کارهایی که روحانی باید در نیویورک انجام دهد؟

  • سیاسی
  • شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۸:۳۶
    کد خبر :374790

آقای روحانی باید نسبت به اعمال تحریم‌ها بر روی مردم و اقتصاد ایران نیز مانور دهد. او نباید در سازمان ملل برای مصرف داخلی حرف‌هایی از جمله آنکه ما وضعیت مان خوب است بیان کند. اتفاقا او باید به قول عوام “ننه من غریبم بازی” درآورد و از عسر و حرج مردم حرف بزند باید بگوید تحریم‌ها باعث کاهش دارو و بلایایی برای کودکان و بیماران سرطانی به بار آورده است.

باید گزارش متقن و میدانی از تاثیرات تحریم بر روی مردم ایران عرضه کند. در حالی که ترامپ انگشت اتهام را در برابر دولت ایران می‌گیرد حسن روحانی باید جهان را از نظر انسانی قانع کند که ترامپ در واقعیت چه می‌کند. در این زمینه وکلای حقوقی ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) ادله خوبی آورده اند. رئیس جمهور اگر عینا دفاعیه وکلای فرانسوی و بریتانیایی ایران را بیان کند کافی است. او باید سعی کند توجه جهان را به سمت موضوع انسانی جلب کند نه آنکه بحث سیاسی و قدرت راه بیندازد و حرف‌هایی بزند که مصرف داخلی دارد. اگر او رو به ایران صحبت کند نتیجه‌ای منفی خواهد داشت.

روحانی فردا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک می‌شود. سفر پیش روی حسن روحانی ششمین سفر او به نیویورک است. اما حضور این بار با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شود. بین سفر سال گذشته روحانی تا این سفر، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج شد. او ضمن بازگرداندن تحریم‌های یک جانبه هسته‌ای شخصا در جلسه شورای امنیت علیه تهران حضور پیدا خواهد کرد. اما پیش‌تر برخی اصولگرایان از روحانی خواستند در مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا نکند.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی از رئیس جمهور خواست به نیویورک نرود و با این اقدام پاسخ کوبنده‌ای به ترامپ دهد. او در این یادداشت که تحت عنوان تحقیر ترامپ منتشر شد؛ نوشت: «اکنون فرصت مناسبی به دست آمده است که رییس‌جمهور کشورمان با اعتراض رسمی و آشکار به ریاست ترامپ بر شورای امنیت سازمان ملل متحد از شرکت در مجمع عمومی سالانه این سازمان خودداری کند تا از این طریق و با تحقیر ترامپ، لااقل به بخشی از اهانت‌های امریکا علیه ایران و مردم ایران پاسخ داده باشد.»

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور جزئیات سفر روحانی را نیز توضیح داده است. به گفته اسماعیلی، رئیس جمهور در نیویورک علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی، سخنرانی دیگری نیز در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا در صحن عمومی سازمان ملل خواهد داشت. جلسه با مدیران ارشد و نخبگان رسانه‌ای حاضر در نیویورک، نشست با جمعی از نخبگان سیاست خارجی و نیز دیدار با تعدادی از رهبران جوامع اسلامی در امریکا هم از دیگر برنامه‌های رییس‌جمهور در این سفر اعلام شده است.

اسماعیلی همچنین از مصاحبه با برخی رسانه‌های بین‌المللی و برگزاری کنفرانس خبری عمومی در انتهای سفر خبر داده و گفته است روحانی طی سفر به مقر سازمان ملل با تعدادی از سران کشور‌های حاضر در مجمع عمومی، دبیرکل سازمان ملل و نیز برخی روسای سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفتگو خواهد کرد. به گفته معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روحانی یکم مهر راهی نیویورک شده و عصر چهارشنبه، چهارم مهر نیویورک را به سوی ایران ترک خواهد کرد.

جلسه شورای امنیت و حضور روحانی در نیویورک

روحانی در حالی آماده سفر به نیویورک است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در توئیتر خود نوشت: ریاست جلسه شورای امنیت روز چهارشنبه درباره ایران را برعهده خواهد داشت. پیش تر، نیکی هیلی سفر ایالات متحده در سازمان ملل با اعلام این خبر گفته بود: نقض قوانین بین‌المللی توسط ایران و اقدامات بی‌ثبات کننده این کشور در خاورمیانه، موضوع اصلی این نشست خواهد بود. اگر موضوع ایران در دستور کار نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل باشد، نماینده‌ای از ایران می‌تواند در جلسه حضور پیدا کند. در این میان یک کارشناس سیاست خارجی معتقد است حسن روحانی در این جلسه باید حضور داشته باشد.

کار‌هایی که روحانی در سفر به نیویورک باید انجام دهد

علی خرم، سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو درباره سفر پیش روی روحانی به فرارو می‌گوید: کار‌هایی که رئیس جمهور باید در این سفر انجام دهد حول سه محور است. اول کار‌هایی است که اثبات می‌کند برجام به قوت خود باقی است، این توافق از نظر حقوقی قابل خدشه نیست و ترامپ هم با خروج خود از برجام کاری خلاف قانون مرتکب شده است. آقای روحانی با این کار نظر مثبت جامعه جهانی را به همراه دارد. همه اعضای گروه ۱+۵ به استثنای آمریکا موافق این موضوع هستند و همه آن‌ها نیز موضع گیری‌هایی در این خصوص داشته اند. خرم ادامه می‌دهد: کار دوم آقای روحانی این است که باید بگوید ادعا‌های روز به روز آمریکا هیچ کدام وجاهت قانونی یا حقوقی ندارد. آمریکا که یک روز می‌گوید می‌خواهد برجام باید کامل شود، روز دیگر می‌خواهد از آن خارج شود یک روز دیگر از مذاکره و توافق سخن می‌گوید. اما هیچ کدام از این‌ها وجاهت قانونی و حقوقی ندارد مگر آنکه ترامپ در برجام می‌ماند یا اکنون به برجام برگردد.

روحانی در سازمان ملل ننه من غریبم بازی درآورد

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه می‌دهد: آقای روحانی باید نسبت به اعمال تحریم‌ها بر روی مردم و اقتصاد ایران نیز مانور دهد. او نباید در سازمان ملل برای مصرف داخلی حرف‌هایی از جمله آنکه ما وضعیت مان خوب است بیان کند. اتفاقا او باید به قول عوام “ننه من غریبم بازی” درآورد و از عسر و حرج مردم حرف بزند باید بگوید تحریم‌ها باعث کاهش دارو و بلایایی برای کودکان و بیماران سرطانی به بار آورده است. باید گزارش متقن و میدانی از تاثیرات تحریم بر روی مردم ایران عرضه کند. در حالی که ترامپ انگشت اتهام را در برابر دولت ایران می‌گیرد حسن روحانی باید جهان را از نظر انسانی قانع کند که ترامپ در واقعیت چه می‌کند. در این زمینه وکلای حقوقی ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) ادله خوبی آورده اند. رئیس جمهور اگر عینا دفاعیه وکلای فرانسوی و بریتانیایی ایران را بیان کند کافی است. او باید سعی کند توجه جهان را به سمت موضوع انسانی جلب کند نه آنکه بحث سیاسی و قدرت راه بیندازد و حرف‌هایی بزند که مصرف داخلی دارد. اگر او رو به ایران صحبت کند نتیجه‌ای منفی خواهد داشت.

روحانی در جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ شرکت کند

خرم معتقد است: اگر جلسه شورای امنیت هم به ریاست ترامپ تشکیل شود، رئیس جمهور باید در آن نیز شرکت کند. اگر مقام پایین تری از طرف ایران در جلسه حضور داشته باشد ترامپ ممکن است به او وقت ندهد یا حتی هتاکی کند. اما با حضور رئیس جمهور چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد. اگر قرار باشد متن دفاعیه ایران را آقای ظریف بخواند مساله‌ای نیست. با شرکت رئیس جمهور در این جلسه ترامپ بر خلاف‌های و هویی که راه می‌اندازد ممکن است مثبت یا حتی دوستانه برخورد کند. خرم ادامه می‌دهد: هیچ یک از حرف‌های دلواپسان هم اعتبار حقوقی و قانونی ندارد. جلسه در سطح جهان تشکیل می‌شود. با وجود آنکه پوتین و ترامپ دشمن همدیگرند، اما می‌بینیم که با همدیگر می‌نشینند و گفتگو می‌کنند. ما نباید بتی به نام مذاکره با آمریکا بتراشیم و از آن بترسیم. این‌ها بافته‌های برخی تندروهاست. آقای روحانی می‌تواند در جلسه شورای امنیت شرکت کند و سپس از آن خارج شود. بنده و آقای دکتر ولایتی در زمان واقعه ایرباس در جلسه شورای امنیت حضور پیدا کردیم. جورج بوش پدر هم در جلسه آمده بود. هم ما حرف‌هایمان را زدیم و هم آمریکایی ها. جلسه که به پایان رسید آنجا را ترک کردیم. برخی مساله را آنقدر بزرگ می‌کنند که اصل موضوع اتفاق نیفتد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید