روحانی در نیویورک چه خواهد گفت؟

    کد خبر :375649

روحانی در سفر امسال خود به نیویورک شرایط جدیدی را پیش روی خود دارد. اما می تواند روی محورهای مهمی تاکید و سخنرانی کند.
به گزارش نامه نیوز، حسن روحانی در بدو ورود نیویورک گفت : آمریکایی ها از بسیاری از تعهدات بین المللی به ویژه تعهدات خود از برجام سرباز زدند. از این رو فرصت مناسبی است برای اینکه برخی از تخلفات و پشت کردن ها به تعهدات بین المللی بهتر تبیین شود.
وی همچنین با اشاره به رئوس برنامه های کاری خود در نیویورک، گفت : هدف ما این است که سیاست های جمهوری اسلامی ایران نسبت به منطقه و جهان در مجامعی که پیش رو داریم، تشریح کنیم.
رئیس جمهور ایران سه محور مهم را می تواند در سخنرانی خود در پیش روی خود داشته باشد.

تروریسم

موضوع حمله تروریستی اهواز به کودکان و غیرنظامیان در برنامه رژه نیروهای مسلح می تواند باعث شود آنچه ترامپ و تیم او به دنبال آن هستند تا ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کنند، خنثی شده و مانور قابل توجهی روی آن داده شود. ترامپ و تیم او با توجه به آنچه از روزهای گذشته گفته می شود تلاش میکنند ایران را به حمایت از تروریسم و گروههای ثبات زدا متهم کرده و ایران را در شرایط بغرنجی قرار دهند. ترامپ در این مورد تلاش می کند با توجه به تفاهماتی که در مورد فعالیتهای منطقه ای ایران با دیگر قدرتها مخصوصا اروپایی ها دارد برنامه از پیش تعیین شده ای را روی آن عملی کند.

برجام و خروج امریکا

آنچه باید حسن روحانی روی آن بسیار تاکید کند و به تشریح آن بپردازد عدم پایبندی امریکای ترامپ به توافقات بین المللی از جمله برجام است. سیاست امریکا در این مورد به واقع قابل نقد و محکومیت است. در این باره که باعث شده اروپایی ها فاصله قابل توجهی از امریکا بگیرند، هماهنگی های خوبی پس از خروج امریکا بین ایران و کشورهای 4+ 1 شکل گرفته و تلاش شده در جهت منتفع شدن ایران از مزایای برجام، برنامه های جدیدی برای بی اثر کردن تحریمهای امریکا صورت گیرد.
در حقیقت اینکه علیرغم قطعنامه سازمان ملل و برسمیت شناختن برنامه هسته ایران در قالب برجام، یک عضو بدان پایبند نمی ماند و از سویی تلاش می کند تحریمهای یک جانبه ای را علیه آن کشور اعمال کند در نگاه سازمان ملل و اعضای آن قابل قبول نبوده و بولد کردن این موضوع می تواند انزوای سیاسی بیشتری به امریکا و ترامپ ساختارشکن تحمیل کند.

مسائل منطقه ای

ایران در سیاستهای اعلامی و اعمالی خود در سالهای اخیر به دنبال ایجاد ترتیبات جدید منطقه ای و خاورمیانه باثبات و امن بوده است. این روند را با مبارزات علنی علیه داعش در عراق و سوریه و همچنین شکل دادن محور صلح آستانه با همکاری دو بازیگر دیگر یعنی روسیه و ترکیه پی گرفته است. همچنین در یک مسیر جدید و برای اثبات نیات ثبات محور خود وارد گفت و گوهای جدیدی با کشورهای اروپایی در مورد یمن شده است که ابتکار بسیار مهمی در این باره است.
ایران بارها اعلام کرده است با کشورهای عربی جنوب خلیج فارس هیچ تنشی را دنبال یا شروع کننده نیست و از فضای تشنج با این همسایگان دوری میکند. از این رو تاکید روی این محور در سخنان روحانی در مجمع سازمان ملل می تواند نشانگر سیاست مثبت ایران در این باره باشد.
مجموعه این محورها میتواند فضایی مثبت برای ایران در سازمان ملل شکل دهد. روندی که بازی جدید ترامپ در شورای امنیت را نیز خنثی کرده و هزینه تلاشهای ضد ایرانی امریکا را کاهش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید