محصولات این خودروساز روزانه ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان گران می‌شود! +سند

    کد خبر :372877

وقتی از کیسه دوختن خودروسازان و قصور مسئولان سخن می‌گوییم و این دو مولفه را یکی از عوامل بزرگ در متلاطم کردن بازار خودرو، افزایش قیمت آن و تاثیرات مخربش بر دیگر امور جامعه سخن می‌گوییم، از چه سخن می‌گوییم؟ بیایید به روایت سند این مسائل را مرور کنیم تا عمق فاجعه بهتر مشخص شود.

به گزارش تابناک، در پی مشکلاتی که در نتیجه صعود قیمت ارز و طلا و تلاطم‌های ناشی از داغ شدن تب این قیمت‌ها و بهم ریختن بازار دیگر محصولات و نرخ خدمات در کشورمان در ماه‌های اخیر رخ داد، اوضاع به گونه‌ای رقم خورده که نرخ بسیاری از محصولات گم شده است؛ رویدادی که اگرچه برای مردم خوب نیست، اما برای برخی صنایع فرصتی فراهم آورده تا پا را از همه حد و حدود‌ها فراتر گذاشته و به صورت آشکار اقدام به سودجویی نمایند.

از جمله این صنایع، می‌توان به خودروسازان اشاره کرد که مدتی است با افزایش قیمت محصولاتشان، در بازار ترکتازی می‌کنند و ظاهرا کسی جلودارشان نیست. تولید کنندگانی که برخی قوانین و مقررات را حامی خود در مقابل رقبای خارجی یافته‌اند و به پشتوانه این قوانین و مقررات و در نتیجه کوتاهی نهاد‌های نظارتی و مسئولان، از هیچ تلاشی برای افزایش سود خود در شرایط اخیر فروگذار نمی‌کنند، ولو اقدامشان غیرقانونی باشد و یا مقابل دیدگان حیرت زده عموم مردم رخ دهد.

البته پس از آنکه یکی از خودروسازان بزرگ، با نمایش فروش اینترنتی در بازه‌ای حدود یک شبانه روز، توانست چندین میلیون خریدار برای محصولاتش به صف کرده و محصولاتی که ممکن است آهن مورد نیاز برای تولید قطعاتشان از سنگ معدن استحصال نشده باشد را بفروشد و پیرو آن، خودروساز بزرگ بعدی، توانست محصولات مجهول الهویه‌ای که قرار است در نیمه دوم سال بعد تولید شوند را بفروشد، شاید سخن گفتن از تخلف و سودجویی خودروسازان کوچک‌تر چندان محلی از اعراب نداشته باشد، اما بد نیست به جهت مستندسازی سودجویی خودروسازان و تعلل و قصور مسئولان و نهاد‌های نظارتی، مواردی را مرور کنیم.

برای مثال، بد نیست به قیمت‌های یکی از خودروسازان حاضر در بازار کشورمان اشاره کنیم که چندسالی به عرضه خودرو‌های چینی در کشورمان مشغول است؛ شرکت خودروسازی «مدیران خودرو» یا همان ام وی ام که تا پیش از نوروز ۹۷، برای فروش محصولاتش در کشورمان امتیازات قابل توجهی در نظر می‌گرفت که از جمله آنها، فروش اقساطی بدون سود و بهره بود، اما حالا کار را به جایی رسانده که شاهد افزایش روزانه قیمت محصولات پیش فروشی اش هستیم.

به عنوان نمونه به آگهی زیر دقت کنید که در آن شرایط پیش فروش نقدی خودروی X۳۳ به این صورت درج شده است: مبلغی بالغ بر ۶۷ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت برای پیش فروش این خودرو در ۹۰ روز. این شرایط در آگهی فروش این خودروساز به تاریخ ۴/۶/۹۷ درج شده است و البته در آن تاکید شده که «قیمت غیرقطعی» است. تاکیدی که البته غیرقانونی و مغایر با «آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو» است.

اکنون بیایید به آخرین آگهی این خودروساز نگاهی بیاندازیم که دیروز، یعنی ۲۶/۶/۱۳۹۷ صادر و منتشر شده و فارغ از به وجود آوردن این سوال که چرا در یک ماه شرایط فروش نقدی این شرکت تغییر کرده که نیاز به انتشار آگهی جدید باشد، حاوی اعداد و ارقامی بزرگ شده و رشد یافته است. رشدی بزرگ و گزاف که اگر بگوییم واضح‌ترین دلیل برای رها کردن خودروسازان به خود و سودجویی تمام عیار آن‌ها از بازار آشفته است، سخنی به اغراق نگفته ایم.

بر اساس این آگهی جدید (تصویر زیر)، همان خودروی X۳۳ که ابتدای ماه برایش ۶۷ میلیون تومان پیش پرداخت تعیین شده بود، با پیش پرداختی حدود ۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. یعنی افزایش بیش از ۲۲ میلیون تومانی که در عرض ۲۲ روز رقم خورده است؛ یعنی روزی یک میلیون تومان افزایش؛ یعنی اثبات این موضوع که امثال وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، سازمان تعزیرات، سازمان بازرسی، مجلس شورای اسلامی و دیگران، آن چنان که باید حواسشان به سودجویی خودروسازان و رعایت حقوق مردم نیست.

اما این پایان ماجرا نیست چراکه کمی کنکاش به نتایج شگفت آور و جالب توجه دیگری هم منجر می‌شود. از جمله این نتیجه که این خودروساز در فاصله آگهی منتشر شده در ۴ و ۲۶ ماه جاری، دو آگهی فروش دیگر هم منتشر کرده که آن هم جالب توجه به نظر می‌رسد (تصویر زیر). آگهی‌هایی که یکی از آن‌ها در تاریخ ۱۱/۶/۱۳۹۷ منتشر شده و بر اساس آن، مبلغ پیش فروش تعیین شده برای همان خودروی مورد مثال در بالا، همان ۶۷ میلیون و چند صد هزار تومان تعیین شده است. با این ملاحظه که زمان تحویل خودرو در این آگهی یک ماه بیشتر در نظر گرفته شده که البته موضوعی تقریبا بی اثر در قیمت گذاری است.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که مدیران خودرو نرخ محصولش را نه در ۲۲ روز، که در ۱۵ روز ۲۲ میلیون تومان افزایش داده است. یعنی حدود ۱.۵ میلیون تومان افزایش در هر روز. افزایشی که بعید است در هیچ محصولی در همه ادوار تاریخ رقم خورده باشد و چه بسا در سراسر کره خاکی مثال زدنی باشد. وضعیتی که به وضوح می‌دانیم نقش موثری در افزایش قیمت محصولات این شرکت در بازار و متلاطم کردن بازار خودرو و از آن مهم‌تر، به هم ریختن اوضاع و احوال اقتصادی مردم داشته و دارد.

سودجویی آشکاری البته منحصر به این خودروساز هم نیست و می‌شود نمونه‌های مشابهش را در دیگر شرکت‌ها نیز به روایت اسناد نشان داد. وضعیتی که جا دارد مسئولان برای پایان دادن به آن با تمام توان ورود کنند و مانع از تضییع حقوق مصرف کنندگان خودرو و وارد آمدن لطمات بیشتر به اقتصاد جامعه و معیشت مردم شوند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید