استقبال آمریکا از گزارش آژانس درباره ایران

    کد خبر :37252

 

دفتر سازمان‌های بین‌المللی آمریکا در وین، از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اجرای ماموریت راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران برای عمل به برجام استقبال کرد.

دوازدهم خرداد آژانس در گزارش فصلی خود به اعضای شورای حکام، بار دیگر تایید کرده که فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق محدوده‌های مشخص‌شده در توافق هسته‌ای این کشور با گروه 1+5 بوده است. این دومین گزارش فصلی آژانس بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ است. پیش‌تر وزیر خارجه ایران با بیان اینکه آمریکا تا به امروز به‌طور کامل به تعهداتش در برجام پایبند نبوده، گفت: متاسفانه رفتار دولت جدید آمریکا در این زمینه خیلی امیدوارکننده نیست. همزمان با این تحول، وزیر خارجه آمریکا در یک جلسه استماع در مجلس سنا گفته است که این کشور قصد دارد از دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منابع مالی لازم برای انجام بازرسی‌های هسته‌ای در ایران اطمینان حاصل کند. به گزارش خبرگزاری فارس، دفتر سازمان‌های بین‌المللی آمریکا در وین، درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران استقبال کرده است. به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز چهارشنبه، دفتر سازمان‌های بین‌المللی آمریکا در وین اعلام کرد: «آمریکا از گزارش دوم ژوئن درباره راستی‌آزمایی و نظارت در ایران و تایید اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال ادامه دادن به نظارت و راستی‌آزمایی درباره اجرای تعهدات ایران به مفاد توافق است، استقبال می‌کند.» این دفتر ادامه داد: «ایران باید کاملا و دقیقا به همه تعهدات برجامی و دیگر تعهدات و اقدامات فنی در طول مدت(توافق) متعهد بماند.» در ادامه بیانیه آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند و باید هرگونه نگرانی‌های جدید و معتبر درباره فعالیت‌های اتمی اعلام نشده در ایران را دنبال و پیگیری کند.» دفتر نمایندگی‌‌ آمریکا در پایان افزود: «آمریکا از تعهدات مالی در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برآوردن هزینه‌های نظارت و راستی‌آزمایی برجام، حمایت و از آنها استقبال می‌کند.»

گزارش جدید یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در جلسه دیروز چهارشنبه نشست فصلی شورای حکام مورد بررسی قرار گرفت. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه در آغاز نشست فصلی شورای حکام گفـت: آژانس به راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تمام تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران طبق توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و مطابق با رویه‌های استاندارد پادمانی آژانس به شکلی بی‌طرفانه ادامه می‌دهد. دومین گزارش آژانس درباره ایران در سال 2017 با عنوان «راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل»، جمعه 12 خرداد (دوم ژوئن) منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت. این دومین گزارش فصلی آژانس بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ است که توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق به‌دست آمده از طریق مذاکره» خوانده است.

این گزارش بار دیگر تاکید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) به پیش می‌رود. آمانو روز دوشنبه تایید کرد که 20 تن آب سنگین ایران در آینده نزدیک از ایران به خارج منتقل می‌شود. در گزارش آژانس میزان ذخایر آب سنگین ایران 2/ 128 تن اعلام شده بود. میزان مجاز طبق برجام 130 تن است. نشست فصلی شورای حکام از روز دوشنبه آغاز شده و تا روز جمعه ادامه دارد و موضوعات مختلفی در ارتباط با کار آژانس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

ضمانت دسترسی آژانس به انجام بازرسی در ایران

همزمان با این اقدام، وزیر خارجه آمریکا در یک جلسه استماع در مجلس سنا گفت این کشور قصد دارد از دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منابع مالی لازم برای انجام بازرسی‌های هسته‌ای در ایران اطمینان حاصل کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت واشنگتن قصد دارد اطمینان حاصل کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منابع مالی لازم برای بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران طبق مفاد برجام را دارد. به گزارش اسپوتنیک، تیلرسون که در نشست استماع کمیته اعتبارات مجلس سنا حضور داشت، گفت: وزارت خارجه آمریکا به‌رغم کاهش بودجه‌های جاری این وزارتخانه قصد دارد دسترسی آژانس به این منابع مالی را ضمانت کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام به‌عنوان نهاد مسوول برای راستی‌آزمایی از پایبندی ایران به تعهداتش تعیین شده است. آژانس، در چند گزارش فصلی بعد از برجام همواره پایبندی ایران به این توافق را مورد تایید قرار داده است. تیلرسون گفت: «قصد ما این است که (ضمانت کنیم) آژانس به منابع لازم برای انجام بازرسی‌های خود دسترسی دارد.» دونالد ترامپ در لایحه بودجه سال 2018 بودجه‌ وزارت خارجه آمریکا و کمک‌های مالی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است.

آمریکا باید به تعهدات خود در برجام عمل کند

از سوی دیگر، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی اتمی با اعلام حمایت اکثر کشورهای عضو شورای حکام از ادامه اجرای برجام گفت: اجرای تعهدات برجام از سوی آمریکا تاکنون برای ایران پذیرفتنی نبوده و نیست و آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند. به گزارش «ایرنا» نجفی پس از پایان جلسه صبح دیروز شورای حکام آژانس در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: موضوع ایران در این جلسه شورای حکام نسبت به جلسات قبلی به صورت خیلی کوتاه بحث شد و تقریبا یک ساعت طول کشید و این نشان می‌دهد که بحث اجرای برجام در ایران به سهولت پیش می‌رود و مشکل خاصی نیست.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما در بیانیه خودمان اعلام کردیم که برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب برجام ادامه دارد و گزارش آژانس نشان می‌دهد، ایران تمام تعهدات خودش را اجرا کرده اما تاکید کردیم که تداوم برجام و پایداری آن منوط به اجرای متقابل و کامل تمام تعهدات از طرف کشورهای 1+5 است و اعلام کردیم که اجرای تعهدات برجام از سوی آمریکا تاکنون برای ایران پذیرفتنی نبوده و نیست و آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند.سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: اکثریت کشورها از ادامه اجرای برجام و از تلاش‌های آژانس حمایت کردند؛ البته موضوعی درباره تفسیر بخشی از برجام توسط یکی از هیات‌ها مطرح شد که هیات‌های دیگر پاسخ دادند و ما هم تاکید کردیم که تفسیر مفاد برجام فقط بر عهده اعضای کمیسیون مشترک نظارت بر برجام است و در جلسه شورای حکام نباید این بحث صورت بگیرد.

نجفی در ارتباط با فروش مقداری از ذخایر آب سنگین ایران گفت: موضوع فروش آب سنگین در برجام آمده است و اگر ایران اضافه بر 130کیلوگرم آب سنگین ذخیره داشته باشد؛ موظف است آن را به بازار بین‌المللی ارائه کند؛ البته قیمت پیشنهادی خریداران باید مورد قبول ایران هم باشد.نجفی تاکید کرد: اکنون هم در حال مذاکره با خریداران بالقوه هستیم و به محض اینکه نتیجه مذاکرات منجر به عقد قرارداد بشود آب سنگین اضافی به کشورهای مقصد فروخته خواهد شد. اطلاعات مربوط به مقصد و زمان جزو اطلاعات پادمانی و محرمانه است و نمی‌توانیم آن را افشا کنیم.پیش‌تر، وزیر خارجه ایران با بیان اینکه آمریکا تا به امروز به‌طور کامل به تعهداتش در برجام پایبند نبوده، گفت: «متاسفانه رفتار دولت جدید آمریکا در این زمینه خیلی امیدوارکننده نیست.» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه سفر به نروژ برای شرکت در نشست اسلو درباره اظهارات جان کری که نسبت به حیات برجام ابراز نگرانی کرده و نگاهش به رویکرد دولت جدید آمریکا ابراز کرد: «ما اعتقاد داریم توافق هسته‌ای نتیجه تلاش چندجانبه‌ای است که به تایید شورای امنیت رسیده است. ایران همان‌گونه که در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم ذکر شده به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و اثبات شده که توافق هسته‌ای یک پیروزی مهم برای جامعه جهانی است که منجر به کاهش تنش و پایان دادن به یک بحران غیرضروری ادعایی برای صلح و امنیت بین‌المللی شده است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: «فکر می‌کنم دولت آمریکا این را در راستای منافع ملی خود و جامعه جهانی می‌داند که با این توافق کنار بیاید. متاسفانه این کشور تا به امروز به‌طور کامل به تعهداتش در برجام پایبند نبوده است. برای ایران بسیار مهم است که رابطه کامل و بی‌نقص خود با اروپا و سایر شرکا را ادامه دهد و به نظر من بسیار مهم است که به همه این پیام مشخص را بدهد که برجام نیازمند تعهد کامل همه است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید