علی‌اکبر تجویدی به سمت آرامگاه ابدی بدرقه شد

خداحافظی با شاگرد کمال‌الملک

    کد خبر :37436

پیکر علی‌اکبر تجویدی – نقاش، مترجم، پژوهشگر تاریخ هنر ایران و باستان‌شناس- به سوی خانه ابدی بدرقه شد.

مراسم تشییع پیکر این نگارگر صبح روز پنجشنبه (۲۵ خردادماه) از مقابل خانه هنرمندان با حضور هنرمندان، بستگان و شاگردانش به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

قرار است علی‌اکبر تجویدی در بالای قبر برادر خود، علی تجویدی آرام بگیرد.

در ابتدای این مراسم محمدعلی رجبی، پژوهشگر و نگارگر در سخنانی گفت: کسانی مانند تجویدی چنان راه حق را پیمودند که حقیقت به معنای واقعی در افعال و آثار او آشکار بود. هنر، علم و اخلاق در یک ظرف و به نام یک فرد جمع شده بود و آنچنان بارز بود که کمتر کسی را می‌توان در عالم هنر و عرفان مانند تجویدی پیدا کرد.

او ادامه داد: جلساتی که ما با او برگزار می‌کردیم، در نهایت تبدیل به کلاس می‌شد. فرمایشات او به دلیل تسلط‌اش به عالم هنر و گسترش علم‌اش آنچنان بود که من به عنوان کوچکترین عضو آن جلسه به خودم اجازه اظهارنظر می‌دادم.

رجبی با بیان اینکه کتاب‌هایی که تجویدی به نگارش درآورده بی‌بدیل است، اظهار کرد: کتاب نگارگری ایرانی او بسیار زیباست که مانند آن نداریم. مباحث نظری و تحقیقات شخصی او در این کتاب آمده است.

این پژوهشگر در ادامه گفت: او پدر یک شهید بود و شهید به حقانیت شهادت می‌دهد. او نیز شهید بود زیرا سلوک او نمایشگر حقیقت بود. فقدان او ضایعه بزرگی است. ای کاش جامعه فرهنگی ما می‌توانست در میان تبلیغات فراوان به علم و هنر رو بیاورد تا چنین شخصیت‌هایی در جامعه تا این اندازه مهجور نباشند. تا روزی که این بزرگان به خانه ابدی می‌روند بدرقه‌کنندگانش هر چند اهل ادب اما اندک باشند.

او اضافه کرد: ما چرا قدرشناس نیستیم؟ چرا علم و هنر باید مهجور باشد؟ شاید بعدها قدر افرادی مانند تجویدی را بدانند. عده‌ای کتاب می‌نویسند و این کتاب‌ها را باید تخلیص کرد اما هر صفحه از کتاب‌های او یک مدخل بود. او در هر جایگاهی که بود کارش را به بهترین نحو انجام داد.

در ادامه این مراسم از مرحومه «عفیفه احمدیه»، همسر علی‌اکبر تجویدی نیز یاد شد.

سپس مهدی حسینی – پژوهشگر، هنرمند و نویسنده – بیان کرد: یکی از خوشبختی‌های من این است که از نوجوانی در هنرستان کنار استاد تجویدی بودم و از آموزش‌های این مردم جلیل استفاده می‌کردم. ما بعد از فارغ‌التحصیلی متوجه شدیم او بنیان‌گزار دانشکده تزیینی است. تجویدی سیاست‌های فرهنگی این موسسه را که امروزه با نام دانشگاه هنر استمرار دارد نیز انجام داده بود.

او ادامه داد: تجویدی تنها به عنوان مدیر فرهنگی عمل نمی‌کرد و کلاس درس نیز داشت. معلمی او تنها در انتقال اطلاعات نبود بلکه رفتار درست و منش را به ما منتقل می‌کرد.

حسینی با بیان اینکه تجویدی فرد فروتنی بود، گفت: او پدر یک شهید بود اما به این موضوع کوچکترین اشاره‌ای نمی‌کرد. برعکس کسانی که سعی داشتند از این موارد بهره‌برداری کنند. کتاب‌های او هنوز یکی از منابع معتبر ما در زمینه نگارگری است.

او در پایان گفت:‌امروز با فردی خداحافظی می‌کنیم که در جامعه فرهنگی ما منشأ خیر بسیاری بود اما متأسفانه ما نتوانستیم شرایطی را فراهم کنیم تا کسانی جایگزین این افراد شوند.

در ادامه اعلام شد مراسم ختم علی‌اکبر تجویدی شنبه ۲۷ خردادماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجدجامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

پیش از انتقال این نگارگر و پژوهشگر به بهشت زهرا (س) حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی بر پیکر او نماز خواند.

به گزارش ایسنا، علی اکبر تجویدی، نقاش، مترجم، پژوهشگر تاریخ هنر ایران و باستان‌شناسی روز بیستم خردادماه در پاریس درگذشت. جویدی، متولد ۱۳۰۵، فرزند هادی خان تجویدی، از شاگردان کمال‌الملک و از هنرآموختگان مدرسه صنایع مستظرفه، یکی از مهم‌ترین هنرمندان و پژوهشگران خاندان هنرپرورتجویدی به شمار می‌آید. او فرزند هادی خان تجویدی و برادر علی و محمد تجویدی بود.

استاد تجویدی در دهه‌های شصت وهفتاد سالها با بخش فرهنگی سفارت درپاریس متواضعانه همکاری می‌کرد و در مقطع معروف به جنگ سفارتخانه‌ها که روابط دو کشور دچار تنش بود ماه‌ها در داخل سفارت در پاریس در کنار دیگر همکارانی که به ناچار در سفارت بودند و اجازه خروج نداشتند به آنها روحیه می‌داد وبه لحاظ معنوی آنها را آرامش می بخشید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید