عادل عبدالمهدی بیشترین شانس را برای تصدی پست نخست وزیری عراق دارد

    کد خبر :379023

یکی از نمایندگان ائتلاف سائرون عراق اعلام کرد که عادل عبدالمهدی بیشترین شانس را برای تصدی پست نخست وزیری عراق دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از السومریه، علاء الربیعی نماینده ائتلاف سائرون عراق اعلام کرد که عادل عبدالمهدی بیشترین شانس را برای تصدی پست نخست وزیری عراق دارد.

وی افزود: عبدالمهدی از مقبولیت همه گروههای سیاسی برخوردار است.

شایان ذکر است که اخیرا روزنامه «الاخبار» لبنان در این خصوص نوشت: شانس عادل عبدالمهدی بیش از دیگران است. در سطح منطقه ای و بین المللی بر سر او اتفاق نظر وجود دارد. رهبران جریان حکمت (عمار حکیم) و ائتلاف الفتح (العامری) بر سر نامزدی عادل عبدالمهدی اقتصاددان و سیاستمدار عراقی نزدیک به ایران اتفاق نظر دارند.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان هم نوشته بود: عادل عبدالمهدی سیاستمدار برجسته عراقی که پیشتر سمت های معاون ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصادی و نفت را در کارنامه خود دارد شانس نخست را برای جایگزینی «حیدر العبادی» دارد. ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف الفتح به رهبری هادی عامری درباره او اتفاق نظر دارند.

تحلیلگران معتقدند که در سایه این حمایت ها و توافق ها، دولت بعدی عراق خواهد توانست نسبت به درمان زخم‌های کهنه این کشور اقدام و چشم‌اندازی امیدبخش و دلگرم‌کننده‌ای برای آینده عراقی ها ترسیم کند.

این توافق ها در شرایطی است که آمریکایی ها طی روزهای گذشته برای نقش آفرینی در روند تشکیل دولت عراق «برت مک گورت» فرستاده ویژه این کشور در ائتلاف مبارزه با داعش را به این کشور فرستادند و او با جریان های مختلف عراق رایزنی و به آنها فشار حداکثری وارد کرد تا مهره وابسته به آمریکا را در این کشور به نخست وزیری برساند.

اما توافق ائتلاف های عراق در انتخاب محمد الحلبوسی نشان داد که آمریکا نمی تواند نقش پر رنگی در تحولات عراق داشته باشد هر چند نباید از سناریونویسی واشنگتن در پشت پرده غافل بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید