کارخانه‌ها سایت فروش تراکتور را بسته‌اند

    کد خبر :372496

 

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: کارخانه های تراکتورسازی سایت فروش خود را از دسترس خارج کرده اند و تراکتورها را حتی نقد هم نمی فروشند.

علی قلی ایمانی در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه افزایش قیمت دلیل بسته شدن سایت فروش عنوان می شود، اظهار کرد: انتظار می رود در خوشبینانه ترین حالت با افزایش 10 درصدی در قیمت تراکتور رو به رو شویم.

وی ادامه داد: وضعیت در سایر ماشین آلات و ادوات کشاورزی نیز به همین شکل است و کارخانه ها یا فروش را متوقف یا افزایش قیمت سرسام آوری به محصولات خود داده اند.

ایمانی با بیان اینکه تنها در دنباله بندها قیمت از 7 میلون تومان به 18 میلون تومان افزایش داشته است، افزود: دبناله بندها یکی از ادوارت مهم کاشت محسوب می شود و افزایش قیمت آن بر هزینه تمام شده تاثیر گذار است.

به گفته وی؛ سایر نهاده های کشت نیز در سال زراعی جدید نسبت به سال زراعی گذشته افزایش قابل توجه ای داشته اند.

ایمانی یکی از این نهاده ها را بذر گندم عنوان کرد که کارگزاران توزیع بذر، قیمت این نهاده را برای سال زراعی جدید 12 درصد افزایش داده اند.

وی یادآور شد: بذر گندم از یارانه برخودار است و تولیدکنندگان برای تامین آن از دولت یارانه دریافت می کنند.

ایمانی سموم را نیز از دیگر نهاده هایی برشمرد که با وجود برخورداری از ارز دولتی برای واردات مواد اولیه یا به شکل آماده، قیمت آن ها افزایش قابل توجهی داشته است.

وی اظهار کرد: به طور مثال سم علف کش نومینی با برخورداری از ارز دولتی لیتری 300 هزار تومان تمام می شود اما، در بازار آزاد با قیمت لیتری 1 میلیون 200 هزار تومان بفروش می رسد.

ایمانی شرایط را برای نهاده کود مناسب تر ارزیابی کرد و افزود: به جز کود دی آمونیوم فسفات سایر کودهای پایه مانند؛ سوپر فسفات تریپل و پتاس و کود سرک اوره با قیمت مصوب در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی درباره قیمت کود دی آمونیوم فسفات، گفت: قیمت این کود از 120 هزار تومان در سال زراعی گذشته به 200 هزار تومان در سال زراعی جدید افزایش داشته است.

ایمانی با انتقاد از عدم نظارت کافی بر بازار نهاده های مورد نیاز کشت، از دستگاه های ذی ربط خواست تا اجازه سوء استفاده فرصت طلبان برخوردار از ارز دولتی را ندهند.

رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران یادآور شد: اراضی کشاورزی 85 درصد کشاورزان کشور زیر 5 هکتار است و وضعیت اقتصادی آن ها توان پاسخگوی به گرانی های نهاده های کشت را ندارد.

ایمانی تاکید کرد: 25 درصد جمعیت کشور را کشاورزان تشکیل می دهند و انتظار بهبود در وضعیت اقتصادی و معیشتی آن ها به جا است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید