بهترین ورزش برای پیشگیری از آلزایمر

    کد خبر :373846

عضو انجمن پزشکان ورزشی معتقد است که شطرنج و تمرینات هوازی با شدت متوسط سبب پیشگیری از آلزایمر می‌شود.

حسین سعادت مهر با بیان این که ورزش منظم خطر ابتلا به آلزایمر را تا پنجاه درصد کاهش می‌دهد، افزود: ورزش‌های ذهنی مانند شطرنج و تمرینات هوازی با شدت متوسط در پیشگیری از آلزایمر بسیار موثر است.

وی گفت: آلزایمر بیشتر در بانوان و افراد بالای 65 سال دیده می‌شود. ضربه های ناگهانی، اضافه وزن و کم تحرکی، انزوا و گوشه گیری، بیماری هایی مثل دیابت، کلسترول و فشار خون بالا، کم خوابی و استرس از عوامل ایجاد آلزایمر بشمار می‌رود که تمام موارد ذکر شده با 30 دقیقه ورزش منظم روزانه قابل پیشگیری است. همچنین بالارفتن فعالیت قلبی و ذهنی مغز را وادار می‌کند تا ارتباطات تازه‌ای را به وجود بیاورد که این ارتباط به کاهش سرعت زوال عقل و آلزایمر کمک می‌کند.

سعادت مهر خاطرنشان کرد: مواد غذایی مثل قند و شکر، کربوهیدرات های تصفیه شده و بدون سبوس مثل نان و برنج سفید و فست فود ها احتمال ابتلا به الزایمر را افزایش می‌دهند و در مقابل غذاهای سرشار از امگا3 یا چربی‌های مفید مثل ماهی های قزل آلا و ماهی تن این احتمال را کاهش می‌دهند. همچنین مواد غنی از اسید فولیک و منیزیم مغز را در برابر آلزایمر مقاوم می‌کنند.

وی اضافه کرد: بیماری آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن نام ها و آدرس‌ها آغاز و کم کم تا جایی پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را فراموش می‌کند. این بیماری یک بیماری مزمن، پیش رونده و تحلیل برنده سلول‌های مغزی است که به اختلال شناختی در فرد منجر می‌شود. فرد مبتلا در شناخت زمان، مکان و اشخاص دچار اختلال می شود و حافظه اخیرش از کار می افتد. در این بیماران بافت مغز تحلیل می رود، بافت و جرم مغز کوچک می شود و پلاک های پیری بافت مغز را احاطه می‌کند.

عضو انجمن پزشکان ورزشی گفت: ورزش منظم تا حد زیادی می‌تواند از افراد در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند. ورزش در افراد مسن علاوه بر سلامت جسم و بدن باعث سلامت روح و روان هم می‌شود. از نتایج تاثیر مثبت ورزش بر روح و فکر انسانها جلوگیری از آلزایمر در کهنسالی است. ورزش کردن باعث بهبود گردش خون در فرد به ویژه در سیستم سلول‌های مغزی و عصبی می‌شود که این امر ترشح بهتر و موثر تر پروتیین و اسید کولین در این سلول ها را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: از جمله ورزشهای مفید برای افراد مبتلا به آلزایمر پیاده روی روزانه، دوچرخه سواری جهت بهبود تعادل و افزایش خونرسانی به مغز، شنا جهت ایجاد شادابی، احساس آرامش و بهبود عملکرد قلب و ریه‌هاست.

سعادت مهر در پایان افزود: ورزش مداوم، شرکت در کلاس های گروهی در کنار رژیم غذایی سالم، خواب باکیفیت و از همه مهمتر مدیریت استرس می‌تواند در پیشگیری از آلزایمر بسیار مفید واقع شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید