بورس به کانال 158 هزار واحدی بازگشت

    کد خبر :372033

بورس امروز (دوشنبه) با رشد 2 هزار و 361 پله ای نسبت به دیروز در جایگاه 158 هزار و 71 واحدی ایستاد.

اجرایی شدن مصوبه آزادی سقف معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا که سبب افزایش سودآوری شرکت های پتروشیمی می شود، باعث ایجاد صف های خرید برای شرکت های پتروشیمی و شیمیایی شد.
دامنه محدود نوسان قیمت باعث شده بود تا بیشترین سود عاید دلالان شده و شرکت های بالادستی تولیدکننده سود چندانی نداشته باشند، اما با آزاد شدن سقف معاملات به تدریج دلالان ناچار به کناره گیری از روند معاملات خواهند شد.
همچنین نزدیک شدن به پایان زمان تسویه اعتبارات کارگزاری های بورسی نیز از مهم ترین عواملی بود که زمینه رشد معاملات بازار سرمایه را فراهم کرد.

** ارزش 12 هزار و 580 میلیارد ریالی معاملات بورس
در معاملات امروز چهار میلیارد و 652 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 12 هزار و 580 میلیارد ریال در 231 هزار و 745 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 690 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 701 واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 496 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز 2 هزار و 606 واحد افزایش یافت که این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و 685 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز چهار هزار و 967 واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و مبین (پتروشیمی مبین) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بر جای گذاشتند.

** صدرنشینی گروه شیمیایی و پتروشیمی
گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 533 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 96 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش یک هزار و 197 میلیارد ریال و بانک ها به ارزش یک هزار و 91 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه فرآورده های نفتی با دادوستدی به ارزش 868 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه چند رشته ای صنعتی نیز با معاملاتی به ارزش 791 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** رشد فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 42 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 837 واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از یک میلیارد و 340 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 6 هزار و 865 میلیارد ریال دادوستد شد.
به گزارش ایرنا، برپایه معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، ذوب (ذوب آهن)، دماوند (تولید برق دماوند) و سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید