۳ معلول حرکتی با کاشت الکترودی در مغز دوباره راه رفتند

    کد خبر :377233

برای نخستین بار سه فرد معلول حرکتی با کاشت الکترودی در نخاع توانستند دوباره راه بروند. این الکترود دوباره ارتباط میان نورون های مغز و پا را در این سه نفر برقرار می کند.

به گزارش بازتاب  به نقل از دیلی میل، سه نفر که سال ها قبل فلج شده بودند، پس از کاشت یک الکترود در نخاعشان دوباره توانستند راه بروند.

یکی از آنها جرد چینوک ۲۹ است که در سال ۲۰۱۳ در حادثه ای فلج شد و در Mayo Clinic این عمل را انجام داد.

دستگاه الکترونیک مذکور دوباره بین نورون های پا و مغز چینوک ارتباط برقرار کرد. کافی است او به راه رفتن یا ایستادن فکر کند، در مرحله بعد او می تواند راه برود یا بایستد.

کلی توماس ۲۳ ساله و جف مارکیز ۳۵ ساله دو بیمار دیگر بودند که در پژوهشی دیگر در دانشگاه لوئیس ویل موفق شدند با این روش دوباره راه بروند.

پیش از این دانشمندان تصور می کردند پس از فلج شدن فرد، شبکه نورون هایی که پایین تر از جراحت از ستون فقرات قرار دارد، دوباره فعال نمی شود و با مغز ارتباط برقرار نمی کند.

اما روش جدید به میلیون ها افراد معلول کمک می کند. همچنین افرادی که بدنشان فلج شده با کمک این درمان می توانند بدن شان را تمرین دهند.

به هرحال چینوک که در یک تصادف فلج شده بود، فقط می توانست سر، دستان و قفسه سینه خود را حرکت کند. قسمت های زیرین قفسه سینه او فلج شده بود.

در آن زمان محققان Mayo Clinic مشغول تحقیق روی پروژه ای بودند که فیزیوتراپی را با تحریک ستون فقرات همراه می کرد تا فرد معلول دوباره بتواند حرکت کند.

این روش شامل ۲۲ هفته فیزیوتراپی سنگین بود که چینوک در ۲۰۱۶ میلادی آن را آغاز کرد. پس از این مرحله الکترودهایی در زیر قسمت مجروح شده بدنش قرار گرفت و به یک سرعت سنج متصل شد. این سرعت سنج زیر پوست معده او قرار گرفت.

این سیستم با استفاده از کنترل راه دور روشن می شود و میزان ولتاژ و حتی مکان دقیق تحریک را تعیین می کند. به این ترتیب کاربر می تواند بایستد یا راه برود. چینوک دو هفته پس از عمل جراحی توانست چند گام بردارد و بایستد.

اکنون چینوک پس از ۵ سال می تواند دوباره راه برود و چند قدم بردارد.

در این تحقیق سازمان ملی سلامت، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه لوئیس ویل و بنیاد کریستوفرد و داناریوز سرمایه گذاری کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید