عبور نرخ ارز و طلا از مرزهای روانی

    کد خبر :378349

تغییرات قیمتی چهارم مهر ماه جاری بی‌سابقه‌ترین روز را درتاریخ بازار ارز و طلا به ثبت رساند. یک روز پس ازسخنان تند ترامپ رئیس جمهوری امریکا علیه ایران و پاسخ قاطع رئیس جمهوری ایران که رشد هزار تومانی نرخ دلار را به دنبال داشت، قیمت‌ها در بازار ارز و طلا به پرواز درآمد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران، درشرایطی که اونس جهانی طلا با افت 3 دلار و 89 سنتی به 1197 دلار رسیده بود، اما در بازار طلا و سکه ایران قیمت‌ها به پیروی از ارز صعودی بود.دراین روز بی‌سابقه‌ترین جهش‌های قیمتی درتاریخ فعالیت این بازارها به ثبت رسید به‌طوری که هنگام تنظیم این گزارش سکه تمام طلا برای نخستین بار با عبور از مرز روانی 5 میلیون تومان 590 هزار تومان گران شد و به 5 میلیون و 521 هزار تومان رسید. اما جهش سکه تمام طرح قدیم بیشتر بود به گونه‌ای که دریک روز 850 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. دراین روز این نوع سکه به 5 میلیون و 360 هزار تومان رسید. همچنین نیم سکه با تجربه نرخ 2 میلیون و 713 هزار تومان 330 هزار تومان گرانتر از روز قبل شد و ربع سکه هم با جهش 110 هزار تومانی برروی یک میلیون و 422 هزار تومان ایستاد. سکه گرمی که در بسیاری از روزها ثابت باقی می‌ماند دراین روز 20 هزار تومان بالا رفت و به 702 هزار تومان رسید. درهمین زمینه محمد کشتی آرای عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفت‌و‌گو با تسنیم، در خصوص چرایی افزایش قیمت طلا و سکه در بازار طی روزهای اخیر اظهار داشت: معمولاً فعل و انفعالات اقتصادی متأثر از مسائل سیاسی است؛ به همین دلیل بگو مگوهای سیاسی تأثیر خود را در بازار اقتصادی می‌گذارد.معمولاً بازار قیمت‌ها را از ساعت 12 به بعد هر روز مشخص می‌کند ولی دیروز اتفاقی که افتاد موجب شد تا قبل از ساعت 11 ظهر قیمت‌ها بیرون بیاید.

این فعال در بازار طلا و ارز با اعلام این‌که تقاضای شدیدی برای خرید دلار و سکه و طلا از صبح امروز (چهارشنبه) به بازار وارد شده است، گفت: همین افزایش تقاضا قیمت ارز و قیمت طلا و قیمت سکه را افزایش داد.وی تأکید کرد که برای اولین بار رکوردهای جدید قیمتی را در بازار طلا و ارز داشتیم که قبلاً حتی تصورش را هم نمی‌کردیم.

هرگرم طلا 547 هزار تومان

دیروز علاوه بر انواع سکه نرخ طلا هم رکوردتازه‌ای را تجربه کرد. دراین روز و برای نخستین بار هر گرم طلای 18 عیار به بیش از 547 هزار تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه 57 هزار و 790 تومان بیشتر بود.

پرواز قیمت‌ها در بازار ارز

در بازار ارز نیز قیمت تمام انواع ارز در برابر ریال با رشد شدیدی مواجه بود. دراین روز دلار با نوسان قیمتی شدیدی همراه بود. طی روزهای اخیر با جو هیجانی که از دنیای سیاست وارد بازارها شده قیمت‌ها در بازار ارز دستخوش تغییرات زیادی شده است به‌طوری که طی سه روز دلار از کانال 15 هزار تومان به 18 و 19 هزار تومان رسید.

پس از تجربه دلار 17 هزار تومانی در روز سه‌شنبه، دیروز نرخ این ارز و سایر ارزها در بازار به رشد خود ادامه داد به‌طوری که درمیانه روز دلار از 19 هزار تومان هم گذشت. دراین روز دلار با پرش بیش از 2300 تومانی خود را به بالای 19 هزار و 300 تومان رساند. یورو نیز با رشدی سریع 2 هزار و 737 تومان گران شد و برروی نرخ 22 هزار و 692 تومان ایستاد. اما جهش پوند درمقایسه با این دو ارز بیشتر بود. پوند با رشد 3 هزار و 166 تومانی به میانه 25 هزار تومان رسید. همچنین درهم امارات دراین روز به 5260 تومان رسید که نشان دهنده رشد 625 تومانی آن بود. لیر ترکیه نیز با جهش 440 تومانی نرخ 3 هزار و 133 تومان را به نمایش گذاشت. البته پس از گذشت چندساعت از ظهر شاهد افت قابل توجه قیمت‌ها در بازار بودیم به گونه‌ای که دلار به کانال 17 هزار تومان، یورو به کانال 21 هزار تومان و پوند به کانال 23 هزار تومان بازگشت، اما دوباره به نرخ های بالا برگشت.

بورس بازار بهره‌مند از جهش ارز

درحالی که در بازار ارز و طلا قیمت‌ها صعودی بود، شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران هم رو به صعود گذاشت. دراین روز شاخص کل با افزایش 6017 واحدی به رقم 180 هزار و 635 واحد رسید که رشد 3.45 درصدی را به تصویر می‌کشد. بااین اتفاق بازدهی بورس از ابتدای سال‌جاری به 87.5 درصد رسید.روزگذشته همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 58 واحدی بر روی رقم 2 هزار و 71 واحد متوقف شد.ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از یک هزارو 573 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 4 میلیارد و 560 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 283 هزار و 454 نوبت داد و ستد بود.

تمام نیازهای ارزی خدماتی مردم از هفته آینده تأمین می‌شود

در این میان مهدی کسرایی‌پور مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: تمامی نیازهای ارزی خدماتی از هفته آینده درتعداد بیشتری از بانک‌ها به‌طور ویژه و به صورت حواله و اسکناس از طریق بانک مرکزی تأمین خواهد شد. وی افزود: علاوه بر موارد فوق، تخصیص و تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو از محل منابع بانک مرکزی و سایر کالاها از طریق سامانه نیما بدون وقفه ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید