هشدار اتریش درباره مواضع ضدایرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل

    کد خبر :378106

رئیس جمهور اتریش گفت که سخنرانی همتای آمریکایی وی در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ایران بوی جنگ می‌دهد.

«الکساندر فان در بالن» رئیس جمهور اتریش درپی سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل درباره مواضع وی درباره ایران هشدار داد.

بنابر گزارش روزنامه اتریشی «پرسه»، فان در بالن معتقد است که ترامپ جنگی علیه ایران را در نظر دارد. وی در این مورد گفت: «سخنان رئیس‌جمهور آمریکا این تصور را پدید می‌آورد که دولت آمریکا دیر یا زود در پی جنگ است.»

«سباستین کورتس» صدراعظم اتریش هم درباره ادامه همکاری کشورش با ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و تهدید‌هایی که این کشور متوجه طرف‌های تجاری ایران کرده است، ابراز تردید کرد و گفت که کمتر شرکتی فعالیت بازرگانی خود در آمریکا را برای اینکه در ایران بماند به خطر می‌اندازد.

ترامپ در بخشی از سخنرانی دیشب در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران پرداخت و گفت: «سران ایران بذر هرج و مرج، مرگ و نابودی می‌افکنند. آنها به مرزهای همسایگانشان و حق حاکمیت آنها احترام نمی‌گذارند. سران ایران، منابع این کشور را هدر می‌دهند تا خودشان را ثروتمند کرده و اقدام به گسترش بلایا در سراسر منطقه و فراسوی آن کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا ایران را به پیگیری برنامه‌های خشونت‌طلبانه و توسعه‌طلبانه در خاورمیانه متهم کرده و مدعی شد همسایگان ایران بهای سنگینی در این زمینه پرداخت کرده‌اند.او در ادامه مدعی شد: «به همین دلیل است کشورهای بسیاری در خاورمیانه به شدت از تصمیم من برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای وحشتناک سال ۲۰۱۵ ایران و احیای تحریم‌ها علیه این کشور حمایت کردند.»

وی گفت: «توافق هسته‌ای، سرمایه سرشار برای سران ایران به ارمغان آورد. از زمان حصول برجام، بودجه نظامی ایران نزدیک به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.» رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد سران ایران از این وجوه برای ساخت موشک، سرکوب داخلی و ایجاد هرج و مرج در منطقه استفاده کرد.

ترامپ سپس گفت: «ایالات متحده کارزاری برای فشار اقتصادی راه انداخته تا رژیم را از وجوهی که برای پیشبرد برنامه‌های خونینش نیاز دارد، محروم کند. ماه گذشته ما احیای تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای رفع شده بودند را آغاز کردیم. تحریم‌های دیگری هم ۵ نوامبر احیا خواهند شد و اقدامات بیشتری هم در راهند. در حال همکاری با کشورهای وارد کننده نفت خام ایران هستیم تا خرید نفت خود را به طرز محسوسی کاهش دهند.»

او همچنین بار دیگر از اصطلاح آمریکا-ساخته «پیشتاز تروریسم» برای اشاره به نظام ایران اشاره کرد و گفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم کشور پیشتاز تروریسم در دنیا مالکیت خطرناک‌ترین سلاح‌های دنیا را به دست بیاورد.»

به گزارش فارس ،ترامپ اضافه کرد: «نمی‌توانیم به رژیمی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کند، اجازه دهیم به ابرازهای لازم برای حمل کلاهک هسته‌ای به سمت هر شهری روی کره زمین، دست پیدا کند. نمی‌توانیم این را انجام دهیم. از همه کشورها می‌خواهیم رژیم ایران را مادامی که خشونت‌هایش ادامه دارند منزوی کنند و از همه کشورها می‌خواهیم از مردم ایران که در حال تلاش برای بازپس‌گیری سرنوشت مذهبی‌‌شان هستند حمایت کنند.»

ترامپ اردیبهشت ماه گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و می‌خواهد در ماه نوامبر جلوی صادرات نفت و گاز از ایران را بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید