تخلف در عرصه توزیع آرد

    کد خبر :37224

 

رییس اتحادیه نان حجیم و نیمه حجیم گفت: به دلیل پایین بودن کیفیت آرد و گندم داخلی، نانی که در واحدهای نانوایی صنعتی عرضه می‌شود مورد رضایت مشتریان و نانوایی‌ها نیست.

اقتصاد آنلاین – محمد فیروزی؛ محمدجواد کرمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص وضعیت بازار نان های حجیم و نیمه حجیم در ماه رمضان گفت: در این ماه افزایش تقاضای نان های صنعتی بیشتر می شود. امسال هم بر اساس این قاعده افزایش فروش در واحدها را داشتیم. البته این افزایش فروش بدون تغییر قیمت صورت گرفت.

وی افزود: با وجود اینکه از سال 93 هیچ گونه افزایش قیمتی در خصوص نان صورت نگرفته است، امسال هم تلاش شد در ماه رمضان افزایش قیمت نان بوجود نیاید.

رییس اتحادیه نان حجیم و نیمه حجیم تهران با بیان اینکه نانوایی ها از کیفیت نانی که به مردم عرضه می کنند راضی نیستند، اظهار داشت: بعد از خودکفایی گندم دولت اجازه واردات گندم نمی دهد. از طرفی هم کیفیت گندم و آرد تولید داخلی برای پخت نان صنعتی مناسب نیست. به نظر می رسد چنانچه دولت با دنبال کردن سیاست خودکفایی گندم اجازه دهد بخشی از گندم صادر شود و در عوض مقادیری واردات صورت گیرد تعادل کیفی در بازار گندم و آرد ایجاد می شود و نانوایی ها متناسب با نیازشان می توانند آرد تهیه کنند.

کرمی با اشاره به اینکه در خصوص واردات گندم تا حدی وزارت صنعت، معدن و تجارت موافق است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی اصلی ترین مخالف واردات گندم است. اما باید توجه داشت با توجه به گندمی که در کشور تولید می شود ضایعات نان بالا رفته است و در صورت واردات گندم بخشی از یارانه ای که دولت به گندم کاران می دهد سبک می شود و به این ترتیب قیمت تمام شده نان هم کاهش پیدا می کند.

وی با انتقاد از چند نرخی بودن قیمت آرد در بازار گفت: به دلیل ارائه یارانه های مختلف به گندم‌کاران و از طرفی به دلیل تفکیک واحدهای پخت نان، قیمت آرد به شکل چند نرخی در آمده است و این موضوع سبب برخی تخلف‌‌ها در عرصه توزیع آرد شده است. به نظر می‌رسد دولت آینده با توجه به این موضوع می‌تواند با تک نرخی کردن آرد جلوی چنین فسادهایی را بگیرد و در صورت تمایل به پرداخت یارانه، می تواند یارانه را به طور مستقیم به مصرف کننده تخصیص دهد تا زمینه رقابت در بین واحدهای پخت نان وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید