اولین واکنش رسمی ایران به جلسه جنجالی شورای امنیت

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ۹:۲۶
    کد خبر :377433

معاون وزیر امور خارجه گفت: آقای روحانی در سخنرانی سه شنبه شب خود در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد که اگر آمریکا باز هم تمایل به بازگشت به برجام و انجام مذاکره دارد باید بداند که بازگشت به 6 ماه قبل آسانتر از بازگشت به 6 سال قبل است.
«سید عباس عراقچی» سه شنبه شب سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری را مانیفست ایران و نحوه برخورد ما با جامعه جهانی دانست و گفت، باتوجه به سیاست های دولت آمریکا و مشکلاتی که برای جامعه جهانی ایجاد می کند یک نوع تکروی در عرصه بین المللی به چشم می خورد این در حالی است که مسئولان دیگر کشورها هم به چند جانبه گرایی مذاکرات و نگرشهای جهانی اشاره داشتند.
وی افزود: آمریکا هر قدر هم که قدرتمند باشد حق ندارد چنین نشستها و سازمانهایی را تضعیف کند و راه خودسری های خود را پیش بگیرد و قضات بین المللی را تهدید کرده و مورد تعقیب قضایی قرار دهد.
عراقچی گفت: آقای روحانی به درستی و جامع پاسخی به درخواستهای ترامپ مبنی بر دیدار و مذاکره با ایران که البته از موضعی کاملاً تناقض آمیز و غلط صورت گرفته بود را داد، آقای روحانی بدرستی اشاره کرد که ­مذاکره تنها یک عکس گرفتن و باهم بودن نیست و منطقی خاص دارد.
وی به نقل از روحانی گفت: اصل مذاکره، احترام گذاشتن به یکدیگر است و کسی که به توافقات گذشته پایبند نیست نمی تواند برای گفت وگوهای بعدی هم مورد اعتماد باشد.
عراقچی ادامه داد: یکی از عجایب این نشست اینجاست، کسی که خودش بعنوان یک عضو دائم سازمان ملل و یکی از بانیان قطعنامه شورای امنیت بوده اقدام به نقض آن می کند این اقدام آمریکا بیانگر آن است که دولت فعلی به هیچ وجه ظرفیت گفت وگو را ندارد.
وی از برگزاری جلسه شورای امنیت روز چهارشنبه خبر داد و افزود: با خبر هستیم که دیگر اعضای اروپایی این شورا قصد حمایت از برجام دارند و بر لزوم پایبندی بر آن تاکید خواهند کرد. بنده مطمئن هستم جلسه روز چهارشنبه برخلاف خواست و میل آقای ترامپ برگزار خواهد شد. این اتفاق به انزوای بیشتر آمریکا می انجامد.
عراقچی گفته های ترامپ در آغاز سخنرانی اش مبنی بر اینکه دستاوردهای دولت من بیشتر و بزرگتر از دستاوردهای دیگر روسای جمهور آمریکا بوده را یک جُک عنوان کرد و ادامه داد: چنین مضحکه شدن یک رئیس جمهوری در سازمان ملل آن هم رئیس جمهوری آمریکا، بی سابقه بوده است.
وی تصریح کرد: روی هم رفته آقای روحانی در سخنرانی سه شنبه شب خود اشاره کرد که اگر آمریکا باز هم تمایل به بازگشت به برجام و انجام مذاکره دارد باید بداند که بازگشت به 6 ماه قبل آسانتر از بازگشت به 6 سال قبل است، ​آمریکا باید آگاه باشد که اگر به برجام بازگردد این بار ایران است که برایش شرط و شروط می گذارد و یکی از آن شروط، ​اجرای کامل تعهدات برجام است.
عراقچی افزود: البته هنوز چشم اندازی برای چنین اقدامی وجود ندارد چون آمریکا به این عقلانیت نرسیده است.
عراقچی نشست 1+4 در قالب کمیسیون مشترک برجام را گامی بزرگ به جلو دانست و گفت: در جلسه دوشنبه شب، ​تعهدات سیاسی قبلی مورد تاکید قرار گرفت، همچنین ایده های و راهکارهایی برای مبادلات بانکی ایران و دیگر کشورها طراحی شده و این سازو کارها مورد استقبال وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت. امیدواریم قبل از 14 آبان ماه یا همان دور دوم تحریم ها آمریکا، بخشی از این سازوکارها عملیاتی شود.
وی گفت، در بخشی از این راهکارها مسیر ویژه اقتصادی برای ایران طراحی شد تا علاوه بر اروپا کشورهای ثالث هم بتوانند در مقابل خرید نفت از ایران اقدام به تبادل ارز و پرداخت آن نمایند. البته جزئیات این راهکارها در حال بررسی و مذاکره است.
عراقچی گفت: اروپایی ها به شدت بدنبال راه حل هایی هستند که بدون برخورد به تحریمهای آمریکا بتوانند با ایران معاملاتشان را ادامه دهند البته قصد دور زدن ندارد.
وی تاکید کرد: آمریکا با ما وارد جنگ اقتصادی و روانی شده است و مردم نباید دستخوش جنگ و تحریکات روانی اقتصادی قرار بگیرند زیرا حاصل این جنگ روانی همان گرانی اجناس و سیر سعودی قیمت ارز خواهد بود. در این مورد می توان از آمریکا به عنوان تروریست اقتصادی نام برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید