امید به زندگی در مریخ بیشتر شد

    کد خبر :374088

محققان به تازگی موفق به شناسایی جلبک هایی در یک تالاب صورتی رنگ در اسپانیا شده اند که امید به وجود حیات در مریخ را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، جلبک های یادشده Dunaliella salina EP-۱ نام دارند و باعث صورتی شدن رنگ تالاب Laguna de Peña Hueca در اسپانیا شده اند.

این جلبک ها می توانند در میان انبوهی از نمک و گوگرد زندگی کنند. دانشمندان می گویند جلبک های یادشده به احتمال زیاد مشابه با جلبک هایی هستند که در دریاچه ای مدفون در مریخ شناسایی شده اند و در بخشی از این سیاره موسوم به کلاه یخی مریخ قرار دارند.

حیات در سیاره ها

بررسی های انجام شده نشان می دهد که جلبک های مذکور در زیر پوسته یخی یکی از اقمار مشتری یعنی اروپا نیز قرار دارند.

با توجه به وجود دریاچه ای در قطب جنوب مریخ که در زیر لایه های قطوری از یخ مدفون شده، پژوهشگران به وجود حیات در آن امیدوار شده بودند. اما بررسی های بعدی نشان داد که آب این دریاچه دارای مقدار زیادی نمک و گوگرد و برخی انواع مواد معدنی دیگر است که احتمال وجود حیات در آن را به حداقل می رساند.

اما پژوهش های جدید انجام شده توسط دانشمندان هندی و اسپانیایی نشان می دهد احتمال وجود و زندگی برخی میکروارگانسیم ها در این شرایط دشوار وجود دارد. زیرا برخی جلبک ها در چنین شرایط حادی در درون دریاچه Laguna de Peña Hueca اسپانیا به زندگی خود ادامه داده اند و لذا همتایان آنها هم می توانند در مریخ به زندگی خود ادامه دهند.

در این میان دانشمندان به کشف دیگری نیز نائل شده اند و معتقدند این احتمال وجود دارد که جلبک های یادشده میلیاردها سال قبل از کره زمین به مریخ منتقل شده باشند. به نظر آنان، عامل این انتقال برخورد شهاب سنگ های متعدد به مریخ است. این شهاب سنگها به دنبال تصادف زمین با دیگر سیارات به وجود آمده و برخی از آنها به مریخ برخورد کرده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید