بانک مرکزی افغانستان: دلار از اینجا به ایران قاچاق می‌شود؛ این اقدام ارزش پولی ملی را کاهش داده

    کد خبر :372740

بانک مرکزی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به قاچاق دلار از این کشور به کشور‌های همسایه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش طلوع نیوز، بانک مرکزی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به قاچاق دلار از این کشور به کشور‌های همسایه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده که این اقدامات می‌تواند بیش از پیش بر ارزش افغانی در برابر دلار تاثیر بگذارد.

در طی هفته گذشته، ارزش افغانی، پول ملی افغانستان در برابر دلار آمریکا دستخوش نوسان شده و بین ۷۳ تا ۷۸ افغانی به ازای هر دلار معامله شده است.

این مسئله موجب نگرانی هایی‌در میام مردم، تجار و مقامات افغان شده است. مقامات بانک مرکزی افغانستان گفتند این وضعیت به دلیل افزایش قاچاق ارز از افغانستان تشدید شده است.

خلیل صدیق، رئیس کل بانک مرکزی افغانستان گفت، تنش میان ایران و آمریکا یکی از دلایل قاچاق ارز به ایران است که منجر به افت ارزش پول ملی افغانستان شده است.

صدیق افزود: «دلار‌ها از طریق مزارشریف و از هیرتان به ازبکستان، دوبی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شوند و این پول در این کشور‌ها در حساب بانکی برخی افراد سپرده گذاری می‌شود و یا به صورت نقدی به اشخاص پرداخت می‌گردد.»

نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد، قاچاقچیان در ازای انتقال هر دلار آمریکا به هرات حداقل یک افغانی منتفع می‌شوند.

بر این اساس اگر یک قاچاقچی ۱۰ هزار دلار آمریکا از هرات به شهر مشهد انتقال دهد، ۱۱۰۰ دلار سود عایدش خواهد شد.

نجیب الله کابلی، رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان در کنفرانسی خبری گفت، دولت باید جلوی قاچاق ارز را بگیرد. وی افزود: «وقتی به فروشگاه می‌روید آن‌ها اول از شما تومان می‌خواهند بعد افغانی. اگر شما به فروشگاهی در جلال آباد بروید، فروشنده ابتدا از شما روپیه پاکستان و بعد افغانی می‌خواهد. میلیون‌ها دلار ارز روزانه به ایران قاچاق می‌شود. چرا دولت جلوی این کار را نمی‌گیرد؟»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید