از ۱۰ ریال اضافی پیامک‌ها تا تسریع در توسعه شبکه ملی اطلاعات

    کد خبر :37421

هفته گذشته اخذ ۱۰ ریال بابت ارسال هر پیامک از سوی اپراتورها که طی دو سال اخیر از مشترکان صورت می‌گرفت با ابلاغ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابتدای خرداد متوقف شد. همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در ژنو سوئیس حضور یافت.

توقف اخذ ۱۰ ریال بابت ارسال هر پیامک از سوی اپراتورها که طی دو سال اخیر از مشترکان صورت می‌گرفت از تاریخ ابلاغ نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خرداد ماه سال جاری، انتقاد مقام معظم رهبری از وضعیت شبکه ملی اطلاعات و واکنش محمود واعظی برای سرعت‌بخشی به توسعه همه‌جانبه این شبکه با بهره‌گیری از تمام ظرفیت کشور از مهم‌ترین رویدادهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.

ماجرای ۱۰ ریال اضافی از هر پیامک

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان اعلام کرد اخذ ۱۰ ریال بابت ارسال هر پیامک از سوی اپراتورها که طی دو سال اخیر از مشترکان صورت گرفته است، از تاریخ ابلاغ نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خرداد ماه سال جاری متوقف می‌شود.

توقف دریافت ۱۰ ریالی مازاد بر هزینه‌ هر پیامک تلفن همراه در حالی انجام می‌شود که این مساله در سال ۱۳۹۴ به تصویب مجلس رسیده بود اما در سال ۱۳۹۵ در حالی که در جداول مربوط به منابع درآمدی دولت درج شد، در تبصره‌های قانون بودجه نیامد. این هزینه از ابتدای سال ۱۳۹۶ نیز با توجه به عدم تصریح در قانون همچنان از مشترکان دریافت می‌شد تا زمانی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان این موضوع را اعلام کرده و ظاهرا با ابلاغ آن به اپراتورها از دریافت آن جلوگیری شده است.

تسریع در توسعه شبکه ملی اطلاعات

مقام معظم رهبری با انتقاد از کوتاهی‌ها در زمینه ایجاد شبکه ملی اطلاعات اظهار کردند: شماری از کشورها با ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ضمن رعایت خطوط قرمز خود و کنترل صحیح فضای مجازی از اینترنت برای تأمین منافعشان بهره گرفته‌اند. باید همه مردم بتوانند از منافع فضای مجازی استفاده کنند و در زمینه‌هایی که به ضرر کشور، افکار عمومی و به ویژه جوانان نیست، سرعت اینترنت افزایش یابد و هر کار لازم دیگر نیز انجام شود.

محمود واعظی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در پاسخ به این اظهارات گفت: در اولین جلسه شبکه ملی اطلاعات با توجه به دغدغه مطرح‌شده، تمام برنامه‌های اجرایی به منظور سرعت‌بخشی به توسعه همه‌جانبه این شبکه و حل دغدغه‌های ایشان و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت کشور ادامه خواهد یافت. ان‌شااللـه در فاز سوم شبکه ملی اطلاعات که تا پایان این دولت اجرا خواهد شد، مسیر حرکت را با تعامل بیشتر با تمامی صاحب‌نظران تنظیم و با تلاش بیشتر اجرا خواهیم کرد.

علیرضا یاری -دبیر شورای راهبری جویشگر بومی- روند پیشرفت جویشگرهای بومی را تشریح کرده و با اشاره به بازدید روزانه ۷۰۰ هزار مورد از جویشگرهای بومی و حدود ۲۰۰ هزار پرس‌وجو، گفت: کوچکترین جویشگرهای بومی در دنیا بیش از ۱۰۰۰ نفر پرسنل دارند که نشان‌دهنده اهمیت این خدمات در فضای مجازی و وسعت کاری است و با توسعه جویشگرهای بومی این ظرفیت امکان اشتغال‌زایی غیرمستقیم بالایی را ایجاد خواهد کرد.

حسین فلاح جوشقانی -معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- از تعیین شاخص‌های یازده‌گانه برای ارزیابی عملکرد اپراتورها در این زمینه خبر داد و گفت: استفاده از نیروی انسانی متخصص داخلی، توان اجرایی داخلی، خدمات مشاوره‌ای داخلی، پیمانکاران داخلی، تجهیزات فعال تولید داخل، تجهیزات غیرفعال تولید داخل، آموزش نیروی انسانی، اعلام برنامه توسعه به تولیدکنندگان داخلی، اطلاع‌رسانی مناسب و ایجاد فرصت برای شرکت‌های داخلی، انتقال فناوری به داخل کشور، توسعه، تحقیقات و تجاری‌سازی از شاخص‌های تعیین‌شده برای ارزیابی اپراتورها در سازمان تنظیم مقررات است.

وی عملکرد اپراتورها در شش ماهه اول سال ۱۳۹۵، بر اساس شاخص‌های یازده‌گانه تعیین‌شده را نیز تشریح کرد.

اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در ژنو

همچنین اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی با شعار «جامعه اطلاعاتی و دانش بنیان در جهت اهداف توسعه پایدار» از ۲۲ تا ۲۴ خرداد ۹۶ (۱۶-۱۲ ژوئن) در ژنو سوئیس، برگزار شد. واعظی در این اجلاس گفت: سیاست ما همواره بهبود کیفیت و تنوع سرویس‌ها بوده است. در عین حال مقرون به صرفه بودن سرویس‌ها با استفاده از عامل رقابت، مشارکت با بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، گسترش دسترسی به مناطق روستایی و دوردست، تسهیل و حمایت فعالانه از نوآوری‌ها و استقبال از فناوری‌های پیشرفته برای افزایش بازده، در همه زمینه‌ها، مدنظر بوده است. همه این موارد را در شبکه ملی اطلاعات که برای ارایه سرویس های فراگیر و مقرون به صرفه مبتنی بر پهن باند به اجرا درآمده است، ‌ منعکس کرده‌ایم.

وی همچنین تصریح کرد: سرویس‌های پهن‌باند را به تقریباً ۲۸ هزار روستا ارایه کرده‌ایم و تعداد مشترکین فعال موبایل در ایران بیش از ۸۵ میلیون نفر و خطوط ثابت در ایران، بیش از ۴۸ میلیون نفر است. تعداد کاربران پهن‌باند به ۴۴ میلیون نزدیک شده است که از این تعداد، ۳۴ میلیون کاربر از خدمات ۳G و ۴G پهن‌باند موبایل استفاده می‌کنند و اکنون ۳G در بیش از ۹۰۰ شهر و ۴G در بیش از ۷۰۰ شهر ایران فعال است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید