کشف لاشه‌های طاعون زده کل و بز در طالقان

    کد خبر :377015

مدیرکل محیط زیست البرز از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه شکار ممنوع طالقان خبر داد.

فردین حکیمی در گفت‌وگو با  ایسنا اظهار کرد: در روزهای اخیر محیط‌بانان منطقه شکار ممنوع طالقان در حین گشت و کنترل و سرکشی زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز مشاهده کرده‌اند. متأسفانه پس از نمونه برداری از لاشه‌ها توسط کارشناسان دامپزشکی و انجام آزمایشات لازم، مثبت بودن شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان در این منطقه تأیید شد.

این مسئول توضیح داد: در حال حاضر گونه‌های کل و بز این منطقه درگیر این بیماری شده‌اند و این بیماری تاکنون 15 مورد تلفات داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه در مورد اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده صورت گرفته برای مقابله با این بیماری اظهارکرد: هم‌اکنون با همکاری منابع طبیعی در حال خروج دام‌های اهلی از منطقه درگیر با بیماری هستیم. علاوه بر این، اداره دامپزشکی نیز انجام واکسیناسیون کلیه دام‌های منطقه را در اولویت قرار داده است.

حکیمی گفت: همکاران و افراد حاضر در منطقه در حال شناسایی مناطق آلوده، سوزاندن لاشه‌ها و امحای بهداشتی آنها هستند چون یکی از عوامل انتقال بیماری همین لاشه‌ها هستند.

حکیمی گفت: یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری، آبشخورها و منابع آبی مشترک است به همین دلیل ضد عفونی کردن آبشخورها در دستور کار قرار گرفته است. برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر این بیماری گروه‌هایی برای کشف لاشه‌ها، سوزاندن و امحای بهداشتی آنها و ضد عفونی کردن آبشخورها بسیج شده‌اند.

حکیمی در خصوص آمار تلفات احتمالی در دام‌های اهلی گفت:در این خصوص اطلاع دقیقی در دسترس نیست و باید بررسی‌های دقیق‌تری توسط دامپزشکی انجام شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است، تاکید کرد: اگر شیوع بیماری در استان پیشگیری نشود بدلیل تردد حیات وحش و دام‌های اهلی در منطقه، قطعا حیات‌وحش یا دام‌های استان‌های مجاور نیز مبتلا و سایر استان‌ها نیز درگیر خواهند شد.

حکیمی با اشاره به اینکه کنترل این بیماری نسبت به سایر بیماری‌ها دشوارتر است، گفت: به علت ثبات نداشتن حیات وحش در زیستگاه‌ها و تردد آنها حتی در مرز استان‌ها امکان انتقال و شیوع این بیماری در سایر استان‌ها نیز وجود دارد. چون احتمال سرایت این بیماری به سایر جمعیت‌های حیات وحش البرز و طالقان وجود دارد لازم است تدابیر، تجهیزات و امکانات لازم برای مهار این بیماری در نظر گرفته شود تا اقدامات پیشگیرانه در کانون های درگیر بیماری صورت گیرد. در این زمینه نیاز است منابع لازم برای حمایت محیط زیست و دامپزشکی استان البرز در نظر گرفته شود تا از سرایت بیماری به سایر نقاط حیات وحش جلوگیری کنیم.

حکیمی با اشاره به اینکه حیات وحش جزء سرمایه های ملی کشور است و حفاظت از آن ضروری است، افزود: از تمامی دستگاههای مسئول، هیئت های ورزشی و کوهنوردی، دوستداران محیط زیست و حیات وحش و همچنین جوامع محلی درخواست داریم به کمک محیط زیست بیایند تا در مدت زمان کوتاهتر بتوانیم شیوع بیماری را در استان متوقف کنیم و میزان تلفات حیات وحش را کاهش دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید