نایب رییس انجمن اقتصاددانان: ترامپ به برجام باز نمی‌گردد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۳
    کد خبر :378320

نایب رییس انجمن اقتصاددانان ایران در ارزیابی صبحت‌های شب گذشته روسای جمهور ایران و امریکا گفت: سخنان ترامپ و روحانی در اصل تکرار صحبت‌های قبلی هر ۲دولت بود و سخنرانی این ۲نفر یعنی تغییری در مناسبات این دو کشور ایجاد نشده و در نتیجه انتظاری برای تغییر فضای اقتصادی نباید داشت.
لطفعلی بخشی در گفت‌و گو با خبرآنلاین اظهار کرد: ترامپ صحبت‌های قبلی خود را تکرار کرد و وعده داد که ابعاد تحریم‌ها را گسترش خواهد داد و این فشار را تداوم خواهد بخشید در واقع همان گونه که انتظار می رود،‌ وی سخن گفت .در مقابل روحانی نیز بحث را از مبنای دیگری پی گرفت که خلف وعده کردید و اول باید خلف وعده‌ها را جبران کنند.

وی افزود: البته سخنرانی روحانی هوشمندانه بود اما باید توجه داشت در آن جلسه بحث مقایسه هوش مطرح نیست بلکه بحث قدرت مهم است برای نمونه ترامپ بدون داشتن متن و نوشته سخنرانی کرد و مسلط بود و با همه شوخی کرد و وقتی به او خندیدند راحت از این مساله گذشت و به عنوان یک ابرقدرت خود را معرفی کرد و برای دولت خود نسبت به دولت‌های قبلی ایالات متحده کلی امتیاز قایل شد.

وی تصریح کرد: روحانی نیز بحث‌های همیشگی را تکرار کرد و حرف جدید نزد؛ او در واقع گلایه‌ها را مطرح کرد.

وی گفت: بحثی که ترامپ و روحانی مطرح کردند در اصل تداوم مسیری است که در چند ماه گذشته بوده و هیچ تحول خاصی در این زمینه صورت نخواهد گرفت به عبارت دیگر متاسفانه صحبت‌های این ۲نفر به عنوان مسوولان دوکشوری که اکنون در تناقض با یکدیگر هستند،‌ نوید بخش هیچ‌گونه کاهش تهدیدات و … نبود و در واقع ادامه روندی است که در چند ماه گذشته داشته‌ایم .

اروپا به خاطر ایران در روابط با امریکا ریسک نمی‌کند

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران درباره توافق ۱+۴ و واکنش‌های دولتمردان امریکایی توضیح داد:‌ اتحادیه اروپا در واقع می‌خواهد که در مقابل ترک‌تازی امریکا بایستد اما اینکه تا کجا قدرت دارد و تا کجا منافعش ایجاب می‌کند،‌ مشخص نیست. باید توجه داشت اتحادیه اروپا با امریکا منافع اقتصادی فوق‌العاده‌ای دارد و صادرات اروپا به امریکا برابر با یک هزار و ۲۰۰میلیارد دلار است و این یعنی بخش وسیعی از نیروی کار اروپا کار می‌کند و کالای تولیدی به امریکا صادر می‌شود بنابراین اروپا به خاطر ایران نمی‌تواند ریسک کند و با امریکا درگیر شود و ما باید متوجه این مساله مهم باشیم.

وی ادامه داد: ولی اتحادیه اروپا در عین حال سعی می‌کند در حدی که تحمل امریکا اجازه می‌دهد،‌تلاش کند دست به مانورهایی بزند ولی به نظر بنده آنچه پمپئو و بولتون در مقابل این ژست اروپایی‌ها گفتند،‌عکس‌العمل بسیار شدیدی بود.

بخشی خاطر نشان کرد: باید دید این عکس‌العمل شدید را اروپایی‌ها چگونه جواب می‌دهند.

کمک اروپا به ایران با هدف گرفتن امتیاز از امریکا

وی گفت: اروپا اگر به ما کمک می‌کند در واقع عملی تاکتیکی است و برای گرفتن امتیاز از امریکاست نه برای دفاع ۱۰۰درصد از ما زیرا آنها بین خود مسایلی دارند که می‌خواهند به این وسیله و با کمک به ایران از امریکا امتیاز بگیرند اما باید توجه داشت که نمی‌توانیم برای همیشه و طولانی مدت و یا وضعیت بحرانی‌تر روی کمک اروپا حساب باز کنیم.

قیمت‌ها چه می ‌شود؟
وی درباره وضعیت ماه‌های آینده تحلیل کرد: دولتمردان باید فکر راه چاره باشند و اینکه چه کنند؛‌ دنیای سیاست دنیای احساسات نیست بلکه دنیای محاسبات است اگر ما نخواهیم حساب کنیم که قرار است به کجا برویم قطعا با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد. یادمان باشد در دنیای سیاست،‌رفاقت و دوستی وجود ندارد بلکه منافع وجود دارد و اکنون نیز این منافع متاسفانه در بین بلوک‌های قدرت جهان برخلاف منافع ما شکل گرفته بنابراین ما باید بازی دیگری غیر از روال گذشته به میدان بیاوریم. با استفاده از روش‌های گذشته به جایی نخواهیم رسید و احتمالا اوضاع از این هم پیچیده‌تر خواهد شد.

این اقتصاددان به تیم اقتصادی دولت برای تغییر روال فعلی گفت: روشی که تاکنون استفاده کرده‌ایم و داشته‌ایم در واقع جواب نداده بنابراین ادامه دادن آن به جایی نخواهد رسید باید در حرف‌ها و ایده‌ها و روش‌ها تجدیدنظر کنیم همچنین توجه کنید جمله روحانی مبنی بر شروع مذاکره در جلسه شب گذشته بیشتر تعارف بود تا دولت ترامپ قطعنامه شورای امنیت را بپذیرد در حالی‌که پذیرفتن این قطعنامه یعنی ترامپ به برجام برگردد که با روحیه‌ای که از دولت امریکا سراغ داریم،‌ این کار را نخواهد کرد زیرا ترامپ در ۶ماه گذشته بسیار زیاد روی مساله خروج از برجام سرمایه‌گذاری کرده بود و امتیاز داده و امتیاز هم گرفته بنابراین بعید می‌دانم ترامپ حرف خود را عوض کند و به برجام بازگردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید