مردم سه استان شمالی بیشترین پرداخت رشوه را به ادارات دولتی داشته اند!

    کد خبر :375297

پرداخت رشوه از جمله مواردی است که هزینه کسب و کارها را افزایش می دهد و امنیت سرمایه گذاری را به خطر می اندازد. نمی توان با قاطعیت منکر پرداخت رشوه در ادارات مختلف شد بلکه تنها می توان گفت که میزان شیوع آن در ادارات استان های مختلف متفاوت است. گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که از دیدگاه فعالان اقتصادی شیوع رشوه در ادارات استان گیلان بیشتر از سایر استان ها بوده است.

به گزارش تابناک، رشوه عبارت است از دادن مالی منقول یا غیرمنقول و یا وجه نقد به کسی برای انجام یا تسریع در انجام مقصود خود، یا ثابت کردن باطل و حق جلوه دادن آن. رشوه، از جمله مفاسد اخلاقی و بلایای بزرگ اجتماعی محسوب می شود که منشاء سودجویی، پلیدی، ظلم و بی عدالتی، پایمال شدن حقوق دیگران و سبب به وجود آمدن جو بی اعتمادی در جامعه می گردد. به همین منظور این امر در آموزه های دینی و ملی ما همواره امری مذموم تلقی شده است. با این حال، نمی توان منکر این قضیه بود که موضوع رشوه و پرداخت آن در ادارات کشور به طور کلی منتفی است. البته بسته به شرایط مکانی ظهور و بروز این پدیده قطعاً متفاوت است. از این رو ممکن است در ادارات یک استان میزان شیوع رشوه شدیدتر از سایر استان ها باشد و تهدید جدی تری برای کسب و کارها و امنیت سرمایه گذاری محسوب شود.

با این اوضاع پرسشی که در این بین مطرح می شود این است که میزان شیوع رشوه در ادارات کدام استان شدیدتر از سایر استان ها است؟

برای پاسخ به این پرسش از گزارشی که به تازگی توسط مرکز پژوهش های مجلس تحت عنوان “پایش امنیت سرمایه گذاری برای زمستان 1396” تهیه و منتشر شده است استفاده می کنیم.

در این گزارش که نتایج آن از طریق پر شدن پرسشنامه هایی توسط فعالان اقتصادی سراسر کشور استخراج شده است، 21 مولفه که ممکن بوده امنیت سرمایه گذاری را تهدید کند گردآوری شده و این 21 مولفه در معرض پرسش از فعالان اقتصادی قرار گرفته است. یکی از این 21 مولفه، میزان شیوع رشوه در ادارات می باشد.

فعالان اقتصادی هر استان به هر مولفه، عددی بین صفر تا ده را اختصاص داده اند. صفر به منزله آن است که مولفه مورد نظر کمترین تاثیر را بر امنیت سرمایه گذاری دارد و ده به منزله آن است که آن مولفه بیشترین تاثیر را بر امنیت سرمایه گذاری داشته و بیشتر امنیت سرمایه گذاری را تهدید می کند.

زمستان 96 اولین فصلی است که این گزارش منتشر شده است و به همین منظور نمی توان روند میزان شیوع رشوه در ادارات را مورد بررسی قرار داد.

با توجه به اینکه فعالان اقتصادی هر استان میزان اثرگذاری این مولفه بر امنیت سرمایه گذاری را مورد سنجش قرار داده و عددی را به آن اختصاص داده اند، می توان با کنار هم قرار دادن این اعداد در استان های مختلف به این نتیجه رسید که میزان شیوع رشوه در ادارات کدام استان بیشتر از سایر استان ها می باشد و در کدام استان این مولفه تهدید جدی تری برای امنیت سرمایه گذاری محسوب می شود.

نمودار زیر میزان شیوع رشوه در ادارات استان های مختلف در زمستان 1396 را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود از دیدگاه فعالان اقتصادی میزان شیوع رشوه در ادارات کشور 7.72 از ده (بدترین وضعیت ممکن) بوده است. همچنین از دیدگاه فعالان اقتصادی میزان شیوع رشوه در ادارات استان های گیلان، البرز و مازندران بیش از سایر استان ها بر امنیت سرمایه گذاری تاثیر داشته و به نوعی می توان گفت این مولفه در این استان ها بیشتر بوده و در استان های مرکزی، اردبیل و همدان میزان شیوع رشوه در ادارات کمتر بر امنیت سرمایه گذاری تاثیرگذار بوده و به عبارتی در این استان ها در مقایسه با سایر استان ها این مولفه کمتر شایع بوده است.

میزان شیوع رشوه در ادارات در 13 استان بیشتر از میانگین کل کشور بوده و در 18 استان میزان شیوع رشوه در ادارات کمتر از میانگین کل کشور بوده است.

با توجه به اینکه پرداخت رشوه به عنوان نوعی هزینه برای کسب و کارها مطرح می باشد بنابراین مانعی است بر سر راه کسب و کارها و امنیت سرمایه گذاری را نیز تهدید می کند و باید نهادهای مسئول در این زمینه، فکری به حال برداشتن این مانع از سر راه فعالان اقتصادی بکند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید