یک روزنامه آمریکایی نوشت:

شرم بر آمریکا! چراغ سبز برای ادامه کشتار یمنی ها

    کد خبر :37458

سنای آمریکا با طرح جلوگیری از فروش سلاح به عربستان مخالفت کرد و این به معنای چراغ سبز این کشور بر ادامه کشتار مردم بی گناه یمن است.

به گزارش بازتاب، روزنامه آمریکایی «کامون دریمز» در گزارشی نوشت: سنای آمریکا در اقدامی لایحه فراحزبی در انتقاد از فروش سلاح به عربستان سعودی و مخالفت برنامه فروش تسلیحات به این پادشاهی را رد، و با فروش سلاح به عربستان موافقت کرد.

روز سه‌ شنبه طی یک رای گیری در سنای آمریکا با 53 رای موافق در برابر 47 رای مخالف راه برای نهایی شدن فروش مهمات هدایت شونده به عربستان سعودی هموار شد.

این مهمات در واقع بخشی از بسته فروش تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری ترامپ به ریاض بود که به گفته دولت آمریکا می ‌تواند همزمان با بهبود ظرفیت ‌های نظامی با این متحد خود در آمریکا اشتغالزایی کند.

اما مخالفان این توافق تحت رهبری سناتور «رند پال» به شدت از نقش ریاض در جنگ یمن و وضعیت حقوق بشری این پادشاهی انتقاد می ‌کنند. این مخالفان ابراز نگرانی می کنند که این تسلیحات ممکن است در درگیری علیه غیرنظامیان یمنی مورد استفاده قرار گیرد.

«کریس مورفی» نماینده ایالت «کنتیکت» و از دیگر مخالفان این توافق این گونه استدلال کرد که با وجود شکست مخالفت ها، تلاش ها «پیام قوی» به عربستان فرستاد.

مورفی در بیانیه ای گفت: «ائتلاف دو حزبی سناتورها پیامی به سعودی ها فرستاد. کنگره در نهایت دریافت که عربستان سعودی از تسلیحات آمریکایی برای هدف قرار دادن شهروندان یمنی استفاده می کند.»

«علی محمد مرشد» شهروند 32 ساله یمنی از شهر «صنعا» گفت: «با سلاح هایی که آنها به عربستان می دهند، سعودی ها در بیش از دوسال جنگ چیزی عاید نشده مگر کشتار مردم و ویران کردن زیرساخت ها. »

این قرارداد از سوی منتقدان به دلیل شرایط وخیم انسانی در یمن، مورد مخالفت قرار گرفته بود. دیده بان حقوق بشر نیز به شدت از این اقدام انتقاد کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به شهر «ریاض» و به منظور جلب حمایت سران دولت سعودی وعده فروش 110 میلیارد دلار سلاح و تجهیزات پیشرفته نظامی به عنوان بخشی از طرح معاملات 400 میلیارد دلاری خود با این کشور را به این کشور داده بود.

این اقدام غیر انسانی آمریکا در حالی صورت می گیرد که یمن در وضعیت بسیار وخیمی به سر می برد. سازمان بهداشت جهانی نسبت به سرعت گسترش بیماری وبا در یمن هشدار داده است. این سازمان روز سه شنبه اعلام کرد آمار قربانیان بیماری وبا در این کشور از 27 آوریل تاکنون به رقم 923 نفر رسیده است. تعداد افراد مشکوک به ابتلای این بیماری نیز از مرز 124 هزار نفر گذشته است.

گزارش ها نیز از هجوم افراد به بیمارستان ها به ویژه در صنعا پایتخت کشور حکایت دارد، به نحوی که در برخی بیمارستان ها بi دلیل کمبود جا، چادرهایی برای پذیرش بیماران در نظر گرفته شده است.

سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می کند تعداد موارد مشکوک به این بیماری تا شش ماه آینده به رقم 250 هزار مورد برسد.

در گزارش ها آمده است اعتصاب ماموران جمع آوری زباله‌ ها در ماه مه هم به وخامت وضعیت کمک کرده است. بیماری وبا در کشوری در حال گسترش است که از سال 2014 گرفتار جنگی به رهبری عربستان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید