جدیدترین اخبار
۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۶ اجتماعی کد خبر :376486

جزئیاتی جدید از تکالیف مهارت محور به جای «مشق شب»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش جزئیات طرح تکالیف مهارت محور را تشریح کرد و گفت: در هر استان مناطقی مشخص شده که مدارس آن دارای کلاس‌های با تراکم ۱۶ تا ۲۵ نفر باشند؛ این مدارس طبق بسته‌های پیشنهادی آماده شده، تکالیف مهارت محور را جایگزین «مشق» و «تکلیف شب» می‌کنند.

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پرسش مهر رئیس جمهور مبنی بر آموختن مهارت‌های زندگی در دانش آموزان اظهار کرد: در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی به مهارت‌هایی که لازم است برای کودکان ارائه شود اشاره شده است.

وی افزود: بهترین منبعی که می‌تواند به عنوان چارچوب به ما در این زمینه کمک کند برنامه درس ملی است که در آن به آموختن مهارت‌هایی چون مهارت شغلی، حفظ محیط زیست، کار گروهی، حل مسئله و تصمیم گیری اشاره شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما در دوره ابتدایی تصمیم گرفتیم برای تغییر فضای کلاس از حافظه‌پروری به سمت مهارت محوری در کلاس‌هایی که امکانش وجود دارد تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب کنیم گفت: قرار است در مرحله اول در مدارسی که تراکم بین ۱۶ تا ۲۵ نفر دارند به جای آنکه در منزل رونویسی انجام دهند و تکرار و تمرین کنند، این کار را در مدرسه انجام دهند و در خارج از مدرسه فعالیت عملی که برای زندگی‌شان ضروری است، انجام بدهند.

حکیم‌زاده ادامه داد: به عنوان مثال یکی از محورهای مهم این است که بچه‌ها یک سری مهارت شغلی فرا بگیرند. ما تلاش می‌کنیم زمینه‌های این کار یعنی مهارت‌های پایه از جمله مسئولیت‌پذیری، مدیریت زمان،‌ تصمیم‌گیری و حل مسئله را فراهم کنیم. این مهارت‌های پایه در دوره ابتدایی قابل ارائه هستند. اصل مهارت آموزی هم توجه کردن به مهارت‌های دست ورزی و انجام کارهای عملی است و اگر کار را از پیش دبستانی شروع کنیم، وقتی دانش آموزان به سن بالاتر می‌رسند زمینه فراگیری مهارت را دارند.

وی به بیان مصادیق دقیق‌تری از تکالیف مهارت محور پرداخت و گفت: در بسته‌هایی که آماده کردیم به عنوان مثال برای آنکه در دانش آموزان حفاظت از محیط زیست را یاد بگیرند، تاکید داریم که ابتدا مشاهده گر خوبی باشند و خوب دقت کنند که چه چیزهایی محیط زیست را آلوده می‌کند. یا برای تمرین مسئولیت پذیری از آنها می‌خواهیم مرتب کردن فضای منزل و اتاق خودشان را انجام دهند و یا برای مهارت بهداشت، تمرین عملی مسواک زدن را داشته باشند. برای تثبیت مهارت ریاضی هم آنها می‌توانند با خانواده به خرید بروند و حساب و کتاب خرید را انجام دهند و ضمنا مدیریت منابع را هم فرا بگیرند. مهارت خواندن نیز با قصه خوانی تقویت می‌شود و در سنین کوچکتر اگر خانواده‌ها برایشان قصه بخوانند و آنها آن را تعریف و بازگو کنند مهارت‌های بیانی و ارائه دادنشان تقویت می‌شود. در واقع فعالیت‌های متنوعی وجود دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تعداد مدارسی که مجری این طرح هستند نیز گفت: بر اساس مکاتبات با استان‌ها، در هر استان مناطقی را مشخص کردیم که کلاس‌های با تراکم بین ۱۶ تا ۲۵ دانش آموز دارند. تراکم بسیار مهم است زیرا کلاس با تراکم کمتر از ۱۶ ممکن است چندپایه باشد و در تراکم بالای ۲۵ به علت تعداد بالا ممکن است امکان بازخوردگیری مطلوب وجود نداشته باشد. البته انجام تکالیف در کلاس و ارائه بازخورد فعالیت‌های مهارتی جزئی از فرایند ارزیابی کیفی توصیفی است.

حکیم زاده با اشاره به برخی محاسن دیگر این طرح عنوان کرد: نظارتی از سوی معلم بر تکالیف در منزل وجود ندارد و از سوی دیگر برای خانواده‌هایی که آمادگی ندارند تنش زاست و به بچه‌ها آسیب می‌زند. این برنامه مهارتی کمک می‌کند تا رویه یکسانی در تکالیف که در مدرسه و با نظارت معلم انجام می‌شود حاکم شود، زیرا رویه بسیاری خانواده‌ها قدیمی و سنتی است. از سوی دیگر مشارکت فعال خانواده‌ها را خواهیم داشت و آموخته‌های کلاس درس نیز از محفوظات صرف خارج می‌شود.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • خروج آمریکا از توافق منع موشکهای هسته‌ای با روسیه
  • چند میلیون بشکه دردسر برای سیاست خارجی آمریکا
  • آیا اروپا ناجی اقتصاد ایران است؟
  • چند نفری کار کنیم تا خرج زندگی تامین شود؟
  • جهت‌گیری سازمان حمایت در تعیین قیمت
  • برنامه پرطرفدار «فردوسی پور» به تلویزیون بازگشت / «نود» طبق روال گذشته پخش می‌شود
  • قیمت اتاق های هتــل های مشهد در آبان
  • مجید صالحی سریال طنز می سازد/بازگشت بازیگر پیشکسوت پس از بیماری
  • حمله عضو کنست رژیم صهیونیستی به نتانیاهو پس از تصمیم عبدالله دوم
  • ورود دادستانی به موضوع حادثه دانشگاه کوثر
  • پاریس تمام واقعیات درباره قتل «خاشقجی» را می‌خواهد
  • تاثیر شنبه‌ی نیم‌بها بر گیشه / سینما به سبد خانوار برمی‌گردد؟
  • اردوغان: آزادی هیچ فرد و گروهی در دوره من محدود نشده است
  • جهانگیری باید هنگام تغییرات در دفتر رئیس جمهور این حرف‌ها را می‌زد؛ فرصت طلایی استعفای او از بین رفته
  • طرح دوفوریتی مستنثی شدن ازقانون منع به کارگیری بازنشستگان منتفی شد
  • قاچاق اعضای بدن کودکان بی‌هویت در ایران
  • ابتکار: مهریه با قیمت سکه زمان عقد محاسبه شود
  • ماجرای دستگیری مستندساز ایرانی توسط پلیس عراق
  • پاکسازی تهران از بیش از ۱۹۰ معتاد متجاهر و خرده فروش
  • سطوح بنادر بتنی می‌شود/ ایجاد لیسانس مدیریت بندر در دانشگاه تهران
  • تلاش سریلانکا برای معافیت از تحریم‌های نفتی ایرانی
  • موافقت با استعفای مدیرعامل ایمیدرو
  • گلایه شدید فعالان اقتصادی از عدم حضور همتی در اتاق ایران
  • حملات توپخانه ای صهیونیستها به کشاورزان و چوپانان فلسطینی در غزه
  • وزارت‌ خارجه عراق: تاکنون ۱.۱ میلیون ویزای اربعین صادر شده است
  • تحریمهای مشابه قضیه سالزبری علیه عوامل قتل خاشقجی اجرایی شود
  • اردن تصمیم به پایان الحاقیه های اراضی الباقوره و الغمر گرفت
  • جو بایدن: نگران علاقه بیش از حد “ترامپ” به “دیکتاتورها” هستم
  • خنثی شدن طرح داعش برای نفوذ به ایران
  • عربستان روایت جدیدی درباره قتل خاشقجی ارائه کرد؛ جزئیاتی از سرنوشت جسد تا علت مرگش
  • Ad