نظامیان آمریکایی در شرق سوریه می‌مانند/هدف ما خروج ایران از سوریه است

    کد خبر :378170

فرستاده جدید آمریکا در سوریه ابراز امیدواری کرد که توافقنامه سوچی امضا شده بین ترکیه و روسیه در خصوص ادلب پایدار بماند.

«جیمز جفری» فرستاده آمریکا در امور سوریه گفت که در پرتو توقف نسبی درگیری‌ها در سوریه، فرصت بررسی نحوه ورود به روند سیاسی با هدف دستیابی به تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات وجود دارد.

جفری در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الأوسط» تأکید کرد که نظامیان آمریکایی در سوریه به منظور تحقق سه هدف باقی خواهند ماند: ریشه‌کنی داعش به گونه‌ای که عدم بازگشت آن تضمین شود و اتفاقی که در سال ۲۰۱۲ پس از خروج آمریکا از منطقه و بازگشت القاعده در قالب داعش رخ داد، تکرار نشود.

وی افزود که دومین هدف این است که ما خواهان مشارکت دیپلماتیک و نظامی متحدان برای دستیابی به هدف مورد نظر یعنی خروج ایران از سوریه هستیم و سومین هدف نیز اجرای روند سیاسی است.

جفری تصریح کرد که واشنگتن با همکاری مسکو برای تحقق هدف مورد نظر یعنی خروج ایران از سوریه، تلاش می‌کند چرا که «تنها روس‌ها هستند که می‌توانند به خروج ایران از سوریه کمک کنند.»

وی با تأکید بر اینکه برای خروج ایران از سوریه هرگز به استفاده از زور نظامی متوسل نخواهیم شد، اظهار داشت: «ما الگوهایی درباره خروج نیروهای نظامی از مناطق جنگ به محض پایان یافتن جنگ داریم، آمریکا در دهه هفتاد پس از پایان جنگ ویتنام این کشور را ترک کرد و خروج ایرانی‌ها از سوریه نیز یک خواسته غیرعادی نیست.»

جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است که حضور ایران در سوریه قانونی و بر اساس خواسته دولت این کشور بوده و خروج مستشاران ایرانی از سوریه تنها در صورت درخواست دولت این کشور انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، فرستاده آمریکا در سوریه درباره برکناری «بشار اسد» از قدرت نیز گفت که «برکناری اسد از طریق روند قانون اساسی میسر است همچنانکه برای «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق این اتفاق افتاد زیرا وی نتوانست مانع سیطره داعش بر عراق شود.

این سخنان فرستاده آمریکا در حالی است که آمریکا در چند سال گذشته از جنگ علیه سوریه بر گزینه نظامی برای برکناری بشار اسد از قدرت تأکید کرده بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید