امیرعبداللهیان: آمران و عاملان اقدام تروریستی اهواز منتظر ضربه شوک‌آور باشند

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۲:۲۲
    کد خبر :375206

مشاور و دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: آمران و عاملان اقدام تروریستی اهواز بر مبنای شناختی که از نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی دارند، باید منتظر ضربه شوک‌آور باشند.
حسین امیرعبداللهیان مشاور و دستیار ارشد رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، شنبه شب در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» شبکه اول سیما با اشاره به حادثه تروریستی روز شنبه (۳۱ شهریور ماه) در اهواز با تحلیل این حادثه اظهار داشت: از زمان روی کار آمدن ترامپ در امریکا و ملک سلمان در عربستان سعودی، شاهد ایجاد مثلث ترامپ، نتانیاهو و محمد بن سلمان در مقابله با امنیت و ثبات جمهوری اسلامی بوده‌ایم و این نکته‌ای است که اینها به طور علنی در سخنرانی‌هایشان اعلام کرده‌اند که به دنبال کشاندن ناامنی به داخل ایران هستند.

دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه سرویس‌های امنیتی موساد، سیا و جریان‌های تکفیری پشت‌ پرده‌ی این حوادث هستند، ادامه داد: اینها هیچ‌کدام یک اقدام پیچیده امنیتی نمی‌تواند تلقی شود و درواقع یک اقدام ساده است که مردم بی‌دفاع و غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند، در حالی که اگر می‌خواستند عملیات پیچیده‌ای انجام دهند، باید در سطوح دیگری طراحی می‌کردند.

امیرعبداللهیان با اشاره به مواضع کشورهای غربی در خصوص حادثه تروریستی اهواز، گفت: تأخیر و سکوت مقامات سطح بالای کشورهای اروپایی در این حادثه سؤال‌برانگیز است؛ رفتار آمریکایی‌ها به دلیل اینکه خودشان حامی این تروریست‌ها هستند، قابل هضم است، اما رفتار اروپایی‌ها که مثلاً می‌خواهند برجام را حفظ کنند و با رفتارهای آمریکای دوران ترامپ مقابله کنند، تعجب‌برانگیز است.

وی افزود: در چند ساعت گذشته یک جریان ضعیف مثل الاحوازیه، مسئولیت این حادثه را قبول کرده‌اند و داعش هم مدعی انجام این کار شده و یکی از گروه‌های تروریستی پراکنده در سوریه نیز همین ادعا را داشته است و همین نشان از حجم کمک‌هایی است که به این گروه‌های پراکنده می‌شود تا علیه جمهوری اسلامی اقدام کنند.

کشورها آشکارا در حمایت از تروریسم اقدام می‌کنند

مشاور امور بین‌الملل رئیس‌ مجلس شورای اسلامی در خصوص ماهیت این گروه‌ها، گفت: در سال‌های اخیر پدیده تروریسم در ارزیابی‌های ما چندان پیچیده نبوده، چرا که کشورها آشکارا در حمایت از تروریسم اقدام می‌کنند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ هزار تروریست که در ماه‌های گذشته با وساطت آمریکا و با ابزار سازمان ملل در سوریه جابجا شده و به ادلب منتقل شده‌اند، در قدم آخر قرار دارند اما آمریکا با بهانه‌های مختلف، مانع اقدام گروه‌های مسلح سوریه می‌شود تا زمان را به نفع اینها بخرد و آنها را نجات دهد و به مناطق دیگر منتقل کند.

وی گفت: در جریان عملیات آزادسازی موصل در عراق نیز شاهد بودیم که آمریکایی‌ها با فرود هواپیماهای غول‌پیکر لجستیکی، امکانات لازم را برای فرماندهان داعش می‌فرستادند درحالی‌که مدعی ائتلاف مقابله با داعش هم بودند اما به اذعان بسیاری از ناظران، حتی یک روستا را هم نتوانستند از دست داعش آزاد کنند.

دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین‌الملل ادامه داد: امروز فهم این مسئله که نقش دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان، آمریکا، موساد و انگلیس در ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی و تقسیم تروریسم به خوب و بد چه میزان است، کار سختی نیست.

عوامل پشت پرده حادثه اهواز از ماهها قبل پیغام می‌دادند

امیرعبداللهیان در همین رابطه تصریح کرد: عوامل پشت پرده حادثه اهواز از ماهها قبل پیغام می‌دادند و به دنبال هماهنگی برای ایجاد ناامنی سازمان‌یافته در سطوح وسیع بوده‌اند، اما به دلیل اقتدار امنیتی جمهوری اسلامی، رویاهایشان را در چنین قالب‌های محدود و کوچکی دنبال می‌کنند.

وی تأکید کرد: آمران و عاملان این اقدام تروریستی بر مبنای شناختی که از نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی و مردم ما سراغ دارند، باید منتظر ضربه شوک‌آوری باشند که نسبت به طراحی‌های خیال‌پردازانه بعدی پیشگیری کند.

مشاور و دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین‌الملل در ادامه به تحلیل و تشریح اوضاع ادلب در سوریه پرداخت و با بیان اینکه برای آمریکایی‌ها پرونده سوریه چند مرحله را پشت سر گذاشته، اظهار داشت: شروع این پرونده از بحران ساختگی سال ۲۰۱۱ بود که هر چند نظام سوریه نیاز به اصلاحاتی داشت، اما از این بستر استفاده کردند که یا حکومت سوریه را به عنوان حامی مقاومت نابود کنند یا رفتار آن را تغییر دهند.

امیرعبداللهیان با اشاره به پیگیری این سیاست در دوران ریاست جمهوری اوباما در آمریکا، افزود: پس از روی کار آمدن ترامپ، وی تا ماهها درباره سوریه بی‌تفاوت بود و حتی در رقابت‌های انتخاباتی‌اش اعلام کرده بود که هزینه کردن در خاورمیانه به صرفه نیست؛ علت این بی‌تفاوتی هم این بود که دیدند هیچ دست برتری در سوریه ندارند.

تروریست‌ها دوستان آمریکا هستند

وی ادامه داد: بر این اساس به مرور زمان در ماه‌های اخیر پایگاه‌های نظامی خود را در شمال سوریه مستقر کردند که همان سیاست سال ۲۰۱۱ را از طریق ایجاد یک حکومت در تبعید دنبال کنند اما ابتکار تهران و مسکو و پیگیری روند آستانه، آنها را در موضع انفعال قرار داد؛ به همین دلیل در ماه‌های اخیر که شاهد شکست داعش در حلب بودیم، رفتار دیگری را دنبال کردند.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه پایان تروریسم در سوریه، توجیهی برای حضور نظامی خودخوانده آمریکا در این کشور ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: در خصوص ادلب، چند لایه امنیتی وجود دارد که باید با هم بررسی شود؛ اول اینکه ادلب، دومین استان و شهر پس از استان رقعه است که توسط داعش سقوط کرد و بزرگترین مرکز کشاورزی سوریه است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه این تروریست‌ها دوستان آمریکا هستند، ادامه داد: بر این اساس آمریکایی‌ها نمی‌خواهند دوستانشان بدون ترتیبات خاص از سوریه خارج شوند؛ از طرف دیگر، اینها جنگجویان زبده‌ای هستند که در صورت بازگشت به کشورهایشان، آماده هرگونه عملیات تروریستی در این کشورها هستند.

وی تأکید کرد: برای جمهوری اسلامی ایران مهم این است که تروریست‌ها ضرب شست محکمی ببینند و در عین حال مردم آسیب نبینند، لذا مسئله ادلب نباید به گونه‌ای تمام شود که تروریست‌ها صرفاً از مکانی به مکان دیگر منتقل شوند.

دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: اگر بتوان در چارچوب یک توافق، تروریست‌ها را خلع سلاح کرد و سپس آنها را تعیین تکلیف کرد، بهتر این خواهد بود که مسئله ادلب در چارچوب سیاسی حل شود اما مشکل اینجاست که آنها حامی بزرگی مانند دولت آمریکا را دارند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: چندی قبل هم ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پوتین در هلسینکی با گستاخی اعلام کرد که ایران هیچ سهمی در شکست داعش نداشته و ما آنها را شکست دادیم.

پشت پرده سناریوی جنگ شیمیایی در ادلب

وی در ادامه به سناریوی طراحی شده در خصوص جنگ شیمیایی در ادلب اشاره کرد و اظهار داشت: آنها اخیراً این سناریو را طراحی کرده‌اند که حکومت سوریه می‌خواهد علیه مردم ادلب، از گاز شیمیایی استفاده کند درحالی‌که اسناد منتشر شده از جمله تصاویر وزارت دفاع روسیه نشان می‌دهد که مخازن گاز کلر را وارد منطقه کرده‌اند و حتی خبرنگاران گزینش‌ شده‌ای را از کشورهای غربی وارد کرده‌اند که در مناطق هدف حضور یابند.

دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین الملل در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص تلاش غربی‌ها برای اختلاف‌افکنی میان ایران و روسیه در ماجرای سوریه عنوان کرد: در هفته‌های اخیر با دروغ‌های ترامپ و تیمش مواجه هستیم که ایران در برجام یکصد میلیارد دلار پول گرفت تا خرج مداخله در منطقه کند؛ درحالی‌که ایران دارای نفوذ سازنده مثبت در منطقه است و ما از این نفوذ سازنده برای تأمین حداکثری منافع و امنیت ملی خودمان استفاده می‌کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: این عربستان سعودی است که کاملاً بی‌تدبیرانه فکر می‌کند با چمدان دلارهای نفتی می‌تواند نفوذ خود را محقق کند؛ تأمین امنیت ملی منطقه هزینه می‌خواهد اما محاسبه اینکه همه اینها با پول قابل تحقق باشد، ساده‌انگارانه است.

وی تأکید کرد: نگاه و امنیت ملی کشور بدون نگاه به امنیت منطقه حاصل نمی‌شود و تجربه چهار دهه اخیر ما نشان می‌دهد که با وجود رویکرد سازنده ایران، رویکرد عربستان سعودی سازنده نبوده است؛ طبیعی است که ما باید بر روی متحدان خودمان در منطقه سرمایه‌گذاری فکری، امنیتی، سیاسی و اجتماعی کنیم و از این مسیر، امنیت خودمان را تثبیت کنیم.

دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به جنگ‌های تبلیغاتی در فضای مجازی گفت: گاهی‌اوقات این مباحث آنقدر سطحی است که متأسفانه بخشی از نسل فرهیخته ما نیز بی‌توجه به رفرنس‌های اصلی، گرفتار متون مجازی می‌شوند؛ به عنوان مثال هیچ‌گاه کسی نمی‌پرسد که چرا در جریان حادثه ۱۱ سپتامبر، حتی یک کارمند یهودی نیز در محل کارش حضور نداشت و کشته نشد اما چرا آمریکا به بهانه این حادثه، هزاران کیلومتر آن‌ طرف‌تر، عراق و افغانستان را اشغال کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: به گفته آقای ترامپ، آمریکا در طی این سال‌ها هفت تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده است؛ این سؤال وجود دارد که چرا این میزان هزینه کرده‌اند؟ چطور وقتی یک فرد نظامی یا امنیتی مانند رئیس سازمان سیا یکباره وزیر امور خارجه می‌شود، کسی از قلم به دست‌های ما برایش جای سؤال نمی‌شود که این چه ساختار سیاسی است که یک فرد امنیتی و نظامی، وزیر خارجه می‌شود؟ اما اینکه جمهوری اسلامی امنیت خودش را از دهان اژدها بیرون می‌کشد، برای خیلی‌ها سؤال می‌شود.

وی تصریح کرد: همه اینها درحالی است که به اذعان همه مقامات مذاکره‌کننده کشورمان در گذشته و حال، اگر این دستاوردها نبود، ۶ کشور به اصطلاح قدرت بزرگ دنیا حاضر نبودند مقابل ایران سر میز مذاکره بنشینند و توافق کنند.

قواعد بازی در جهان تغییر کرده است/ قضاوت میان روسیه فعلی با روسیه تزاری ساده‌اندیشانه است

این دیپلمات ارشد کشورمان در خصوص سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه برخی‌ها معتقدند روس‌ها در دقیقه ۹۰ متحدان خود را کنار می‌گذارند، اظهار داشت: معتقدم قواعد بازی در دنیا تغییر کرده است و خیلی ساده‌اندیشانه است که راجع به روسیه دوران پوتین مانند روسیه دوران تزارها یا شوروی سابق قضاوت کنیم.

امیرعبداللهیان با اشاره به راهبرد «نه شرقی، نه غربی» نظام جمهوری اسلامی گفت: ما نه خیلی رفتاری که آش دهن‌سوزی باشد از غرب و آمریکا دیده‌ایم و همین الان هم که بحث برجام اروپایی مطرح است، رفتار خاصی از آنها ندیده‌ایم و از طرفی هم قرار نیست زیر چتر روس‌ها برویم.

امیرعبداللهیان گفت: اگر بتوانیم با روسیه و یا کشورهای اروپایی در حوزه هایی در جهت تامین منافع خود همکاری هایی داشته باشیم آن وقت دیپلماسی موفقی داریم. نباید دیدگاه سیاه و سفیدی را در دیپلماسی داشت چرا که باید با عقلانیت در این حوزه گام برداشت.

وی افزود: اگر واکنش ما به بازیگران خارجی عقلانی نباشد و هیجانی و احساسی باشد نمی توانیم کاری را در دیپلماسی پیش ببریم.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در خصوص خواست امریکا برای مذاکره با ایران در مسائل موشکی و منطقه ای پس از برجام تصریح کرد: بعضا برخی مقامات آمریکایی به هیات مذاکره کننده ما می گفتند زود تر از بحث برجام و هسته ای بگذرید چرا که مساله مهمتر منطقه است. آنها واقعا می خواستند بعد از برجام وارد مسائل دیگر شوند و برجام موشکی و منطقه ای داشته باشند. در نظام تصمیم بر این شد که ایران پرونده جدید دیگری غیر هسته ای را با آمریکا باز نکند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: آمریکایی ها از چند چیز ناراحت هستند، اینکه انقلابی چهل سال است با حرفی جدید آمده و روی پای خود ایستاده را بر نمی تابند. انقلابی را می بینند که گفتمان آن در منطقه خواهان دارد.

در خصوص تامین امنیت ملی خود با کسی تعارف نداریم

وی بیان کرد: اگر کسی توانست عکسی از راننده زن در عربستان پیدا کرد در فضای مجازی منتشر کند، آنها سیاست هایی را در جهت رویکرد کلان آمریکایی ها در منطقه پیش می برند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل خاطرنشان کرد: ما در خصوص تامین امنیت ملی خود با کسی تعارف نداریم، در عراق کنونی آمریکایی ها به بهانه مبارزه با داعش که خودشان آن را در عراق ایجاد کردند از آن کشور خارج شدند. سعودی ها و اماراتی ها هم در تامین مالی گروه های تروریستی نقش بسزایی داشتند که دود آن به چشم خودشان می رود.

وی گفت: آمریکایی ها در این سال ها تلاش کردند دخالت و نفوذ خود را در لایه های مختلف سیاسی و اجتماعی عراق گسترش دهند ولی عراقی ها اجازه ندادند. امروز نماینده آمریکا در سازمان ملل در اقدامی توهین آمیز به ملت عراق، موضوع سفر سردار سلیمانی را به عراق مطرح می کند.

امیرعبداللهیان افزود: من مطمئنم رهبران عراق می توانند رفتار سازنده ایران را با دیگران تمیز دهند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در خصوص وقایع بصره، اظهار داشت: اتفاقات بصره و شواهد آن نشان می دهد که سرویس های خارجی در تخریب سرکنسولگری ایران در بصره نقش داشتند. آنها متوجه نشدند که اگر بصره نا امن شود این ناامنی دامن خودشان را هم می گیرد.

امروز به دنبال جنگ شیعی _شیعی هستند

وی افزود: تصور اینکه اقدام بصره مردمی بوده کاملا اشتباه است. رفتار ایران در چهل سال اخیر با مردم عراق به نحوی بوده که آنها بسیار به ما نزدیک هستند و ما در عراق نفوذ فرهنگی داریم. این همان ریشه های قوی فرهنگی است که گفتم ایران در میان ملت های منطقه دارد.

امیرعبداللهیان گفت: یک اتفاق مهم در حال رخ دادن است، ما تا قبل از نابودی داعش در عراق با پدیده جنگ شیعه و سنی در منطقه روبرو بودیم که خواست سرویس های امنیتی خارجی برای تضعیف منطقه بوده و شکست خوردند و امروز به دنبال جنگ شیعی_ شیعی هستند و تخریب روابط میان عراق و ایران هم در این قالب است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل بیان کرد: با جرات می گویم که مردم و نخبگان عراقی هیچ ارتباطی با موضوع تخریب سرکنسولگری ایران در بصره نداشتند.

وی با اشاره به سالگرد فاجعه منا افزود: با توجه به اقتضای شغلی که در وزارت خارجه داشتم کاملا از جزئیات این موضوع آگاه هستم، موضوع این بود که سعودی ها از روند گفتگوهای هسته ای ایران برداشت درستی نداشتند. آنها به آن بخش از مذاکرات ایران و آمریکا تصور دیگری داشتند و فکر میکردند ارتباط جدیدی میان ما در حال شکل گیری است.

امیرعبداللهیان اذعان کرد: آنها از این وضعیت ناراحت بودند، چرا که سعودی ها از اینکه روابط خارجی ما با دیگران متوازن باشد استقبال نمی کنند و نیت خاص خودشان را دارند تا بتوانند منافع خود را از این وضعیت تامین کنند. سعودی ها شروع به اقداماتی کردند که مانع از اجرای برجام شوند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل تصریح کرد: آنها در حادثه منا رفتار منطقی نداشتند، سعودی حاضر به تحویل پیکر شهدای ما نبودند البته آن زمان این بحث ها را مطرح نمی کردیم، آنها می گفتند به دلیل شرایط نامساعد اجساد نمی‌توان ترتیبات انتقال آنها را داد و به دیگران گفتند که اجساد شما را همینجا دفن می کنیم که سند و شاهدی بر این ماجرا در جایی از آنها باقی نماند.

ایران همواره صلح و ثبات در یمن، سوریه، عراق و دیگر کشور های منطقه را خواسته و می خواهد

وی افزود: تغییر رویکرد سعودی ها در خصوص تحویل پیکر شهدا زمانی بود که هشدار صریح و جدی مقام معظم رهبری به آنها داده شد و گفتند که بدون هیچ گونه تشریفاتی و به سرعت اجساد به ایران تحویل داده شود.

امیرعبداللهیان گفت: این موضوع برای آنها سنگین تمام شد و بسیار نگران شدند. آنها پشت حادثه سفارت عربستان بودند، یک هفته قبل از این حادثه عربستان به سفارت خانه های دوست خود یادداشتی داد که کل خودروهای سفارت خود را به فروش گذاشتند. اما به دلیل برخی احساسات پاک مردمی ‌که عصبانی هستند از رفتارهای سعودی در منا، اعدام شیخ نمر و موارد دیگر این اتفاقات رخ داد.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: مایلم اشاره کنم که علی رغم حرف های سطحی که از سیاست خارجی ایران توسط بدخواهان زده می شود، خود آنها در مذاکرات رسمی به تاثیرگذاری ایران در مبارزه با تروریسم و تامین صلح و ثبات منطقه اذعان دارند، ایران همواره صلح و ثبات را در یمن؛ سوریه، عراق و دیگر کشور های منطقه خواسته و می خواهد و برای تحقق این امر تلاش های گسترده ای داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید