حراج گوشی گرانفروشان

    کد خبر :373373

گوشی‌های توقیف‌شده گرانفروشان با دلار 4200 تومانی به فروشگاه‌های اینترنتی می‌آیند. این خبری است که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده و البته گفته است که این اتفاق به معنی ارزان‌شدن گوشی در تمام بازار ایران نیست و تنها برای ٦٠٠‌ هزار گوشی توقیف‌شده در گمرک است.

موبایل ارزان در فروشگاه‌های اینترنتی

فرآیند ترخیص ٦٠٠‌ هزار گوشی همراه موجود در گمرک با آزادسازی پنج‌هزار دستگاه آغاز شد. هر چند که به گفته عضو هیأت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی بخشی از این گوشی‌ها از طریق فروشگاه‌های اینترنتی عرضه می‌شود، اما رئیس اتحادیه فناوران رایانه به «شهروند» می‌گوید: هنوز هیچ تصمیم مشخصی در رابطه با نحوه عرضه این گوشی‌ها گرفته نشده است.

او که معتقد است عرضه نامناسب این گوشی‌ها می‌تواند رانت زیادی را برای برخی ایجاد کند، می‌گوید: به‌ عنوان مثال در حال حاضر قیمت آیفون ٢٥٦x در بازار حدود ١٦‌ میلیون تومان است که اگر قرار باشد قیمت آن بر مبنای ارز ٤٢٠٠ تومانی محاسبه شود، این محصول باید به بهای ٦‌ میلیون و ٤٠٠‌ هزار تومان عرضه شود. این تفاوت قیمت برای هر کسی جذاب است و به ‌طور قطع تقاضای بالایی برای خرید این محصولات مانده در گمرک وجود خواهد داشت.

این فعال صنفی با بیان اینکه گوشی‌های مانده در گمرک عمدتا مربوط به برندهای آیفون و مدل‌های جدید سامسونگ است، گفت: قیمت‌گذاری این محصولات باید بر مبنای ارز بازار آزاد یا ارز سنا صورت گیرد و مابه‌التفاوت آن با ارز ٤٢٠٠ تومانی به حساب خزانه واریز شود. تنها در این حالت است که عرضه ٦٠٠‌ هزار گوشی می‌تواند به تعدیل قیمت‌ها کمک کند و عطش موجود در بازار را از بین ببرد؛ اما چنانچه قیمت‌گذاری این محصولات بر مبنای ارز دولتی انجام شود، رانت زیادی را برای عده‌ای خاص که معمولا مصرف‌کننده واقعی هم نیستند، به همراه خواهد داشت.

چه کسی گوشی‌های رانتی را عرضه می‌کند

«فرآیند ترخیص ٦٠٠‌هزار گوشی همراه موجود در گمرک با آزادسازی پنج‌هزار دستگاه از (شنبه) آغاز شد تا گرانی ناشی از کمبود کالا در بازار را برطرف کند.»

محمدجواد آذری جهرمی در حالی امیدوار است که بخش خصوصی برای عرضه این گوشی‌ها به‌سرعت وارد عمل شود تا کمبودها جبران شود که فعالان صنفی معتقد هستند وزارت ارتباطات باید برای عرضه این گوشی‌ها سازوکار مناسبی را در نظر بگیرد تا در یک فضای شفاف مشخص شود که چه تعداد گوشی و به چه کسانی عرضه می‌شود. میر مهدی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند عرضه این گوشی‌ها را در دست بگیرد و در عرضه دخالت کند، گفت: از طرفی هم اختلاف قیمت ٤ تا ٨‌ میلیون تومانی گوشی‌های مانده در گمرک و بازار آزاد برای هرکسی وسوسه‌انگیز است و می‌تواند فسادآور باشد؛ بر همین اساس عرضه این گوشی‌ها باید زیر نظر اصحاب رسانه و با یک سازوکار مشخصی صورت گیرد. البته حمید محمد، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در این‌باره به ایرنا گفته است که فروشگاه‌های اینترنتی در کنار فروشگاه‌های سنتی برای عرضه این گوشی‌ها اقدام خواهند کرد.

ایرانی‌ها چقدر گوشی نیاز دارند

براساس برخی آمارهای منتشرشده، ایرانیان در ‌سال بیش از ٢٠‌ میلیون دستگاه گوشی همراه نیاز دارند که ارزش آن به سه‌میلیارد دلار می‌رسد. بنابراین از ابتدای امسال تاکنون باید حدود ١٠‌ میلیون دستگاه وارد بازار می‌شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از سامانه همتا، شمار گوشی واردشده از مبادی قانونی به کشور از آغاز ‌سال تاکنون ٢‌میلیون و ٦٢٠‌ هزار دستگاه بوده است.

امسال درمجموع ٢‌ میلیون دستگاه تلفن همراه که بخشی از آن پارسال وارد کشور شده است، به مشتریان فروخته شد.

به گزارش شهروند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هجدهم شهریور ماه درباره آخرین وضع بازار تلفن همراه گفته بود: سرنوشت ٧٢٠‌ هزار گوشی نامعلوم است؛ ٦٠٠‌ هزار گوشی در گمرک مانده و ١٢٠‌ هزار دستگاه هم توقیف قضائی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید