توزیع سهمیه‌ای اقلام مورد نیاز مردم درفروشگاه‌ها

    کد خبر :377500

یک کارشناس اقتصادی معتقد است به جای تزریق پول به کارت های یارانه، دولت قیمت اقلام اساسی و مایحتاج ضروری مردم را در بازار ثابت نگه دارد. پیشنهاد وی، توزیع اقلام مصرفی و ضروری در فروشگاه ها به شکل سهمیه‌ای و هفتگی است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، حمید نجف با بیان این که نباید به افزایش نقدینگی در جامعه دامن بزنیم، افزود: همین حالا پول دست مردم زیاد است و افراد زیادی برای خودرو ثبت نام کرده اند، بنابراین بهترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که بر اساس شماره شناسنامه یا کدملی، کالاهای اساسی و ضروری مردم را سهمیه بندی کنیم.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند هفته‌ای دوبار بر اساس برآورد نیاز مصرفی مردم، مرغ و روغن یا تخم مرغ سهمیه‌ای در فروشگاه‌ها توزیع کند و به این ترتیب مانع هجوم مردم به فروشگاه‌ها، خریدهای اضافه و دامن زدن به افزایش قیمت‌ها شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که سیاست سهمیه‌بندی کالا در سال‌های قبل هم در پیش گرفته شده است، گفت: در بحث ارائه کوپن الکترونیکی و حمایت‌های یارانه‌ای به اقشار نیازمند و دهک‌های پایین جامعه، دولت برنامه ارائه سبد کالا را در پیش گرفته که برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شده است اما برای سایر دهک‌ها پیشنهاد من این است که به جای شارژ کارت‌های یارانه، قیمت اقلام اساسی در بازار ثابت نگه داشته شود تا مردم با همان کارت‌های یارانه خرید خود را انجام دهند.

او با بیان این که بسیاری از تولیدات داخلی از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار است، گفت: چرا باید رب فله‌ای چینی وارد کنیم و در قوطی‌های کوچک به دست مردم بدهیم ولی گوجه فرنگی مرغوب خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم و قیمت گوجه فرنگی در بازار را بالا ببریم؟

به گفته نجف، تثبیت قیمت‌ها به کاهش قیمت بسیاری از کالاها و جلوگیری از آشفتگی و هرج و مرج در بازار منجر خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی درعین حال بر لزوم شناسایی دقیق دهک‌ها برای تخصیص سبد کالا تاکید کرد و گفت: متاسفانه این گلایه وجود دارد که شناسایی دقیقی از افراد و دهک‌های نیازمند صورت نگرفته و سبد کالا یا بسته‌های حمایتی به نیازمندان واقعی تعلق نمی‌گیرد.

وی با بیان این که مردم نباید دغدغه و نگرانی کمبود کالا در داخل را داشته باشند تصریح کرد: بعضا می‌شنویم که از برخی مرزها مردم برای خرید کالای ایرانی در حجم انبوه هجوم آورده و کالایی را نایاب کرده‌اند و به همین دلیل عرضه و تقاضا در بازار به هم خورده است. دولت باید با بستن به موقع مرزها از خروج تولیدات داخلی و اقلام مصرفی که در شرایط کنونی نیاز اساسی مردم است، جلوگیری کند.

نجف گفت: باید از نظر روانی روی مردم کار کنیم و به آنان اطمینان دهیم که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. شرایط موجود گذراست و قرار نیست ۱۰ سال طول بکشد. خوشبختانه چرخ کارخانه‌ها می‌چرخد و در حال تولید هستند و مردم نباید با هر شایعه‌ای تحریک شوند. قطعا رسانه‌ها و صدا و سیما به لحاظ روانی در این زمینه موثرند و باید آرامش روانی را به جامعه تزریق کنند.

موضوع بررسی اعطای کوپن الکترونیکی به آحاد جامعه با هدف تامین کالاهای اساسی در هفته‌های گذشته مطرح شد. در همین راستا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که تا پایان همین ماه به تمامی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سبد کالا اعطا می‌شود و برنامه تامین کالای اساسی برای هشت دهک یا تمامی افراد جامعه با اعطای کوپن الکترونیکی در دستور کار قرار می‌گیرد.

محسنی بندپی در روزهای گذشته از پرداخت نقدی سبد غذایی مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: با توجه به شارژ کارت یارانه مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، توزیع سبد کالای آنان آغاز شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید