رویارویی ترامپ تنها با پوتین و شی متحد

    کد خبر :375316

تقابل آمریکا با چین و روسیه وارد مرحله جدیدی شده و پکن با احضار سفیر ایالات متحده در پکن نشان داده که قصد عقب نشینی در برابر «عقاب پوشالی» را ندارد.

توسعه روابط چین و روسیه موجب نگرانی آمریکا شده بطوریکه واشنگتن ضمن اعمال تحریم های جدید صراحتا درباره همکاری های نظامی پکن و مسکو هشدار داده و همین امر واکنش آنها را در بر داشته است.

در همین رابطه وزارت امورخارجه چین، امروز یکشنبه «تری براستاد» سفیر آمریکا در پکن را به دلیل اعتراض به تحریم واشنگتن علیه یک هیات نظامی چینی برای خرید سلاح روسی، احضار کرد. «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در واکنش به تحریم های آمریکا علیه هیات نظامی چینی گفت که این اقدام نقض آشکار مبانی روابط بین المللی است و به صورت جدی، روابط دو جانبه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

پیش از آن نیز «ووچیان» سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش به تحریم آمریکا علیه شماری از نهادها و مقام‎های نظامی چینی، ضمن اعتراض جدی به این اقدام، خواستار تصحیح این اشتباه واشنگتن و لغو این تحریم ها شد.

آمریکا روز پنجشنبه گذشته در اوج جنگ تجاری با چین جبهه تازه ای علیه این کشور آسیایی گشود و بخشی از ارتش اژدهای زرد را به دلیل خرید تسلیحاتی از روس ها تحریم کرده و «هدر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، کشورش «بخش توسعه تجهیزات -EDD » در وزارت دفاع چین را به دلیل خرید جنگنده های سوخوی Su-۳۵ و سامانه دفاع موشکی S-۴۰۰ از روسیه تحریم کرده است.

آمریکا اعلام کرده، «لی شانگفو» مدیر بخش توسعه تجهیزات چین را هم به دلیل خرید از شرکت تسلیحاتی «روسوبورون اکسپورت» روسیه تحریم می کند، این شرکت قبلا به دلیل حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در فهرست «کاتسا» قرار گرفته بود.

براساس این تحریم ها، تمام دارایی های بخش توسعه تجهیزات و دارایی های «لی» در آمریکا توقیف می شود و دسترسی نهاد تحت امر او به بازارهای مالی جهانی نیز محدود خواهد شد.

فراخواندن فرستاده نظامی از واشنگتن

چین علاوه بر این اقدامات، از دریاسالار شن جین‌لونگ، فرمانده نیروی دریایی خود نیز خواسته‌است فورا از ایالات متحده به کشورش بازگردد. دریاسالار جین‌لونگ برای شرکت در سمپوزیومی به آمریکا رفته بود.

چین در عین حال اعلام کرده دیداری که قرار بود سوم مهر ماه با مقام‌های ایالات متحده در مورد مکانیزم ارتباطی میان دو طرف برگزار شود، به تاریخ دیگری موکول شده‌است.

تحریم‌های ایالات متحده علیه چین بر اساس قانونی موسوم به «کاتسا» اعمال شده‌اند. کاتسا به دلیل اتهام‌های وارد شده به مسکو در مورد الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین، دخالت‌ها در سوریه و دخالت‌ها در انتخابات آمریکا تصویب شده‌ است.

مقامات ارشد آمریکایی می‌گویند این کشور ممکن است در مورد کشورهای دیگری که از روسیه جنگنده و سامانه‌های موشکی می‌خرند تحریم‌های مشابهی وضع کند.

انزوای بیشتر

این وضعیت در حالی است که اغلب کارشناسان چه آمریکایی و چه کارشناسان سایر کشورها درباره انزوای آمریکا به دلیل سیاست های کاخ سفید هشدار داده اند و حتی در هفته گذشته رسانه های آمریکایی اعلام کرده بودند که در مجمع عمومی سازمان ملل شاهد تقابل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با سایر رهبران جهان خواهیم بود.

آمریکا در دو سال گذشته فاصله خود با متحدان سنتی اش را بیشتر کرده و با اقداماتی همچون خروج از پیمان آب و هوایی پاریس، خروج از برجام، برهم زدن توافقات تجاری و امنیتی واشنگتن با کشورهایی همچون کانادا و … سبب شده تا حجم انتقادات از کاخ سفید روز به روز بیشتر شود.

علاوه بر این موارد، آمریکا با اقدام هفته گذشته خود موجب شده تا روسیه نیز با صراحت لهجه بیشتری کاخ سفید را مورد انتقاد قرار دهد و «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت:‌ «خوب است آمریکایی‌ها به‌خاطر داشته باشند که مفهومی به نام ثبات جهانی هم وجود دارد؛ چیزی که آنها بدون هیچ ملاحظه‌ای آن را با تشدید تنش در روابط روسیه-آمریکا تضعیف کرده‌اند. بازی با آتش احمقانه است و می‌تواند خطرناک شود.»

هدف اصلی تحریم‌های جدیدآمریکا، روسیه بود و چینی ها به‌خاطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند. نتیجه احتمالا نزدیکی بیشتر پکن و مسکو برای مقابله با اقدامات یکجانبه واشنگتن باشد.

این در حالی است که هند و ترکیه نیز مایل به خرید سامانه های موشکی از روسیه هستند و خرید آنها از مسکو به معنای اضافه شدن آنها به لیست کاتسا است و این یعنی تقویت جبهه ضد آمریکایی آنهم از سوی متحدان سال های نه چندان دور.

ترامپ که امیدوار بود با نزدیکی به روسیه بتواند تنش های قدیمی واشنگتن با مسکو را حل کند اکنون در وضعیتی گرفتار شده که شاهد افزایش فاصله آمریکا نه تنها با روسیه بلکه با متحدان قدیمی آمریکاست و این وضعیت هم در کوتاه و هم در بلند مدت مشکلات زیادی را برای آمریکا در پی خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید