آدرس غلط یک پتروشیمی به بورس کالا

    کد خبر :377973

یک پتروشیمی متانولی در حالی خبر از افزایش ظرفیت تولید خود می دهد که آمار ارائه شده صورت مالی آن به بورس نشان از کاهش تولید آن دارد،این در حالی است که ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه اورهال داده است.

به گزارش مهر، بررسی میزان تولید محصولات یکی از پتروشیمی های کشور با ظرفیت اسمی یک میلیون تن متانول در سال و منواکسید کربن با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن و ۱۵۰ هزار تن اسید استیک در سال؛ در پنج ماه نخست امسال نشان می دهد که به تازگی با وجود وعده های مدیران آن و هزینه حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی برای اورهال واحد متانول در فروردین امسال و واحد اسید استیک در اواخر سال گذشته نه تنها تولید متانول این واحد به ظرفیت اسمی نرسیده بلکه میزان تولیدات این پتروشیمی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

این شرایط در حالی رقم می خورد که پیشتر مدیر این مجتمع پتروشیمی عنوان کرده بود که شرکت بعد از اورهال واحد متانول بعد از ۱۳ سال به ظرفیت اسمی می رسد. این گفته در حالی است که اکنون شرکت به ظرفیت اسمی نرسیده و تولیدات نیز نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده است. همه اینها در حالی است که برخلاف گفته های مدیر این شرکت ، این پتروشیمی در سال ۹۳ به ظرفیت اسمی رسیده بود.

کاهش ۱۵ درصدی تولید متانول نسبت به سال گذشته

بررسی روند تولید متانول این پتروشیمی در ۵ ماه ابتدای سال جاری نشان می دهد که تولیدات این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است. به این ترتیب که این شرکت در ۵ ماه ابتدای سال قبل ۳۵۰ هزار تن متانول تولید کرده که این میزان در ۵ ماه اول سال جاری ۲۹۸ هزار تن شده است . طبق ظرفیت اسمی و وعده های مدیر این مجتمع، تولید متانول این شرکت در ۵ ماه ابتدای امسال باید ۵۰۰ هزار تن می بود که اکنون ۲۹۸ هزار تولید شده است، یعنی شاهد کاهش ۴۰.۵ درصدی در تولید متانول این شرکت بودیم.

حال اگر میزان ضرر یا بهتر بگوییم عدم النفع این شرکت را به صورت دلاری حساب کنیم ، تولید متانول این شرکت ۵۲۵۰۰ تن کاهش پیدا کرده است، هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی ۴ دلاری در این هفته در سطح ۴۰۰ دلار معامله شد. در نتیجه این شرکت در محصول متانول ۲۱ میلیون دلار ضرر کرد، اگر هر دلار را ۸۵۰۰ تومان در نظر بگیریم ضرر این شرکت نسبت پارسال ۱۷۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می شود.

حال وضعیت مالی را بر اساس وعده چند ماه پیش مدیر این مجتمع پتروشیمی که قول داده بود شرکت در سال ۹۷ به ظرفیت اسمی برسد بررسی می کنیم؛ اگر این شرکت به تولید اسمی می رسید باید در ۵ ماه ابتدای امسال ۵۰۰ هزار تن تولید می کرد، با روند تولید فعلی ۲۰۲ هزار تن کمتر تولید کرده و این یعنی ضرری ۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری که ۶۸۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان این شرکت فقط در ۵ ماه ابتدای امسال ضرر کرده است.

۳۲ درصد کاهش تولید مونوکسیدکربن نسبت به سال گذشته

میزان تولید منوکسیدکربن این شرکت در ۵ ماه ابتدای سال گذشته ۳۸ هزار ۹۶۰ تن بوده که با کاهشی ۳۲ درصدی امسال به ۲۶ هزار ۵۴۹ تن رسیده است. طبق ظرفیت اسمی باید این شرکت ماهانه ۱۴ هزار تن مونوکسیدکربن تولید می کرد.

کاهش ۸ درصدی تولید اسید استیک

میزان تولید اسید استیک این پتروشیمی نیز در ۵ ماهه ابتدای سال ۹۶ به میزان ۳۸ هزار ۵۳۳ تن بوده است که امسال با کاهشی ۸ درصدی به ۳۵ هزار ۶۷۵ تن رسیده است.این در حالی است که واحد اسید استیک این شرکت سال گذشته در دو مرتبه اورهال شد و قرار بود به ظرفیت اسمی برسد ولی میزان تولیدات این شرکت نسبت به پارسال نیز گاهش پیدا کرده است.

میزان تولید سالیانه اسید استیک این شرکت ۱۵۰ هزار تن در سال است. نکته مهم تر اینکه به گفته منابع آگاه این پتروشیمی میزان تولید واقعی خود به بورس را اعلام نمی کند و در بررسی کدال ( سایت مربوط به بورس) شاهد آن هستیم که رقم های اعلامی نادرست است.

این در حالی است که حجم صادرات متانول و اسید استیک این مجتمع پتروشیمی در سال ۹۶ با وجود معاف بودن از عرضه های بورسی نسبت به سال قبل کاهش داشته است. این شرکت به تازگی به پرسنل خود اعلام کرده که میزان اضافه کار و کارانه پرسنل را کم می کند که این امر به خاطر کاهش تولیدات این شرکت است.

علی نظرپور، مدیرعامل وقت این مجتمع در سال ۹۴ در گفتگویی گفته بود: در سال ۹۳ واحد متانول پتروشیمی فن آوران با ثبت رکورد جدید تولید توانست بیش از ظرفیت اسمی نصب شده یک میلیون تنی تولید داشته باشد و تولید یک میلیون و ۷۳۱ تن را در این سال به ثبت برساند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید