افت ۵۶۰ میلیون مترمکعبی ورودی آب به سدهای استان تهران

    کد خبر :374659

تابستان گرم امسال در حالی به روز پایانی خود رسیده است که ذخایر سدهای استان تهران نسبت به سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی داشته است و پرونده سال آبی جاری با افت ۵۶۰ میلیون مترمکعبی ورودی آب بسته شد.

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت نیرو، میزان بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون(ابتدای مهرماه) به ۲۵۶ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است. همین افت نزولات جوی استان تهران موجب شده است که حجم آب ورودی به سدهای پنجگانه استان(کرج، لتیان، طالقان، لار و ماملو) نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش پیدا کند.

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های پاییز و زمستان سال گذشته و به طبع آن افت ذخیره برفی استان باعث شده است تا کل حجم آب ورودی به سدهای استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون به یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین زمان به یک میلیارد و ۷۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است و براین اساس ورودی رواناب‌ها به سدهای استان بیش از ۵۶۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است. از طرفی ذخیره فعلی سدهای پنجگانه استان نیز به ۶۴۲ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است و بیش از ۲۱۰ میلیون مترمکعب حجم آب ذخیره شده در سدهای استان نسبت به سال قبل کمتر شده است.

در این بین از میان پنج سد تامین کننده آب استان تهران سد کرج به مراتب وضعیت بهتری را نسبت به سایر سدهای استان تجربه می‌کند به طوری که در حال حاضر ۷۹ درصد این سد پر است و حجم ذخیره آن نیز به ۱۴۴ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی مقابل سد لار نیز که در شمال شرق تهران وظیفه تامین تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را بر عهده دارد کاهش ۶۱ درصدی حجم ذخیره آب را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مخزن این سازه آبی خالی است که از این حیث سد لار بدترین شرایط را از نظر میزان ذخیره منابع آبی به خود اختصاص داده است.

حجم فعلی سد لار به ۴۳ میلیون مترمکعب رسیده است که در قیاس با سال گذشته ۶۸ میلیون مترمکعب کمتر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید