بهای سوءاستفاده مالی به پای ۱۷ هزار فرهنگی نوشته شد

    کد خبر :37360

حدود ۱۷ هزار نفر از فرهنگیان همچنان با تبعات استفاده از کارت صدرا دست و پنجه نرم می‌کنند و به دلیل سوء استفاده‌های صورت گرفته در تعاونی مصرف فرهنگیان فرهنگیان همچنان به بانک سرمایه بدهکارند.

جمعی از فرهنگیان شهر تهران که در سال 92 از کارت صدرا استفاده کردند با گذشت 4 سال از این ماجرا هنوز هم با مشکلات ناشی از آن مواجهند.

به گفته فرهنگیان، در سال 92 کارتی تحت عنوان صدرا برای خرید کالا به میزان 4 میلیون تومان از سوی تعاونی مصرف فرهنگیان در اختیار آنها قرار گرفت. درحقیقت کارت صدرا یکی از انواع کارت خرید اعتباری بود که با هدف خرید کالا در هر یک از شعب شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران و خدمات گردشگری و توافق نامه مشترک میان تعاونی مصرف فرهنگیان و بانک سرمایه برای اعضای شرکت تعاونی صادر شد.

این کارت تا سقف 4 میلیون تومان اعتبار داشت که فرهنگیان طی 6 ماه از تاریخ صدور کارت، می‌توانستند اقدام به خرید کالا کنند که پس از این تاریخ بسته به میزان مبلغ خریداری شده (تاسقف 40 میلیون ریال) اقساط 36 ماه باز پرداخت شروع می‌شد.

یکی از فرهنگیان شهر تهران ماجرا را این گونه تعریف می‌کند:

از طریق تعاونی مصرف فرهنگیان تهران و بانک سرمایه تصمیم گرفتند که کارت صدرا را در اختیار فرهنگیان قرار دهند اما در این ماجرا 132 میلیارد تومان کلاهبرداری شد به گونه‌ای که هیئت مدیره بانک، مغازه‌داری را به هیئت مدیره تعاونی مصرف فرهنگیان در سال 92 وارد کردند.سال 91 بود که شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان به یک شرکت خصوصی واگذار شد و تعاونی در اختیار یک فرد قرار گرفت که طی تفاهم با بانک سرمایه کارت صدرا را در اختیار فرهنگیان قرار دادند.

فرهنگیان براساس کارت صدرا تا سقف 4 میلیون تومان کالا خریدند و مقرر شد ماهانه 178 هزار تومان از حقوق ما کم شود و هم‌اکنون تعاونی مصرف فرهنگیان می‌گوید اقساط شما تمام شده است اما بانک سرمایه می‌گوید بدهکار هستید.

شعبه‌ بانک سرمایه در خیابان جمهوری که وام 4 میلیون تومانی خود را از آنجا دریافت کردیم به ما اعلام می‌کند، بدهکار هستید و علت این موضوع به دلیل آن است که تعاونی مصرف فرهنگیان هر چند ماه یکبار پول‌های کسر شده فرهنگیان را به بانک سرمایه پرداخت اما لیست اعضا را ارائه نمی‌کرده است و بانک سرمایه نیز پول‌ها را تقسیم نمی‌کرده و هر ماه برای فرهنگیان دیرکرد و جریمه زده شد.

هم‌اکنون 17 هزار نفر درگیر تبعات کارت صدرا هستند و به مدت 9 ماه پول‌هایی که از فرهنگیان کسر کرده‌اند ثبت نشده است و در حالیکه در اطلاعیه تعاونی مصرف فرهنگیان سود این وام را 12 درصد اعلام کرده بودند، بعدها مشخص شد که سود آن 24 درصد است.

آموزش و پرورش و تعاونی مصرف فرهنگیان نیز خود را از ماجرا کنار کشیده‌اند و بانک سرمایه اسامی ما را به عنوان بدهکار به بانک مرکزی اعلام کرده است و براین اساس حق دریافت وام و خروج از کشور را نداریم.

برای 4 میلیون وام که باید در 36 ماه پرداخت می‌کردیم تا کنون 6 میلیون و 800 هزار تومان بازپرداخت داشته‌ام اما باز هم می‌گویند هنوز بدهکارید و باید تسویه کنید. سوال این است که چرا بانک سرمایه به ما اعلام نکرد که اقساط شما پرداخت نمی‌شود؟

در حقیقت تعاونی مصرف فرهنگیان با یک شرکت خصوصی قرارداد بسته و این شرکت به صورت غیرقانونی وارد این ماجرا شده است و وام 12 درصدی را 24 درصد با فرهنگیان محاسبه کرده است.

طبق گفته جلیلیان مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مصرف فرهنگیان، وضعیت این ماجرا برای آموزش و پرورش، تعاونی مصرف فرهنگیان و اتحادیه فرهنگیان کشور نگران‌کننده بود و دو کار انجام دادیم: نخست اینکه به شدت مدیران تعاونی، بانک سرمایه و آموزش وپرورش پیگیری جداگانه‌ای در این ماجرا داشتند. از طرفی اتحادیه مصرف فرهنگیان، برای صحت و سقم موضوع، کارشناسان رسمی دادگستری را دعوت کردند و آنها از سال91 تا 93 مشغول حسابرسی در این پرونده بودند و هزینه زیادی در اینجا پرداخت شد؛ بررسی کردیم که آیا شرکت تعاونی پول را بازپرداخت نکرده یا شرکت واسط؟

وی افزود: در آخرین جمع‌بندی که صورت گرفت، قرار شد در اسرع وقت این ماجرا جمع‌بندی شود. البته تقریبا مشخص است که پولی که باید به بانک سرمایه واریز می‌شده، واریز چندین قسط مشکل داشته است و البته شاید ممکن است سیستم تعاونی یا بانک مشکل داشته باشد

در همین رابطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: با شدت گرفتن اعتراض‌ها پیرامون بی‌نظمی در واریز اقساط و ناهماهنگی بین بانک و شرکت تعاونی که منجر به عدم تسویه وام افراد شد، حسب دستور وزیر وقت آموزش و پرورش کارگروهی برای رسیدگی به موضوع تشکیل شد که پس از جلسات متعدد و احصاء مغایرت اقساط،‌ مراتب جهت جابه جایی مبالغ به بانک مورد نظر اعلام شد.

به نظر می‌رسد در صورت تلاش و توجه بانک سرمایه و تعاونی مذکور بتوان به سرعت مساله را حل کرد و این موضوع ارتباطی با وزارت آموزش و پرورش ندارد.

در حالیکه حدود 17 هزار نفر از فرهنگیان با مشکلات ناشی از کارت صدرا مواجه هستند تا کنون اقدام مشخصی برای حل این مشکل از سوی بانک سرمایه و تعاونی مصرف فرهنگیان صورت نگرفته است، آیا بهای کلاهبرداری شرکت واسط یا بی نظمی در واریز اقساط به حساب بانک سرمایه را فرهنگیان باید پس بدهند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید