تکنولوژی هسته‌ای در دست ایران «تیغ در کف زنگی مست» است / مسئله اعراب باید بخشی از هر مذاکره جدید با ایران باشد

    کد خبر :375876

«انور قرقاش» وزیر امور خارجه امارات متحده عربی که برای شرکت در گرد هم‌آیی سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد، در مصاحبه‌ای مفصل با نشریه The National امارات اتهامات تازه و جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است.

به گزارش تابناک، وی که در این مصاحبه در خصوص وضعیت کلی جهانی در آستانه برگزاری گردهم آیی سالیانه مجمع عمومی سخن گفته است بیان کرده است که باید از بدبینی در مورد چندجانبه گرایی دست برداشت و یکی از موارد مهمی که نیازمند توجه چندجانبه بین‌المللی است، موضوع ایران است.

وی بیان کرده که مشکل با ایران در سه بخش است: “اول مسئله برنامه هسته‌ای ایران و موضوع مربوط به پایان محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران که تنها فعالیت‌های ایران را برای 10 سال محدود می‌کند. دومین موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران است که از ضرورت توجه فوری برخوردار است زیرا اکنون حوثی‌ها هم‌اکنون از این موشک‌ها برای هدف قراردادن عربستان سعودی استفاده می‌کنند و این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست. موضوع سوم نیز رفتار ایران در منطقه است”.

قرقاش در این مصاحبه بیان کرده: “برنامه هسته‌ای در دست ایران تنها مربوط به داشتن تکنولوژی نیست بلکه موضوع تیغ دادن بر کف زنگی مست است و هیچ دلیلی اضافی لازم نیست تا هیچ‌کس در منطقه به آن‌ها اطمینان نکند. چالش ما این است که نماینده‌ای عادل از سوی کشورهای خلیج [فارس] در هر توافق بین‌المللی در آینده با ایران حضور داشته باشد”.

وی بیان کرده: “در دور مذاکراتی که منجر به توافق هسته‌ای با ایران شد همه تلاش‌های ما برای آنکه بر سر میز مذاکره حضور داشته باشیم و صدای خود را به گوش مذاکره‌کنندگان برسانیم عقیم گذاشته شد، که این به ضرر مذاکره و به ضرر همه تمام شد. این مذاکره در مورد منطقه بود اما هیچ صدایی از اعراب بر سر میز مذاکره نبود و این چیزی است که باید درحالی‌که موضوعات شفاف می‌شود موردتوجه قرار دهیم”.

وی از پاسخ شفاف در مورد مذاکره مستقیم با ایران طفره رفته است و بیان کرده: “چیزهای زیادی است که ایرانی‌ها اکنون بر روی آن‌ها حساب باز کرده‌اند اما به‌زودی متوجه می‌شوند که باید از این مسائل گذر کنند. هنوز آن‌ها در تلاش هستند تا میان موضع اروپا و آمریکا شکاف ایجاد کنند. ایده‌های متفاوتی وجود دارد اما در آخر اروپا به‌هیچ‌وجه موضعی نخواهد گرفت که 180 درجه از موضع آمریکا متفاوت باشد”.

وی گفته: “مقامات ایران که دل به انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بسته‌اند تلاش خود را برای نفوذ در ایالات‌متحده افزایش می‌دهند اما این تلاش‌ها بی‌فایده خواهد بود.”

قرقاش در مورد برنامه موشکی ایران گفته: “حتی سوریه و یمن هم نشان می‌دهد که برنامه موشکی ایران تنها دفاعی نیست. نگرانی اولیه باید این باشد که ایران و مداخلاتش در کشورهای دیگر از لبنان گرفته تا یمن و بحرین و سوریه نشان داده که رهیافت ایران در مورد حق حاکمیت و حق همسایگی بسیار متفاوت است و این مسئله باید متوقف شود.”

قرقاش البته تأکید کرده است که هیچ برنامه‌ای برای تغییر رژیم در ایران نیست و گفته: “هیچ‌کس خواهان تغییر نظام ایران نیست، هیچ‌کس نمی‌خواهد ثبات در منطقه را به چالش بکشد، اما در مورد ایران بسیار مهم است که این کشور اولویت‌هایش اشتباه است. موفقیت در این روستای سوریه یا آن شهر عراق برای مردم ایران رونق و شکوفایی به همراه نمی‌آورد”.

قرقاش در مورد حمله تروریستی اخیر در اهواز نیز گفته است: “ادعای تهران دراین‌باره که دولت‌های غربی یا کشورهای منطقه پشت حمله روز شنبه به رژه نظامی هستند، ابزاری برای مصرف مخاطب داخلی است. سرزنش دولت‌های خارجی به خاطر این حمله کاملاً بلا موضوع است و من به مقامات ایران که هم‌اکنون هم خیابانی را به نام قاتل رئیس‌جمهور مصر «انور سادات» گذاشته‌اند، میگویم که درک این موضوع سخت است که چطور دولت‌های دیگر را به خاطر این حمله سرزنش می‌کنند”.

قرقاش در ادامه سخنان خود بیان کرده: “امیدوارم خرد و عقلانیت ایران را به میز مذاکره برگرداند و ایران به این نتیجه برسد که دغدغه‌های مردم خود برای زندگی بهتر را باید موردتوجه قرار دهد. آنچه ما درنهایت خواهان آن هستیم توافقی است که جامعه بین‌الملل – که ما و ایران همه در آن مشمول هستیم – بنیادهای امنیت و شکوفایی آینده را ایجاد کند و این نیاز به آن دارد که ایران تعهد بدهد که در ورای مرزهای خود بر اساس ایدئولوژی فرقه‌ای که خواهان صدور آن است، مداخله نکند.”

وزیر امور خارجه امارات در بخش دیگری از مصاحبه خود در مورد یمن و حوثی‌ها و با اشاره به این‌که حوثی‌ها از مذاکرات ژنو برای رسیدن به راه‌حل سیاسی خارج شده‌اند، گفته است: “نیاز به یک تلاش هماهنگ عربی برای ایجاد ثبات در منطقه داریم. برای ما بسیار سخت است که قبول کنیم که بازیگرانی غیرعربی نقش‌هایی را بازی می‌کنند که اساساً در عراق و سوریه و غیر آن مخرب است.”

وی در همین رابطه و در خصوص تلاش‌های آمریکا برای ایجاد یک ناتوی عربی یا همان اتحاد استراتژیک خاورمیانه متشکل از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر، اردن و احتمالاً مراکش گفته است که این موضوع در ارتباط با توانمندسازی اعراب است و ادامه داده: “طی ماهه‌ای گذشته این واقعیت بیش از همیشه شناخته شده است که نیاز به هسته‌ای از کشورهای عربی است تا سخت تلاش کنند تا صدای اعراب را در مورد بحران‌های زیادی که در اطراف ما است به گوش برسانند. ما به سوریه نگاه می‌کنیم و در مورد نقش اعراب تأسف می‌خوریم. جریان امور در سوریه تنها سه کشور را در بر گرفته [ایران، ترکیه و روسیه] و هیچ‌کدام عرب نیستند. ما نیاز به ایجاد یک اجماع عربی داریم و این موضوع بسیار مهم است.”

وی ادامه داده: “باوجود 22 کشور که به لحاظ جغرافیایی پراکنده هستند و اولویت‌های متفاوتی دارند این کار دشوار است اما نباید آن را رها کنیم و اکنون بسیاری از کشورهای عربی خواهان این موضوع هستند چون طی دو دهه قبلی شاهد آن بوده‌ایم که کشورهای غیرعربی در امور اعراب مداخله کرده‌اند.” وی در مورد کشورهای حاضر در این ائتلاف عربی گفته: “مصر یک کشور مهم است و اردن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

قرقاش در مورد بحران قطر نیز بیان کرده که این بحران هرروز از اهمیت کمتری برخوردار می‌شود و می‌رود که به یک وضعیت دائمی تبدیل شود. به گفته او وضعیت روابط با دوحه تأثیری بر ائتلاف عربی نخواهد داشت.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مهران فر گفت:

    جناب قوی قاچ، شما صلاحیت اظهار نظر در مورد ایران بزرگ را ندارید زیرا بسیار کوچولویید.

دیدگاهتان را بنویسید