گروگانگیری برای حقوق مسلم معلمان

    کد خبر :37593

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به محمدباقر نوبخت در رابطه مطالبات معلمان عنوان کرد: نامه‌هایی در دست بنده است که برخی فرهنگیان از سال ۸۸ بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

حق‌الزحمه برگزاری امتحانات نهایی سال گذشته هنوز پرداخت نشده است و این مسئله در برگزاری امتحانات نهایی امسال و تصحیح اوراق مشکلاتی را ایجاد کرده است، به گونه‌ای که معلمان تمایلی به این کار ندارند.

در همین رابطه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جلسه اخیر خود اعلام کرد از روزی که وارد دولت شده‌ام آموزش و پرورش همواره بدهکار بود و به محض اینکه بدهی‌ها را صفر می‌کردیم مجدد کنتور می‌افتاد.

2 هزار میلیارد تومان بابت بازنشستگی فرهنگیان و 2 هزار میلیارد تومان بابت بدهی‌های دیگر پرداخت کرده‌ایم اما باز می‌گویند اگر 120 میلیارد تومان ندهید برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان تصحیح نمی‌شود و همیشه گروگانی داریم که آموزش و پرورش بابت آن بودجه بیشتری دریافت کند.

این اظهارنظر سخنگوی دولت با واکنش‌هایی در میان جامعه فرهنگیان و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مواجه شده است.

در همین رابطه میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ارسال نامه‌ای خطاب به محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان کرد: نیک می‌دانید اینجانب تا حد توان کمک حال دولت بوده و برای جناب عالی احترام زیادی قائل هستم. با این وضع به استحضار شما می‌رسانم خبری در رسانه‌ها منتشر شد که تعجب اهالی فرهنگ خصوصاً معلمان را برانگیخت و واژه جدید در گفتمان جنابعالی مشاهده می‌شد.

«گروگانگیری آموزش و پرورش»

هر دم از این باغ بری می‌رسد… این یکی را از اصلا انتظار نداشتیم آن هم از فردی که معلم و مدیر فرهنگ بوده و امروز دومین شخصیت اجرایی کشور است. اصطلاح گروگان‌گیری را به کار بردید برای حقوق مسلم معلمان، در کنار صدها حقوق ضایع شده آنها. ما زیاران چشم یاری داشتیم.

اولاً معلمان هیچ وقت گروگانگیری نکرده‌اند وگرنه شما و همکاران‌تان در آن جایگاه تشریف نداشتید. اجازه بفرمایید راحت‌تر عرض کنم، سازمان برنامه و بودجه به چه حقی حقوق معلمان را سال‌ها به تاخیر می‌اندازد؟ که امروز شما با این ادبیات سخن می‌گویید.

به چه حقی حق‌الزحمه نه چند میلیونی، نه چند صدهزارتومانی بلکه چند هزار تومانی معلمان را از خرداد سال قبل پرداخت نکرده است؟ به چه حقی حق تدریس معلمان را که در اصل حقوق است، نمی‌دهد؟ به چه حقی اضافه‌کار اکثر ادارات را کامل و برای آموزش و پرورش قطره‌چکانی آن هم با منت می‌پردازد.

ظاهرا آموزش و پرورش بدهکار هم شده است. اگر واقعا کارشناس دارید لطفا دستور فرمایید بررسی شود چرا بودجه آموزش و پرورش براساس عملکرد داده نمی‌شود؟ اگر به عملکرد ایراد دارید لطفا بفرمایید کجا خلاف قانون عمل شده تا برخورد شود. اگرچه می‌دانم گرچه حکم گیرند مست گیرند در شهر، هر آنچه هست گیرند.

لطفا دستور فرمایید بررسی شود اگر معلمان کارمند هستند چرا قانون خدمات کشوری در مورد آنها کامل اجرا نمی‌شود؟ اگر هیئت علمی هستند با آن قانون برخورد شود که به نظر می‌رسد هیچ کم و کسری از این باب ندارد مگر به جرم فرهنگی بودن. اصلا اگر آموزش و پرورش دولتی لازم نیست لایحه بیاورید به مجلس برای غیردولتی کردن تا برای اصلاح قانون اساسی در کشور فکری شود.

نامه‌هایی در دست بنده است که نشان می‌دهد برخی از همکاران فرهنگی از سال 88 بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند که حقش گروگانگیری خود شما است. نه ورق امتحانی فرزند شما. کدام دستگاه این همه شرمنده کارمندان خود هست؟ در کدام دستگاه آن هم در ماه رمضان این همه ایثار و فداکاری است؟ علی‌رغم نگرفتن مطالبات یک سال قبل به فکر بچه‌های شما هستند.

در مورد امور مالی معلمان مصاحبه نکنید، در هر مصاحبه خرابش می‌کنید، بروید وظیفه اصلی خود را در مورد آموزش و پرورش سریع انجام دهید، راستی شاخص توزیع امکانات و اعتبار در سازمان شما چیست؟ اگر شاخص تعداد نیرو قبول، اگر آمار مراجعان به ادارات است قبول، اگر ساعات مفید کاری است قبول، فعلا نخواستیم حق و حقوق شب‌هایی که معلم نمی‌خواهد تا طرح درس بنویسد تا تکالیف دانش‌آموزان را بررسی کند، را مطرح کنیم.

گاهی شنیده می‌شود برخی همکاران سازمان برنامه و بودجه صحبت از تعطیلی تابستانی معلمان می‌کنند، لطفا بفرمایید درخواست انتقال به آموزش و پرورش دهند تا با همکاران ما جابه‌جا شوند. شما می‌دانید با این سرعت تغییرات علمی در جهان و ضرورت تغییرات کتاب‌های درسی حتی کل تابستان برای معلمان دوره و بازدید گذاشته شود کم است ضمن اینکه به علت نبودن یا کمبود بودجه معلمان برای اینکه کیفیت آموزشی از جیب خود برای بازدید و دوره‌های آموزشی هزینه می‌کنند تا بروزتر در مهر وارد کلاس درس شوند.

آقای نوبخت فعلا نمی‌خواهم صدها درد بی‌درمان را مطرح کنم که در خیلی از دستگاه‌ها حق‌الزحمه اضافه‌کار انجام نشده بیش از حقوق معلمان است، پرداخت‌های متعدد به مناسبت‌های مختلف که در مواردی بیش از حقوق برخی همکاران ما است و از هزینه ماموریت‌ها گرفته تا هزینه سفر و حمل و نقل و خدمات رفاهی که قانون شامل تمام معلمان هم کرده اما به جرم زیاد بودن از منظر برخی شاید هم زیاده بودن به عوض هتل، اسکان در مدارس را تحمل می‌کنند.

در پایان تقاضا می‌کنم به هر طریق ممکن تا دیر نشده جبران مافات شود که بهترین شیوه در گام نخست پرداخت سریع مطالبات با هر قانونی که سازمان شما قبول دارد تا برای برداشتن گام‌های بعدی جهت احقاق حق فرهنگیان برنامه‌ریزی عملیاتی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید