جدیدترین اخبار
31 شهریور 1397 ساعت 13:05 اقتصادی کد خبر :374372

تولیدکنندگان واگن توان دارند،نقدینگی ندارند

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی با انتقاد از ممانعت وزارت صنعت، معدن و تجارت از واردات ۸۵۰ واگن با فاینانس روسیه، گفت: با بحران کمبود واگن به خصوص در بخش باری روبه رو هستیم.

در حالی که وزیر راه و شهرسازی سال گذشته با حضور در شرکت راه آهن تفاهم نامه خرید ۸۵۰ دستگاه واگن باری و مسافری با همکاری شرکت های روسی تولیدکننده واگن و با هدف تولید بخشی از آنها در شرکت های واگن ساز ایرانی به امضا رسید، اما با گذشت یک سال از امضای این تفاهم نامه، همچنان به دلایلی همچون ممانعت وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت سفارش واردات این تعداد واگن، خبری از اجرایی شدن این تفاهم نامه نیست.

دبیر انجمن شرکت های ریلی: فرصت توسعه و نوسازی ناوگان ریلی را از دست دادیم

مجید بابایی در گفتگو با مهر در خصوص جلوگیری از واردات ۸۵۰ دستگاه واگن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خرید این تعداد واگن براساس موافقت نامه ای بود که وزارت راه و شهرسازی سال گذشته با طرف روسی از محل خطوط اعتباری ایران و روسیه به صورت فاینانس برای واردات واگن باری و مسافری به امضاء رسانده بود.

وی افزود: در مقطعی و در دوره وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم جلوی واردات واگن ها و ثبت سفارش آنها گرفته شد که در نتیجه نتوانستیم این واگن ها را از روسیه خریداری و وارد کنیم. در حال حاضر نیز همزمان با نوسانات ارزی امکان واردات این تعداد واگن امکان پذیر نیست در نتیجه تعدادی از شرکت های حمل و نقل ریلی بخش کوچکی از نیاز خود را از محل تولید داخل تأمین کرده اند اما همچنان با کمبود واگن روبرو هستیم.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است چون در داخل کشور تولید واگن داریم امکان واردات آن وجود ندارد؛ اما باید دید ظرفیت تولید واگن در داخل چه میزان است. صنعت واگن سازی ما نیاز به حمایت دارد. ما هم این موضوع را درک می کنیم اما وقتی شرکت های ریلی به تعداد زیادی واگن نیاز دارند مجبور هستند بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تأمین کنند.

بابایی تصریح کرد: وزیر صنعت زمانی می گفت اگر این واگن ها وارد کشور شود من خودم را جلوی قطارها می اندازم تا اجازه حرکت به آنها ندهم این در حالی است که از یک سو ظرفیت شرکت های تولیدی داخلی پائین است و از سوی دیگر اجازه واردات داده نمی شود. ضمن اینکه شرکت های ریلی به اندازه کافی پول ندارند که بتوانند خودشان مستقیماً واگن وارد کنند و قرار بود واگن های مذکور از محل خطوط اعتباری فاینانس روسی تأمین شود.

تولیدکنندگان داخلی توان دارند، نقدینگی ندارند

وی با بیان اینکه تولید واگن باری، تکنولوژی بالایی نیاز ندارد و شرکت های داخلی می توانند آن را تولید کنند، یادآور شد: مشکل شرکت های واگن سازی ما نبود نقدینگی و سرمایه در گردش است در حالی که قرار بود ۸۵۰ دستگاه واگن روسی از محل خطوط اعتباری خریداری شود که این مشکل را حل می کرد.

بابایی با اشاره به تسهیل فضای بین المللی تا پیش از خروج آمریکا از برجام ادامه داد: می توانستیم در زمانی که برجام اجرا می شد، این واگن ها را وارد کنیم اما در حال حاضر هم با مشکل تحریم مواجه هستیم و هم با معضل سه برابر شدن نرخ ارز؛ با این فرصت سوزی که انجام شد به چالش کمبود واگن برخورده ایم.

وی افزود: به نظر می رسد توسعه صنعت حمل ونقل ریلی دغدغه کشور نیست.

بابایی با اشاره به اینکه انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و وزیر راه و شهرسازی طی نامه ای از معاون اول رئیس جمهور خواستار تخصیص ارز دولتی به بخش ریلی شده اند، گفت: تا زمانی که ارز موردنیاز بخش ریلی را از سامانه نیما و بازار آزاد تأمین کنیم شرکت های ریلی توانایی خرید واگن مورد نیاز را نخواهند داشت. به همین دلیل در نامه درخواست وزیر راه و شهرسازی از جهانگیری خواسته شده است که تنها به بخش حمل و نقل ریلی، ارز دولتی اختصاص داده شود و برای سایر گونه های حمل و نقل از محل سامانه نیما، ارز مورد نیاز تأمین شود.

رای دادن به این مطلب
Ad

Ad

روی خط خبر

  • بازرس مولر به مجلس نمایندگان آمریکا احضار شد
  • سایپا “چانگان” را ۲۸ میلیون تومان گران کرد
  • دبیرکل ناتو از افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی اعضاء در سال ۲۰۱۹ خبر داد
  • کمبود ۱۲ هزار کلاس درس در پایتخت
  • شورای پول و اعتبار آیین‌نامه جدید ورود و صدور فلزات گرانبها را تصویب کرد
  • طرح آمریکایی معامله قرن دستاوردی برای رژیم صهیونیستی نخواهد داشت
  • سبک شدن بار قوه قضائیه با مجازات‌های جایگزین حبس
  • ورود مجلس به تبانی هزار میلیاردی برای واگذاری یک شرکت هواپیمایی
  • طرح ترافیک جدید پنجشنبه‌ها هم اجرا می‌شود
  • مرد پشت پرده سیاست های آمریکا در قبال ایران
  • آسمان غبارآلود در برخی نقاط کشور
  • سناتور آمریکایی: ترامپ کل جهان را به یک مکان خطرناکتر تبدیل کرده است
  • فیلمی که کوشنر درباره تبدیل غزه به “شهر رویایی” نمایش داد
  • دستگیری فروشندگان سلاح در پایتخت
  • تحویل اولین محموله نفت ایران به چین پس از لغو معافیت های آمریکا
  • دستیار ارشد ملانیا ترامپ سخنگوی جدید کاخ‌سفید شد
  • آیت‌الله لاریجانی: بخش زیادی از عدم همکاری بانک‌های خارجی با شبکه بانکی کشورمان به FATF مربوط نیست
  • افت تماشاچیان فیلم‌های تولید شده در خارج
  • ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی ایران افزایش یافت
  • جواد رضویان در فضای مجازی انتخابم کرد/ با «زهرمار» به حقم رسیدم
  • جزئیات حداقل و حداکثر حقوق سربازان با درنظر گرفتن شرایط خدمت
  • برهم صالح: اجازه نمی‌دهیم آمریکا از عراق برای حمله علیه ایران استفاده کند
  • نخست‌وزیر ژاپن: سفر به ایران برای صلح و امنیت بود
  • اسماعیلی: تعیین زمان دادگاه «نجفی» تا ۲ روز آینده
  • خریداران خودروهای چینی به دردسر افتادند
  • تشدید اختلاف دبی و ابوظبی؛ فرار زن حاکم دبی به آلمان و ماجرای کودتای بن‌زاید علیه شاه اردن
  • بیانسه و التون جان برای شیرشاه می‌خوانند
  • واکنش کره شمالی به تمدید تحریم‌های آمریکا
  • آغاز ثبت نام مدارس دوره دوم متوسطه شاهد از امروز
  • ترافیک در غرب به شرق سه بزرگراه‌ شریانی پایتخت