عربستان، امارات و بحرین تحریم قطر را حق حاکمیتی خود خواندند

    کد خبر :37888

سه کشور عربستان،‌ امارات و بحرین در بیانیه مشترکی اعلام کردند که تصمیم برای تحریم قطر “حقی” حاکمیتی و با هدف حفاظت از امنیت ملی این کشورها است.
در این بیانیه مشترک که در واکنش به بیانیه زید بن رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد، هیات‌های این سه کشور در سازمان ملل نسبت به صدور چنین بیانیه‌ای در شرایط زمانی که باب گفت‌وگو و ارتباطات با دفتر کمیسیونر عالی سازمان ملل جهت حفظ حقوق تمامی اشخاص مربوطه و حصول اطمینان از اطلاعات و ادعاهای مطرح شده در مورد نقض حقوق بشر گشوده است، ابراز تاسف کردند.

در بیانیه مشترک سه کشور مذکور تاکید شد، تصمیم برای قطع روابط با قطر “حق” حاکمیتی این کشورهاست که با هدف حفاظت از امنیت ملی‌شان در برابر خطرانی چون تروریسم و افراط گرایی اتخاذ شد.

در ادامه این بیانیه سه کشور بار دیگر دوحه را به ادامه تامین مالی و میزبانی از گروه‌های تروریستی، افراطی و طایفه گرا متهم کردند.

این سه کشور مدعی شدند که در راستای “حمایت” از مردم قطر، برخی اقدامات را با هدف در نظر گرفتن شرایط انسانی و بهداشتی در این کشور اتخاذ کرده‌اند.

همچنین سه کشور بر تمایل خود به ادامه کار با طرف‌های مسئول جهت دستیابی به نتایج مورد نظر از تحریم شامل حفظ امنیت، مبارزه با تروریسم و حفظ ثبات و رفاه برای مردم منطقه تاکید کردند.

آنها بار دیگر تاکید کردند که به تمامی تعهدات خود در حوزه‌های حقوق بشر و قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند بوده و برای آنها احترام کامل قائل هستند.

رعد الحسین روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از نگرانی شدید خود نسبت به پیامدهای احتمالی این تحریم‌ها گفت و تاکید کرد، اقداماتی که به شکلی گسترده و افراطی اتخاذ شده به شکلی خطرناک زندگی هزاران زن، کودک و مرد را تنها به این دلیل که از اتباع یکی از کشورهای طرف درگیری هستند، به خطر می‌اندازد.

در ادامه بیانیه رعدالحسین آمده است، عربستان، امارات و بحرین دستورالعمل‌هایی برای رسیدگی به نیازهای انسانی و خانواده‌هایی که ملیت‌های مشترک دارند، صادر کرده‌اند اما این دستورالعمل‌ها ناکارآمد هستند؛ چراکه برای حل تمامی این موارد کافی نیستند.

کمیسونر عالی حقوق بشر سازمان ملل ناخرسندی‌ خود را از دو کشور امارات و بحرین به دلیل اینکه تمامی حامیان قطر و یا کسانی که مخالف اقدامات دولت هستند را تهدید به زندان و پرداخت جریمه می‌کند، ابراز داشت و این اقدام را نقض آشکار حق آزادی بیان و عقیده دانست.

الحسین در ادامه همه کشورهای مربوطه را به حل این بحران از طریق گفت‌وگو در سریع‌ترین زمان ممکن دعوت کرده و از آنان خواست مانع از اتخاذ هرگونه اقدامی شوند که بر رفاه امکانات، بهداشت و شرایط استخدام و کار شهروندانشان تاثیر منفی بگذارد و به تعهدات خود براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر اقدام بگذارند.

کشورهای عربستان، امارات و بحرین از پنجم ژوئن جاری روابط خود با قطر را قطع و این کشور را محاصره زمینی و هوایی کردند. آنها قطر را متهم به حمایت از تروریسم کردند؛ اتهامی که از سوی قطر رد شده است.

دوحه تاکید کرد با موج افتراها، تهمت‌ها و دروغ‌هایی که با هدف اعمال قیومیت بر این کشور به راه افتاده مقابله می‌کند.
منبع: ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید