌رفت تا با کیفیت‌تر دنبال شود. فکر می‌کنم حساسیت بیش از حد و اندازه این بازی حتی مربیان را هم تحت تاثیر قرار داده بود که این حساسیت به بازیکنان هم منتقل شده بود. بازیکنان حتی کیفیت متوسط خود را هم به نمایش نگذاشتند، خطاهای بی‌مورد، غیرضروری و بسیار ابتدایی از سوی هر دو تیم رخ می‌داد و به اعتقاد من هیچکدام از تیم‌ها برنامه مدون و منظمی برای این بازی نداشتند.

وی درباره عملکرد پرسپولیس عنوان کرد: به نظرم پرسپولیس مقداری در اجرای بازی مالکانه سعی داشت که آن هم با رخ دادن خطاهای بی‌مورد و اشتباهات ساده عملیاتی نمی‌شد. در مجموع بازی سرد و کسل کننده‌ای شاهد بودیم.

این کارشناس فوتبال راجع به این که از شفر و برانکو به عنوان مربیان حرفه‌ای انتظار نمی‌رفت که تیم‌های‌شان بازی با کیفیت‌تری را در دربی به نمایش بگذارند، خاطر نشان کرد: این انتظار از شفر و برانکو می‌رفت اما به اعتقاد من در این بازی یکسری عوامل فراتر از مربیان در عملکرد تیم‌ها دخیل هستند. برای این بازی از هفته‌ها قبل از بازیکنان هزاران بار درباره دربی سوال می‌شود، خانواده، هواداران و رسانه‌ها، روی این بازی متمرکز هستند و برای همین دربی از روند خودش خارج می‌شود. زمانی که بازی به این سطح می‌رسد نقش باشگاه و مشاوران و روانشناسان ورزشی‌اش پررنگ‌تر می‌شود، که البته هیچ کدام از باشگاه‌های ما در کادر فنی‌شان روانشناس ندارند تا این مسائل را کنترل کنند.

ذوالفقارنسب عنوان کرد: الان بازیکنان شاید در روز مسابقه مدام درگیر حواشی دربی باشند و احتمالا هر کدام از آنها چندین نفر از اقوام‌شان را به ورزشگاه آورده‌اند، کاری که از 30-40 سال گذشته رایج بوده است، الان بازیکنان فقط باید وظایف فنی‌شان را انجام دهند. باید بگویم که در لیگ‌های دیگر در چنین بازی‌های مهمی می‌گویند که حتی نقش روانشناس از سرمربی تیم هم بیشتر است. بسیار مشخص است که تمام بازیکنان حاضر در زمین با استرس بالا و هیجانی عمل می‌کردند وگرنه فوتبال ما آنقدر هم سطح پایین و بی‌کیفیت نیست که تیم‌ها حتی حاضر نشوند در بازی کوچکترین ریسک را انجام دهند.

به گزارش تسنیم ،وی راجع به این که آیا استقلال و پرسپولیس به روانشناس احتیاج دارند، بیان کرد: صد درصد آنها به وجود چند روانشناس نیاز دارند، حداقل برای بازی‌های بزرگ مانند دربی، این باشگاه‌ها به روانشناسان توانمند ورزشی احتیاج دارند که استرس، هیجان و واکنش‌های غیرطبیعی را در بازیکنان کنترل کنند. در المپیک کاروان آمریکا نزدیک به 65 روانشناس ورزشی همراه خود دارد که هر کدام از آنها نقشی را بر عهده دارند. در رفتارهای کنترلی بازیکنان در دربی هیچ وقت در بازی‌های معمولی لیگ رخ نمی‌دهد چرا که در این بازی بازیکنان می‌دانند که تمام خبرنگاران روی عملکرد آنها متمرکز هستند و دوربین‌های تلویزیونی بیشتری در ورزشگاه حضور دارند، حتی اقوام نزدیک آنها از هفته‌ها قبل از بازی درباره دربی و سطح آمادگی‌شان سوال پرسیده‌اند، این مسائل استرس‌زا است.

این کارشناس فوتبال راجع به کیفیت پایین این بازی، یادآور شد: به نظر من در 5 سال گذشته دربی 88 ضعیف‌ترین بازی بوده است. ما در 7-8 سال گذشته چنین مسابقاتی داشته‌ایم که حتی بازی به زد و خورد کشیده شده. همه اینها را می‌توان به دلیل هیجانات کاذبی دانست که پیرامون فوتبال ما و مخصوصاً دربی وجود دارد. مطمئناً در دربی‌های بین‌المللی هم این مسائل وجود دارد اما در آنجا هم ورزشکاران روانشناس شخصی دارند و هم باشگاه‌ها.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید