ادعای سفیر امارات در آمریکا علیه ایران

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۲۹
    کد خبر :377911

سفیر امارات مدعی شد که ایران بطور مداوم تلاش می کند تا راه حلی برای بحران یمن ایجاد نشود و هیچ یک از مسئولان انصارالله در نشست ژنو شرکت نکردند و دلیل آن نفوذ ایران در انصارالله است.

سفیر امارات در آمریکا در نشست اتحاد علیه ایران هسته‌ای که در نیویورک برگزار شد ادعاهای بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از اسکای نیوز عربی، یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن در نشست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که در نیویورک برگزارشد، ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

وی مدعی شد که سناریوی تشکیل حزب الله لبنان نباید در یمن تکرار شود.

سفیر امارات مدعی شد که ایران بطور مداوم تلاش می کند تا راه حلی برای بحران یمن ایجاد نشود و هیچ یک از مسئولان انصارالله در نشست ژنو شرکت نکردند و دلیل آن نفوذ ایران در انصارالله است.

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی نیز در نشست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای مدعی شد که این کشور جنگ یمن را انتخاب نکرده است.

وی در ادامه ادعای خود افزود: ایران از توافق هسته‌ای برای تامین مالی شبه نظامیان و حوثی‌ها در یمن استفاده کرده است. 2500 نیروی ایرانی و 10000 شبه نظامی شیعه در سوریه حضور دارد. ایران حامی تروریسم است نه فقط از طریق حزب الله بلکه از القاعده نیز که آزادنه در سوریه رفت و آمد می‌کند حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا دراین نشست گفت که طرح اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سازوکار ویژه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران به شدت غیرسازنده است.

وی در ادامه گفت که از تصمیم کشورهای اروپایی، روسیه و چین برای ایجاد مکانیزم پرداخت پول به ایران که تجارت با این کشور را تسهیل خواهد کرد، مایوس و مشوش شده است.

پمپئو به تکرار ادعاهای واهی و نخ‌نمای آمریکا علیه ایران پرداخت و افزود: این یکی از غیرسازنده‌ترین مسائل برای صلح و امنیت جهانی است و می‌تواند موقعیت ایران به عنوان حامی اصلی تروریسم در جهان و یک صادرکننده تروریسم را تقویت کند. متاسفانه از اینکه متوجه شدم کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای در حال ایجاد یک سیستم ویژه پرداخت پول به ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا هستند، بسیار آشفته و نا امید شدم.

پمپئو در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر ادعای مضحک مقامات آمریکایی را تکرار کرد که مدعی حمایت از مردم ایران هستند. وی گفت: تعهد ما نسبت به حمایت (از شما) با کلمات به پایان نمی‌رسد. ایالات متحده صدای شما را می شنود و در کنار شما می‌ایستد. ما از حق حمایت می‌کنیم.

ایران و گروه 1+4 دوشنبه شب پس از برگزاری نشستی در نیویورک اعلام کردند که تسهیلات مالی جدیدی را برای ادامه مبادلات مالی و بانکی با جمهوری اسلامی ایجاد می‌کنند.

ادعای دخالت ایران در یمن در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران یمن است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی بر علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

قاسمی با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد و افزود: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن است سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید