باید هر لحظه منتظر عقب‌نشینی آمریکا از سیاست‌های تحریمی باشیم

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۲:۵۴
    کد خبر :377838

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: باید هر لحظه منتظر عقب‌نشینی آمریکا از سیاست‌های تحریمی باشیم.

به گزارش مهر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در حاشیه جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مواضع آقای روحانی، مواضعی در شأن جایگاه سازمان ملل متحد بود ولی ترامپ تحت تأثیر فضای دیپلماتیک قرار گرفت و سعی کرد مسائلی را که علیه ایران مطرح می‌کند، در جایگاه دیپلماتیک آمریکا مطرح کند.

وی ادامه داد: سخنرانی آقای روحانی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با روحیه در سازمان ملل حضور دارد و با موضع محکم، وارد سازمان ملل شده است و تحت تأثیر سیاست‌های تحریمی آمریکا قرار نگرفته است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب افزود: اظهارات ترامپ نشان داد آمریکایی‌ها در مقابل واکنش‌های دیپلماتیک در دنیا با ضعف مواجه هستند؛ بخصوص شخص ترامپ که در سخنرانی‌اش علی‌رغم طرح ادعاهایی، به هیچ‌وجه صلابت رؤسای‌جمهور پیشین آمریکا را نداشت.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: برخی در ایران فکر می‌کنند ایران تنها هدف و مشکل آمریکاست اما سخنرانی ترامپ نشان داد آمریکایی‌ها مشکلات زیادی در جهان دارند. ترامپ در تمام سخنرانی‌اش تلاش کرد که سیاست‌های تخریبی خود را توجیه کند؛ این در حالی است که رؤسای‌جمهور پیشین آمریکا سیاست‌های راهبردی خود را در سازمان ملل مطرح می‌کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در سازمان ملل موضعی فعال و آمریکا موضعی منفعلانه داشت، گفت: ایران با زبان دیپلماتیک بر آمریکا متمرکز شده بود و آمریکا در موضعی منفعلانه، جبهه‌های زیادی را برای خود باز کرد که در هیچ‌کدام از آنها نتوانست نقشی ایفا کند.

وی اظهار داشت: نوع پیام‌هایی که ترامپ به آقای روحانی داد، شبیه شرایط ۹ ماه پیش آمریکا و کره شمالی بود اما نوع واکنش ایران اصلاً شبیه کره شمالی نبود و کاملاً در شأن جمهوری اسلامی ایران بود.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: معتقدم آمریکا به لبه‌ی پرتگاه بازگشت تحریم‌ها رسیده است و می‌داند که در شرایط کنونی، همه دنیا در مقابل آمریکا موضع گرفته‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی راهبرد آمریکا برای ربعِ قرن ۲۰۰۰ را می‌خوانیم، این مسئله تأکید شده است که رؤسای‌جمهور آمریکا هر اقدامی که انجام می‌دهند، باید دلایل توجیهی برای مدیریت پایدار را داشته باشند. فکر می‌کنم نسل کنونی حکمرانان آمریکا می‌دانند که سیاست تحریمی با ایران را نمی‌توانند مدیریت کنند، لذا پیام‌های مذاکره‌ای را می‌دهند؛ همه این‌ پیام‌ها صوری نیست و به دنبال کار دیپلماتیک هستند.

وی اظهار داشت: مقامات آمریکایی هر پرونده‌ای را در دنیا باز کنند، موظف هستند که دلایل توجیهی برای مدیریت این پرونده ارائه کنند. در حال حاضر ترامپ و تیم سیاسی‌اش به شدت تحت فشار هستند که مدیریت آینده‌ پرونده‌ی ایران را نشان دهند، اما چنین مدیریتی را ندارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خشم آمریکا از نشست‌های ایران با اروپا و همکاری ایران با روسیه، ناشی از این موضوع است.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه در ایران مشیِ عقلانی در این خصوص در پیش گرفته شده است، گفت: در گذشته وقتی رفتارهای افراطی علیه ایران در خارج از کشور زیاد می‌شد، در داخل کشور نیز رفتارهای افراطی افزایش می‌یافت اما از زمان پاره شدن برجام توسط آمریکایی‌ها، در ایران رفتارها کاملاً معقول است. نوع مناسبات ایران با اتحادیه‌ اروپایی و تلاش برای تنش‌زدایی، نشان‌دهنده‌ همین امر است؛ حتی ایران پیام تنش‌زدایی برای عربستان نیز ارسال کرده است.

وی ادامه داد: در سازمان ملل کاملاً مشاهده شد که ایران از سیاست دیپلماتیک خود مبنی بر کار کردن با دنیای بدون آمریکا و آمریکای بدون ترامپ نتیجه می‌گیرد، اما در طرف مقابل ترامپ نمی‌تواند سیاست خود علیه ایران را توجیه کند؛ به همین دلیل باید هر لحظه منتظر عقب‌نشینی آمریکا از سیاست‌های تحریمی باشیم.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی افزود: پیام‌های مذاکره آمریکایی‌ها را غیرطبیعی نمی‌دانم؛ سیاست حکومت در آمریکا در قالب عملگرایی است و بر این اساس باید پرونده‌هایی که توسط ریاست‌جمهوری این کشور باز می‌شود، قابل مدیریت باشد. تحولات اخیر نشان داد که ایران فعال‌تر از آمریکایی‌ها در عرصه‌ بین‌الملل ظاهر شده و آمریکا نگران مدیریت پرونده تحریم ایران است، بنابراین معتقدم پیام‌های مذاکره آمریکا را نباید کاملاً صوری ارزیابی کرد، بلکه بخشی از این پیام‌ها ناشی از کنار آمدن آمریکایی‌ها با واقعیات است. آنها به این نتیجه رسیدند که اگر وارد تقابل جدی تحریمی با ایران شوند، واقعیات عرصه بین‌الملل بیشتر ورود پیدا خواهد کرد.

فلاحت‌پیشه تأکید کرد: با وحدت درونی، مدیریت سالم و استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماسی در دنیا، باید زودتر آمریکا را وادار به چرخش در سیاست‌هایش کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نوع محکومیت حادثه تروریستی اهواز در شورای امنیت برای ما خیلی مهم بود. در آن محکومیت، از کشورها خواسته شد که به ایران کمک‌ کنند و تروریست‌ها را به ایران تحویل دهند؛ این امر نشان می‌دهد در سازمان ملل متحد امروز ما تنها نیستیم و آمریکایی‌ها نیز به هیچ‌وجه در سازمان ملل تا این حد تنها نبوده‌اند.

وی افزود: برخلاف نظر آمریکایی‌ها، به نظر من برجام زنده است. موضع ترامپ موجب شد که واقعیات ایران و نقش ایران در تحولات ثبات‌بخش جهان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: امروز تروریسم به راحتی می‌تواند به مرزهای اروپا برسد؛ به همین دلیل اروپایی ها دارای دغدغه های سیاسی و امنیتی هستند. باید برای مدیریت کارآمدی اقتصادی در داخل خوب کار کرد، در این صورت حتماً شاهد خروج آمریکا از تحریم‌ها و بازگشت آنها پای میز مذاکرات هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید