آیا ریاست آیت‌الله جنتی بر ستاد امر به معروف قانونی است؟

    کد خبر :372113

بر اساس قانون، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید از میان ائمه جمعه موقت شهر تهران انتخاب شود، اما آیت الله جنتی، رئیس فعلی این ستاد، سال گذشته از نماز جمعه کناره‌گیری کرد.

به گزارش ایرنا، ماده 19 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر را به ترتیب زیر مشخص کرده است: یکی از ائمه جمعه موقت شهر تهران به انتخاب شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به‌عنوان رئیس ستاد، وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و انتخاب مجلس به‌عنوان ناظر، نماینده تام‌الاختیار رئیس قوه قضاییه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان بسیج، دبیر ستاد ائمه جمعه، دو نفر مجتهد به انتخاب شورای عالی حوزه‌های علمیه، یک نفر مجتهده به انتخاب شورای عالی حوزه‌های علمیه خواهران و دبیر ستاد به انتخاب رئیس.

قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که در فروردین‌ماه سال 94 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در ماده 19 تأکید می‌کند که رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید از میان یکی از ائمه جمعه موقت شهر تهران به انتخاب شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه انتخاب شود.

ریاست آیت الله جنتی بر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از سال 94

بر اساس این قانون شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، اردیبهشت‌ماه سال 94، آیت‌الله احمد جنتی را به‌عنوان ریاست این ستاد انتخاب کردند. از آن زمان تاکنون آیت‌الله جنتی در جایگاه ریاست این ستاد حضور دارد. اما این در حالی است که سال گذشته آ‌یت‌الله جنتی از سمت نماز جمعه تهران درخواست استعفا کرد و رهبر معظم انقلاب اسلامی در اسفندماه سال گذشته با این استعفا موافقت کردند. آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ١٤ فروردین ٧١ با حکم رهبر انقلاب اسلامی به‌عنوان امام جمعه تهران منصوب شده بود.

بر این اساس، آیت‌الله جنتی بیش از شش ماه است که دیگر در جایگاه امامت جمعه تهران نیست، اما همچنان ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر را برعهده دارد.

با این تفاسیر باید پرسید با توجه به ماده 19 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، حضور آیت‌الله احمد جنتی در راس ستاد امر به معروف و نهی از منکر قانونی است یا خیر؟!

متوقف شدن جلسات ستاد با کناره گیری آیت الله جنتی از امامت جمعه تهران

احمد مازنی، نماینده مجلس و عضو ناظر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خبر دقیقی از کناره‌گیری آیت‌الله جنتی از ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر ندارد، اما می‌گوید از زمانی که او از امامت جمعه تهران استعفا داده، جلسات این ستاد متوقف شده است.

مازنی در گفت‌و‌گو با ایرناپلاس تصریح می‌کند: از زمان آغاز به کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر دو جلسه به ریاست آقای جنتی برگزار شد.

مازنی اضافه می‌کند: با توجه به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، رئیس ستاد باید یکی از ائمه جمعه تهران باشد، اما با توجه به کناره‌گیری آقای جنتی، ریاست ایشان بر ستاد امر به معروف و نهی از منکر قانونی نیست. تا جایی که من اطلاع دارم بعد از کناره‌گیری ایشان هنوز معلوم نشده است کدام یک از ائمه جمعه تهران این مسئولیت را برعهده می‌گیرد.

او تأکید کرد: شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه باید توضیح دهد چرا تکلیف را روشن نمی‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید