درخواست محیط زیست از شهرداری و پلیس برای برخورد با یک تخلف

    کد خبر :375346

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه محیط زیست ابزار قانونی لازم برای برخورد با ماشین‌شویی در کنار خیابان را ندارد، گفت: در خواست و توقع ما از شهرداری و پلیس این است که برخورد قانونی لازم با این تخلف را انجام دهند.

چندی پیش گزارشی مبنی بر ماشین‌شویی در خیابان یوسف‌آباد منتشر شده بود؛ ماشین‌شویی‌هایی که به فاصله دو تا سه متر از یکدیگر گذر خیابان را از آن خود کرده‌اند و ماشین های شهروندان را می شویند. بر اساس این گزارش ماشین‌شویی در گذر یوسف‌آباد سرقفلی خاص خود را دارد و نه تنها منظر خیابان را بهم ریخته بلکه مشکلات زیست محیطی و دردسرهایی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است.

محمدحسین بازگیر -رییس اداره محیط زیست شهر تهران- در گفت و گو با ایسنا در این‌باره اظهار کرد: شکایت‌های مختلفی از منطقه یوسف‌آباد و حتی محدوده شرق تهران درباره ماشین‌شویی به اداره محیط زیست شهر تهران رسیده است. ماشین‌شویی کنار خیابان مشکلات زیست محیطی فراوانی در پی دارد که از جمله آن می‌توان به ورود مواد آلاینده و شوینده‌های شیمیایی به آب‌های سطحی و زیرزمینی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه ماشین‌شویی در کنار خیابان جرم است و پلیس می‌تواند صاحبان ماشین‌هایی که با شستن ماشین در کنار خیابان موافقت می‌کنند را جریمه کند، گفت: این شست‌ و شوها بهداشت عمومی جامعه را تهدید می‌کند. شهرداری تهران و پلیس ابزار قانونی لازم برای برخورد با این کار را دارند چراکه ماشین‌شویی در کنار خیابان نوعی مزاحمت شهری است. از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی نیز توقف در محل‌های غیرمجاز و انجام فعالیت‌های این چنینی مشخصا به عنوان یکی از کدهای تخلف است.

بازگیر ادامه داد: در درجه اول افرادی که اقدام به چنین کارهایی می‌کنند باید نسبت به تبعات کارشان و آسیبی که به محیط وارد و دردسرهایی را که برای شهروندان ایجاد می‌کنند، آگاه شوند. امیدواریم مردم نیز در شناسایی خیابان‌هایی که در کنار آن‌ها ماشین‌شویی اتفاق می‌افتد به شهرداری و سایر دستگاه‌های مسئول کمک و این اماکن را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه آلودگی‌های زیست محیطی به دو دسته نقطه‌ای و پراکنده تقسیم‌بندی می‌شوند، تصریح کرد: منشا و مسئول آلودگی‌های نقطه‌ای مشخص است. برای مثال واحدهای صنعتی و خدماتی ممکن است آلودگی‌های نقطه‌ای ایجاد کنند که در این صورت ما می‌توانیم آن‌ها را به دستگاه قضایی معرفی و مجبور به رفع آلایندگی کنیم ولی در رابطه با آلودگی‌های پراکنده پروسه قانونی متفاوت است.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: آلودگی‌های پراکنده علاوه بر مشکلات زیست محیطی، مزاحمت‌های شهری نیز ایجاد می‌کند و چهره نازیبایی به محل می‌دهند. برای این نوع آلودگی‌ها قانون‌های مشخصی داریم و ورود اداره محیط زیست به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد. برای مثال در رابطه با موضوع ماشین‌شویی در کنار خیابان، محیط زیست ابزار قانونی لازم برای برخورد را ندارد ولی مجموعه پلیس و شهرداری از این ابزار قانونی بهره‌مند است.

بازگیر در پایان با اشاره به اینکه محیط زیست یک دستگاه ناظر عالی است که وظایف مشخصی دارد، اظهار کرد: در مورد هر مسئله‌ای از محیط زیست که به ما شکایتی برسد، ماموران محیط زیست از منطقه بازدید و گزارشی تهیه می‌کنند و آن را در اختیار دستگاه‌های مسئول قرار می‌دهند. از وضعیت این ماشین‌شویی‌ها نیز گزارشی تهیه و به شهرداری و پلیس تحویل داده شده است امیدواریم هر چه زودتر برخورد قانونی با این متخلفان صورت بگیرد.

افشین خدامی – معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 6 – نیز پیش از این در گفت و گو با ایسنا اظهار کرده بود که شهرداری جلسات بسیاری را با پلیس راهور، امور مناطق و مسئولان وزارت بهداشت به منظور ساماندهی ماشین‌شویی‌ها برگزار کرده همچنین با نمونه برداری که وزارت بهداشت داشت مشخص شد آبی که ماشین‌شویی‌ها از آن استفاده می‌کنند برای سلامتی شهروندان مضر است.

به گزارش ایسنا، خدامی با بیان اینکه بارها مأموران خدمات شهری به منظور جمع آوری افراد ماشین‌شوی اقدام کرده‌اند، گفته بود: اما این افراد که به صورت تیمی فعالیت می‌کنند به سرعت موضوع را به زد و خورد صوری و فیلم گرفتن از آن به سمت افکار عمومی می کشانند تا بعدا در رسانه‌ها بزرگ نمایی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید