برنامه‌های جدید ریشه کنی فقر در کشور

    کد خبر :37276

 

فتاح: افزایش رقم مستمری‌ها اقدام خوبی بوده است،اما اگر مدیریت خوبی نداشته باشیم تبعات منفی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل از دولت تقاضا کردیم در اعلام این موضوع‌دقت بیشتری داشته باشد ، زیرا پس از اعلام افزایش مستمری از یک طرف مراجعات افراد برای قرار گرفتن در چتر حمایتی افزایش یافته و از سوی دیگر رغبت مددجویان برای اخذ وام‌های اشتغالزایی نیز کاهش می یابد.

دولت درصدد است برای رفع محرومیت و فقر،مستمری مددجویان را تا 5 برابر افزایش دهد. این خبری است که پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری روز سه‌شنبه با خبرنگاران اعلام کرد و گفت:رئیس جمهوری هنگام ارائه گزارش عملکرد دولت به مقام معظم رهبری در چند روز گذشته از تلاش دولت برای افزایش 5 برابری مستمری مددجویان خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، وی گفت: هر کاری که می‌کنیم باید تمام جوانب آن را بسنجیم حتماً افزایش رقم مستمری‌ها اقدام خوبی است ،اما اگر مدیریت خوبی نداشته باشیم تبعات منفی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل ما از دولت تقاضا کردیم که در اعلام این موضوع‌ها دقت بیشتری داشته باشد ،زیرا پس از اعلام افزایش مستمری از یک طرف مراجعات افراد برای قرار گرفتن در چتر حمایتی کمیته امداد افزایش یافته و از سوی دیگر رغبت مددجویان برای اخذ وام‌های اشتغالزایی نیز کاهش می یابد. به همین دلیل نباید به این مسائل دامن بزنیم در انتخابات به حد کافی دامن زده شد و حتی دو شب پیش نیز رئیس‌جمهوری در دیدار با مقام معظم رهبری به افزایش پنج برابری مستمری مددجویان اشاره کردند ،اما باید بدانند که این موضوع واقعاً کار ما را سخت می‌کند و سیستم این کشش را ندارد. وی با قدردانی از نگاه مثبت و هم‌افزایی دولت و مجلس برای حمایت از نیازمندان و محرومان جامعه افزود: دولت مصمم است تا پایان دولت دوازدهم فقر را ریشه‌کن کند از این‌رو کمیته امداد نیز برنامه ویژه ای در این خصوص تدوین کرده است.

وی همچنین بیان داشت: امروز دولت و مجلس برای حمایت از محرومان جامعه جلوتر از ما حرکت می‌کنند در حالی که در گذشته باید به مسئولان التماس می‌کردیم تا در این خصوص همراه ما باشند؛ در انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که موضوع رسیدگی به نیازمندان و محرومان به یک گفتمان ملی و هماهنگ تبدیل شد و یکی از اصلی‌ترین شعارهای کاندیداها رسیدگی به محرومان بود. ما از این مسأله خوشحالیم که هم آنان که انتخاب نشدند و هم دکتر روحانی که با رأی ملت انتخاب شد هر کدام خواستند با رسیدگی به محرومان از یکدیگر سبقت بگیرند. فتاح با اشاره به نقش رسانه‌ها درخصوص پیگیری و مطالبه قول و تعهدات مسئولان خاطرنشان ساخت: حمایت از محرومان و نیازمندان شوخی‌بردار نیست و باید کمیته امداد با کمک همه دستگاه‌ها به وظایفش عمل کند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان آنکه وجود مناطقی با ضریب محرومیت 8 و 9 به هیچ وجه در کشور زیبنده نیست، زیرا ضریب 9 بسیار دردناک است و وجود چنین ضریب محرومیتی در یک منطقه نشان‌دهنده اوضاع اسفناک آن منطقه است، این در حالی است که در ایران آنقدر ندار نیستیم که نتوانیم ضریب محرومیت این مناطق را کاهش دهیم، گفت: در حال حاضر کمیته امداد برای مناطق محروم بودجه ویژه‌ای را اختصاص داده است و برنامه‌های ویژه‌ای دارد و هیچ گاه بودجه کمیته امداد در استانی مانند تهران با استانی همچون جنوب کرمان یکسان نیست ،اما امروز برای رفع محرومیت از چهره این مناطق نیاز به مشارکت تمامی دستگاه‌ها داریم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی در ادامه با انتقاد از واریز اضافه مستمری مددجویان به حساب یارانه آنها تصریح کرد:این امر موجب بروز مشکلاتی بین کمیته امداد و مددجویان شد که ماه جاری رفع می‌شود. وی از دولت خواست در اعلام موضوع هایی مثل افزایش مستمری دقت بیشتری داشته باشد، چراکه با انتشار اینگونه اخبار آمار مراجعات به کمیته امداد برای تحت پوشش قرار گرفتن بالا می‌رود در حالی که هنوز افرادی هستند که برای گرفتن خدمات پشت نوبت قرار دارند.از طرفی این امر رغبت مددجویان را برای اخذ وام اشتغالزایی کاهش می‌دهد.

15 درصد تحت پوشش ها اهل سنت هستند

رئیس کمیته امداد در ادامه به حمایت از محرومان اهل تسنن اشاره کرد که در حال حاضر 15 درصد از جمعیت تحت پوشش کمیته امداد را به خود اختصاص داده‌اند که نسبت به جمعیت اهل تسنن کل کشور بیشتر است. وی با تأکید بر اینکه هیچ تفاوتی در حمایت از محرومان اهل تسنن و شیعه وجود ندارد افزود: اهل تسنن اعتقادی به صندوق و صدقه دادن ندارند این در حالی است که براساس احکام شرعی باید صدقات جمع‌آوری شده از هر شهر به نیازمندان همان شهر اختصاص یابد و نباید در خارج از شهر خرج کرده یا صدقات شیعه را به سنی داد. حتی علمای اهل تسنن برخلاف شیعه یک درصد کارمزد وام قرض الحسنه را مجاز نمی‌دانند.از این‌رو برای مددجویان آنها وام بدون کارمزد اختصاص دادیم تا مشکل شرعی نداشته باشند. وی در خصوص بحث پرداخت زکات نیز گفت:زکات در فقه شیعه ،تنها به چند قلم کالا اختصاص دارد در حالی که اهل تسنن به بیش از این مقدار معتقدند.

به گفته وی سال گذشته مناطق سیستان و بلوچستان،کردستان و ترکمن صحرا بیشترین آمار جمع‌آوری زکات را داشتند که این مبالغ جمع‌آوری شده در میان نیازمندان همان مناطق توزیع شد.

فتاح همچنین به تعداد معدودی از ایتام اهل تسنن اشاره و بیان کرد:به دنبال تشویق شیعیان برای تکفل ایتام اهل تسنن هستیم که امیدواریم هیچ یتیمی در کشور بدون حامی نماند.

فتاح در این نشست از رفع هرگونه مشکل بین سازمان بهزیستی و کمیته امداد خبر داد و گفت:وسعت کار آنقدر زیاد است که اگر نهاد یا دستگاهی نقش ایفا کند جای کسی تنگ نمی‌شود و تداخلی به وجود نمی‌آید.در واقع به عنوان رقیب ما محسوب نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید