ترامپ مبارزه‌اش را با سازمان ملل از سر می‌گیرد

    کد خبر :376270

حدود 120 رهبر و مقام عالی رتبه جهان در هفته جاری برای نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گردهم می‌آیند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مثل همیشه توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد چرا که روز سه‌شنبه سخنرانی معمول و متعارفی در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد می‌کند و روز چهارشنبه ریاست جلسه‌ ویژه شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت.

سال گذشته ترامپ از سخنرانی خود برای مطرح کردن برنامه‌اش تحت عنوان “اول آمریکا” استفاده کرد. وی در مقابل دیپلمات‌ها و سران کشورها به ظهور یک سیاست خارجه حمایت‌گراتر و ناسیونالیست‌تر اشاره کرد که در مقابل منافع جامعه بین‌الملل می‌ایستد.

از آن زمان به بعد ترامپ و معاونانش به تدریج سازمان ملل را ضعیف‌تر کرده و از نهادهای این سازمان بین‌المللی از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل و یونسکو خارج شده است.

در ماه جاری میلادی کاخ سفید دادگاه کیفری بین‌الملل را با اقدامات تنبیهی که معمولا برای دیکتاتورها و کشورهای سرکش تشکیل می‌شود، تهدید کرد. ترامپ علاوه بر اینکه به جناح راست در واشنگتن اجازه داده تا شکایت‌ها و گله‌های دیرینه خود را مطرح کند و به آن‌ها رسیدگی کند، نظم غالب بین‌المللی را نیز طی سال گذشته بر هم زده است. وی فرضیه‌هایی را که زمانی به متحدان غربی تضمین داده شده بود، به چالش کشید، دستورات و فرمان‌های بین‌المللی را که زمانی از سوی دولت‌های جمهوری خواه و دموکرات حمایت شده بود، کنار گذاشت و جنگ‌های تجاری مخربی را آغاز کرد.

سخنرانی امسال ترامپ توسط استفن میلر، یکی از مشاوران کاخ سفید که به خاطر خصومتش با مهاجران و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل معروف است، نوشته شده است. ترامپ همچنین جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی خود استخدام کرده که یکی از صریح‌ترین منتقدان سازمان ملل در کاخ سفید مطرح می‌شود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در رابطه با سخنرانی امسال ترامپ گفت: این سخنرانی قرار است خواسته‌ها و تمایل‌های مردم آمریکا را مطرح کند نه خواسته‌های جامعه بین‌الملل را.

اما بسیاری از ناظران خارجی از جمله تعدادی از رهبران جهان که در هفته جاری در نیویورک حضور خواهند داشت این سخنرانی ترامپ را بیشتر یک لفاظی از سوی یک قلدر ستیزه‌جو می‌دانند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ را یک تهدید می‌داند یا خیر گفت: نمی‌خواهم مسائل را شخصی کنم اما در حوزه‌های مختلف و به دلایل مختلف اعتماد مردم به نهادهای سیاسی‌شان، اعتماد کشورها به یکدیگر و اعتماد بسیاری از مردم به سازمان‌های بین‌المللی کاهش یافته است.

این هفته همچنین نشان دهنده رویکردهای کاملا مختلف کاخ سفید در قبال دو مورد از دیرینه‌ترین چالش‌های ژئوپلتیکی‌اش از جمله ایران و کره شمالی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سال گذشته ترامپ تهدید کرده بود که کره شمالی را به طور کامل نابود خواهد کرد و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را با استفاده از عبارت “مرد موشکی” به سخره گرفته بود. دولت کیم جونگ اون در واکنش این اظهارات را رد کرده و ترامپ را یک آدم خرفت یاوه‌گو توصیف کرد. امروز پس از ماه‌ها دیپلماسی و دیدار تاریخی ترامپ – کیم، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از دیپلمات ارشد کره شمالی دعوت کرده تا برای مذاکره حاضر شود و انتظار می‌رود ترامپ نیز در جریان سخنرانی‌های خود پیونگ‌یانگ را به خاطر تلاش‌هایش تحسین کند.

اما داستان ایران کاملا متفاوت است. انتظار می‌رود ترامپ نهایت تلاش خود را انجام دهد تا ثابت کند که خروجش از توافقنامه اتمی و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه تهران، کارآمد است؛ اقدامی که باعث خشم متحدان آمریکا و دیگر کشورها در جامعه بین‌الملل شده است. نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ که قرار است به مساله منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی بپردازد، انتظار می‌رود که به شدت بر مساله ایران متمرکز باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید