احتکار ارز صادرکنندگان در حسابهای خارج کشور تایید شد

    کد خبر :378913

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت،گاز و پتروشیمی گفت: بخش خصوصی نه توان، نه نیاز و نه انگیزه نگهداری ارز در خارج کشور را ندارد چرا که سرمایه اش را نیاز دارد بنابراین اگر شرایط و سیاست ارزی دولت تغییر کند ارز بخش خصوصی به کشور باز خواهد گشت.

به گزارش تسنیم، سعید رفیعی فر افزود: دولت در سیاست های اخیر خود و در بخش های متنوعی که صادر می کند فقط بخش های عمومی و کسانی را می بیند که قرار است امتیازهای بزرگی به آنها داده شود.

وی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: در حال حاضر دولت نفت خام را­ با یک یارانه­­ بسیار زیاد با ارز 4200 تومانی به بخش های مورد نظر خود تزریق می کند اما از بخش خصوصی که هیچ گونه استفاده ای از این یارانه ­­نکرده و نخواهد کرد انتظار دارد تا ارز حاصل از صادرات کالاهای خود را به کشور برگرداند.

دبیر بزرگترین تشکل صادراتی بخش خصوصی با تاکید بر اینکه ادامه این روند نتیجه ای جز ورشستگی واحدهای بخش خصوصی در پی نخواهد داشت گفت: چگونه ممکن است واحدی که خوراکش را با نرخ ارز آزاد 12 تا 14 هزار تومانی تامین می کند بتواند ارز حاصل از صادرات محصولات خود را به نرخ 8 هزار تومان در اختیار دولت قرار دهد.

وی افزود: در چنین شرایطی بخش عاقل،​ کار را متوقف می کند چون می داند نمی تواند از پس این تعهدات بربیاید. آن بخشی هم که به کار ادامه می دهد دائماً دلهره این را دارد که آیا این قوانین و این بخش نامه ها همچنان پابرجا باقی می مانند یا لغو می شوند بخشی هم ممکن است به سمت کارهای ناسالم پیش بروند.

دبیر اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی افزود: وقتی کاری شدنی نیست اما شما به غلط به انجام آن اصرار دارید تردید نداشته باشید که زمینه را برای تخلف ، رانت و سفته بازی فراهم خواهید کرد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی از دولت هیچ گونه امتیازی نخواسته و نمی خواهد گفت: عمده اعضای اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی صراحتا از دولت می خواهند هر گونه رانت به دیگر بخش ها را حذف کنند.

رفیعی فر افزود: پرسش ما این است که چرا دولت باید پولش را در کانال هایی بریزد که بعدا بخواهد با التماس آن ها را پس بگیرد.

این فعال اقتصادی در تشریح راهکارها برای برون رفت از این مشکلات گفت: پیشنهاد مشخص ما به دولت این است که از همان ابتدا نفت خام را به پالایشگاهها با نرخ ارز آزاد بدهد پالایشگاه ها نیز خوراک واحدهای پایین دستی را با همان نرخ محاسبه کنند و اگر دولت بخواهد یارانه ایی­­در نظر بگیرد آن را بر روی محصولات مثل بنزین و گازوئیل لحاظ کند تا بدین ترتیب هر گونه رانت و دلالی حذف شود.

دبیر اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در شرایط مساوی توان رقابت در داخل و حتی رقبای خارجی را دارد گفت: خواسته ما این است که دولت ­هر چه سریع تر نهاد رگولاتوری را تشکیل دهد و با پرهیز از تصمیمات جزیره ای و نگاه جامع به مسائل مشکلات را حل کند.

وی گفت: تا زمانی که چراغ های راهنمایی شهر را خاموش کرده باشید هر چقدر­­هم که پلیس و نیرو و ژنرال بر سر چهارراه ها بیاورید باز هم نمی توان قفل ترافیک را باز کرد و در چنین شرایطی همه خسته خواهند شد و ناراضی خواهد بود.

رفیعی فر افزود: خواهش ما از دولت این است که با تشکیل نهاد رگولاتوری چراغ های سرچهارراه را روشن کند؛ درچنین شرایطی بخش خصوصی نیز قول خواهد داد همچون گذشته یاور دولت باشد و ضمن دور زدن تحریم ها و تدام صادرات فراورده های نفتی کشور، ارز حاصل از صادرات محصولات خود را نیز به کشور بازگرداند.

این فعال اقتصادی گفت: بخش خصوصی واقعی نه توان، نه نیاز و نه انگیزه نگهداری ارز در خارج از کشور را ندارد چرا که سرمایه اش را نیاز دارد تا با آن فعالیت اقتصادی اش را ادامه دهد بنابراین اگر شرایط و سیاست های ارزی دولت تغییر کند ارز بخش خصوصی به کشور باز خواهد گشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید