جنگ نفتی ترامپ علیه ایران: آیا تهران مجبور به بستن تنگه هرمز می شود؟

    کد خبر :379002

وحيد صمدي در الاخبار چاپ بیروت نوشت: همزمان با نزدیک شدن تحریم های نفتی ایران، نشانه های آمادگی تهران در حال پدیدار شدن است و به نظر می رسد مسئولان ایرانی به راه های جایگزین خود همچنان اطمینان دارند، بویژه انکه اروپا نیز عزم جدی خود برای دور زدن تحریمها را نشان داده است.

به گزارش انتخاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: شکی نیست که جمهوری اسلامی در مورد پیامدهای تحریمهای آمریکا بخصوص در حوزه نفت، نگرانی هایی دارد؛ پیامدهایی که در ابتدا با کاهش شدید ارزش پول ملی ایران، نمایان شده است.

از بعد سیاسی، تهران از گزینه های قدرتمندی برای جبهه گیری در مقابل تحریمهای نفتی برخوردار است؛ همانطور که حسن روحانی نیز در نیویورک بر این مساله تاکید نموده و هشدار داد که ممانعت از صادرات نفت ایران، خطرناک خواهد بود. اما از بعد عملی، به نظر نمی رسد که گزینه های اقتصادی و تجاری جایگزین برای ایران آنقدر اندک باشد که این کشور مجبور به عملی کردن تهدید خود در مورد بستن تنگه هرمز شود.

در همین رابطه، جعفر قادری، کارشناس اقتصادی و از نمایندگان سابق مجلس ایران، در گفتگو با الاخبار تصریح کرد:«شرایط بین المللی تغییر کرده است. در گذشته، ایران تحت فشار تحریمهای سازمان ملل قرار داشت، اما امروز، تنها با تحریمهای یک جانبه آمریکا مواجه است و دولتهایی مانند هند، چین و روسیه، خود را ملزم به تحریمهای امریکا نمی دانند و امکان فروش نفت به انها وجود دارد». به عقیده وی، ممنوعیت صادرات نفت ایران از سوی آمریکا، می تواند حجم صادرات را کاهش دهد، اما امکان به صفر رساندن صادرات نفت ایران، برای ایالات متحده فراهم نیست.

در مورد گزینه های ایران برای مقابله با مرحله تحریمهای نفتی، قادری بر این عقیده است که اداره صادرات و واردات غیر نفتی ایران به شکلی صحیح و کنترل تقاضای ارز در بازار داخلی، می تواند به مسئولان در اداره کشور کمک کند. علاوه بر اینکه افزایش تولید نفت و فرآورده های نفتی، و فروش آن در بازار منطقه ای، می تواند درآمد ایران را افزایش داده و از مشکلات دولت بکاهد.

قادری همچنین به ضرورت افزایش روابط ایران با هسایه ها و دولتهای منطقه ای و شرقی که در مقدمه انها ترکیه، روسی، عراق، افغانستان، چین، هند و قطر قرار دارند و نیز امضای توافق های تجاری با آنها، اشاره کرد.

این در حالی است که واشنگتن و هم پیمانان آن در نشست سازمان ملل تلاش می کنند فشارها علیه ایران را افزایش دهند، همانطور که این مساله در جلسات کنفرانسی که سازمان غیر دولتی «کشورهای متحد علیه ایران»، نمود یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید