بی‌پولی؛ عامل ۹۷ درصد چک‌های برگشتی

    کد خبر :37415

از حدود هفت میلیون چک مبادله شده در ماه ابتدایی امسال بالغ بر یک میلیون فقره برگشت خورده است. دلیل اصلی این موضوع به کسری و فقدان موجودی حساب صاحب چک بر می گردد.

تازه‌ترین آمار از گردش چک در سیستم بانکی بیانگر مبادله بالغ بر هفت میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به مبلغی بیش از بر ۳۷ هزار میلیارد تومان است. چک‌های مبادله‌ای مجموعه‌ای از چک‌های وصولی و برگشتی بین بانکی در سامانه چکاوک است. در ماه ابتدایی امسال میزان چک‌های مبادله‌ای از نظر تعداد ۲۵.۶ درصد و از لحاظ مبلغ تا ۴۰.۴ درصد کاهش داشته است.

همچنین جزئیات چک‌های مبادله‌ای نشان می‌دهد که در ماه مورد بررسی در کل کشور بالغ بر شش میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به مبلغ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان وصول شده که نسبت به اسفندماه سال گذشته تا ۲۶.۱ درصد از نظر تعداد و ۴۱.۲ درصد از لحاظ مبلغ کاهش دارد.

اما در رابطه با چک‌های برگشتی نیز باید یادآور شد که در فروردین‌ماه امسال بالغ بر ۱.۱ میلیون فقره چک برگشت خورده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۲۳ درصد کاهش دارد. مبلغ چک‌های برگشتی حدود۸۰۰۰ میلیارد تومان بوده که با کاهش ۳۷.۱ درصدی همراه بود.

چک‌ها در هنگام ارائه به بانک جهت وصول بنا بر چند دلیل می‌توانند برگشت بخورند؛ عدم مطابقت امضا، نقص امضا، مغایرت تاریخ عددی و حروفی، امضا چک مخدوش باشد، مخدوش بودن مندرجات چک، مبلغ حروفی با عددی چک مغایرت داشته باشد، حساب مورد نظر مسدود شود، کسری حساب و همچنین عدم وجود موجودی.

این در حالی است که گزارش بانک مرکزی از این حکایت دارد که در فروردین‌ماه امسال حدود ۱.۱ میلیون فقره چک به مبلغی بالغ بر ۷۷۰۰ میلیارد تومان به دلیل کسری و یا فقدان موجودی برگشت خورده است. به عبارتی از نظر تعداد ۹۷.۴ درصد و از لحاظ مبلغ ۹۶.۶ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید