تشکیل سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان چقدر هزینه دارد؟ + جزئیات

    کد خبر :378284

سرپرست اداره کل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با تشریج جزئیات هزینه ثبت سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان گفت: معاونت ساماندهی امور جوانان پیشنهاد کرده تا برای تسهیل ثبت سمن‌ها و کاهش هزینه‌های آنان تمهیدی اندیشیده شود.

سجاد سالک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هزینه ثبت سازمان مردم نهاد در هر استان متفاوت است، گفت: یکی از دلایل این مساله این است که در برخی استان‌ها اعضای سازمان‌های مردم نهاد خودشان مذاکراتی انجام داده‌ و توانسته‌اند تخفیف‌هایی را دریافت کنند. در این استان‌ها هم نهادهای مربوطه با آنها همراهی کرده و به آنها تخفیف داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بالاترین هزینه ثبت سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان برای هر فرد ٩۶ هزار تومان و در برخی استان ها کمتر است، افزود: برای ثبت یک سازمان مردم نهاد، متقاضیان باید برای دریافت سه نوع گواهی مراجعه کنند که شامل گواهی سوء پیشینه، آزمایش اعتیاد و استعلام از نهادهای مسئول است که دو مورد اول هزینه‌هایی را به همراه دارد. در واقع وزارت ورزش و جوانان هزینه‌ای را برای صدور اعتبار نامه تشکل‌ها دریافت نمی‌کند بلکه این هزینه‌ها برای دریافت گواهی‌های مربوطه است.

سالک با بیان اینکه هزینه دریافت این گواهی‌ها در تهران و همدان از سایر استان ها بیشتر است، تصریح کرد: این هزینه‌ها در تهران برای هر نفر حدود ۹۰ هزار تومان و در همدان حدود ۹۶ هزار تومان است. همچنین ارزان‌ترین استان‌ها برای ثبت سازمان مردم‌نهاد حوزه جوانان نیز گلستان و خراسان رضوی با هزینه‌ای حدود ۵۰ هزار تومان هستند.

سرپرست اداره کل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان افزود: در استان‌هایی که هزینه ثبت سمن کمتر است، ادارات کل ورزش و جوانان با متولیان مربوطه صحبت کرده‌اند تا هزینه انجام آزمایش‌ها یا گواهی سوء پیشینه را کاهش دهند و بیشترین تخفیف‌ را از آزمایشگاه‌ها گرفته‌اند. در عین حال فکر می‌کنیم برای جوانان زیر ۳۰ سالی که یا دانشجو هستند یا هنوز نتوانسته‌اند مشغول کار شوند، مبالغ ذکر شده برای حدود ۷ نفر، ممکن است کمی سنگین باشد؛ به طوریکه آنها برای یک هیئت موسس ۷ نفره باید حدود ۷۰۰ هزار تومان با احتساب موارد جانبی هزینه کنند.

سالک با بیان اینکه حداقل تعداد افراد مورد نیاز برای تشکیل یک سازمان مردم نهاد حوزه جوانان ۵ نفر به علاوه یک بازرس ( مجموعا ۶ نفر) است، گفت: مجموع هزینه‌های این تعداد، هزینه نسبتا سنگینی برای انجام کار داوطلبانه است. این مساله برای جوانانی که درآمدی ندارند می‌تواند یکی از عوامل بازدارنده برای انجام کار داوطلبانه باشد. همچنین در مواردی متقاضیان ثبت یک سمن به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های مربوطه از ادامه کار منصرف شده‌اند.
وی ادامه داد: در نتیجه پیشنهادی از سوی معاونت جوانان برای تسهیل ثبت سمن‌ها و کاهش مشکلات جوانان مطرح شده است، به طوریکه تمهیدی اندیشیده شود تا هزینه ثبت سمن یا کاهش یابد یا به صفر برسد. البته ساز و کار رسیدن به این خواسته در دست بررسی قرار دارد. به هرحال این پیشنهاد اولیه است و در نهایت باید در شورای عالی جوانان-که امیدواریم تا دو ماه آینده برگزار می شود- به تصویب برسد.

سالک با اشاره به اینکه کلیات این پیشنهاد در آخرین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان مطرح شده و به اطلاع اعضای ستاد ملی ساماندهی جوانان رسیده است، افزود: در این جلسه از مسئولان دستگاه‌ها خواسته شد تا پیشنهادات خودشان را تا نیمه اول مهرماه به معاونت ساماندهی امور جوانان ارائه دهند. به هرحال هزینه‌های بالای ثبت سمن از سوی جوانان و فعالان مدنی به این معاونت منعکس شده و به عنوان یک دستور کار مورد بررسی قرار گرفته است. امیدواریم در شورای عالی جوانان در این مورد به نتیجه برسیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید