برگزاری کنفرانس حمل و نقل ریلی بار کشورهای اوراسیا ۱۰ مهر درتهران

    کد خبر :378034

یازدهمین کنفرانس بین المللی بار OSJD با حضور کشورهای عضو این سازمان ازجمله چین، روسیه و کشورهای اروپای شرقی از تاریخ ۱۰ تا ۱۱ مهرماه در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نقل از دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، یازدهمین کنفرانس بین المللی بار سازمان همکاری راه آهن ها (OSJD) با هدف بررسی راهکارهای توسعه و تکمیل حمل و نقل بین المللی ریلی بار در منطقه اوراسیا از تاریخ ۲ تا ۳ اکتبر ۲۰۱۸ مصادف با ۱۰ تا ۱۱ مهرماه ۹۷ به میزبانی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار خواهد شد.

بنا به اعلام دفتر امور بین الملل شرکت راه آهن، نمایندگان سازمان های بین المللی حمل و نقلی، به همراه شرکت کنندگانی از راه آهن های آسیای میانه، اروپای شرقی، روسیه و چین، شرکت های حمل و نقل باری و … در اجلاس مذکور حضور خواهند یافت.

هدف از برگزاری این اجلاس تبادل تجربیات راه آهن ها و سازمان های بین المللی ریلی، ارائه توصیه هایی برای افزایش بازده راه آهن ها، بهبود خدمت رسانی به مشتریان، تعیین چشم‌انداز همکاری راه آهن ها و شرکت های حمل و نقلی و اکسپدیتوری و … عنوان شده است.

مهم ترین محورهای مورد بررسی در اجلاس بار OSJD عبارتند از:

پتانسیل کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام برای سازماندهی حمل ونقل ریلی در مسیر آسیا – اروپا – آسیا
چشم انداز توسعه حمل و نقل کانتینری – تجربه ارائه خدمات ریلی (قطارهای کانتینری دربست)
مبانی حقوقی حمل و نقل باری ریلی و به روزآوری آنها
سیاست تعرفه ای و بازاریابی
تکنولوژی های اطلاع رسانی در حوزه حمل و نقل باری ریلی
راهکارهای افزایش جذابیت و رقابت پذیری حمل و نقل ریلی و راه حل های مدرن پیشتیبانی و لجستیک
تعامل با دیگر روش های حمل و نقل (حمل و نقل ترکیبی، حمل و نقل بین المللی، حمل و نقل چندوجهی)
وضعیت در بازار حمل و نقل بار با وسایط نقلیه مختلف
زمینه های تکنولوژیک حمل و نقل بار در ترافیک بین المللی پردازش و تدارک محمولات واگنی و کانتینری
حمل و نقل چندوجهی در راه آهن ها

سازمان همکاری راه آهن ها چیست؟

لازم به ذکر است سازمان همکاری راه آهن ها (OSJD) یکی از سازمان های مهم بین المللی فعال در عرصه حمل و نقل ریلی بوده که از منطقه شرق اروپا، قفقاز، روسیه و کشورهای آسیای میانه تا مرز چین را دربرمی گیرد. با توجه به حجم فعالیت های این سازمان و تعدد توافقنامه ها و قراردادهای موجود در چارچوب آن، می توان گفت OSJD به نوعی سازمانی است معادل OTIF در این کشورها و مقررات حمل بار و مسافر و مبادله واگن در چارچوب OSJD با مقررات کنوانسیون COTIF همسانی دارد. این سازمان در تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۵۶ در جریان اجلاس وزرای حمل و نقل در شهر صوفیای بلغارستان تاسیس شد.

اهداف تأسیس سازمان همکاری راه آهن ها

اهداف اصلی این سازمان شامل توسعه حمل و نقل ریلی باری و مسافری، ایجاد فضای واحد حمل و نقلی ریلی در منطقه وسیع اروپا و آسیا، بالا بردن توان رقابتی راه آهن های کشورهای عضو و افزایش حجم نقل و انتقال در خطوط ریلی بین قاره ای و نیز کمک به توسعه فنی و همکاری های علمی- فنی در حوزه حمل و نقل ریلی می شود.

فعالیت های این سازمان در جهت عملی ساختن اهداف کلی OSJD است؛ یعنی توسعه حمل و نقل بین المللی ریلی بین کشورهای اروپایی و آسیایی، تکمیل و به روز سازی مقررات بین المللی حقوقی، افزایش توان رقابتی حمل و نقل ریلی، برآورده ساختن نیازهای کشورهای عضو در حمل و نقل بار و مسافر در محدوده دو قاره اروپا و آسیا.

پس از افتتاح خط آهن در مرز سرخس در سال ۱۳۷۵ و اتصال ریلی ایران با کشورهای آسیای میانه (از طریق ترکمنستان)، مناسبات حمل و نقلی ریلی ایران با این کشورها وارد فصل جدیدی شد. به همین دلیل و به منظور فراهم کردن بستر حقوقی برای این مبادلات، راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به اعضای این سازمان پیوست.

اعضای OSJD

OSJD دارای ۲۷ عضو فعال، ۸ عضو ناظر، و ۱۷ مؤسسه وشرکت به عنوان عضو وابسته است.

اعضای فعال عبارتند از راه آهن های کشورهای جمهوری اسلامی ایران، بلغارستان، ویتنام، کره شمالی، لهستان، مجارستان، چین، مغولستان، رومانی، روسیه، اسلواکی، بلاروس، لیتوانی، مولداوی، آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، چک، آلبانی، کوبا، لتونی، استونی، اکراین، گرجستان، قرقیزستان و تاجیکستان. راه آهن های کشورهای آلمان، لیبی، فرانسه، یونان، فنلاند و یوگسلاوی نیز جزء اعضای وابسته OSJD هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید