وزارت خارجه با «دیپلماسی متوازن» منافع ملی را حفظ کند

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۵۱
    کد خبر :371821

سفیر اسبق ایران در مجارستان گفت: در دیپلماسی متوازن باید مجریان سیاست خارجی در راستای حفظ منافع ملی، با کشورها در هر نقطه‌ای از جهان ارتباط برقرار کنند.

علی‌اکبر فرازی سفیر اسبق ایران در رومانی در گفتگو با مهر در خصوص اهمیت و لزوم توجه هر چه بیشتر دستگاه سیاست خارجی به موضوع دیپلماسی متوازن اظهارداشت: طبیعی است که برای هر دیپلماتی در دوران فعالیتش در عرصه بین المللی، حفظ منافع ملی کشورش در درجه نخست اهمیت قرار دارد و هر اقدامی که یک دیپلمات انجام می دهد در چارچوب ترسیم شده در کلان سیاست خارجی آن کشور است.

وی گفت: در ایران هم، هر اقدامی که دیپلمات های ما انجام می دهند در راستای تامین منافع ملی و البته در چارچوب کلی سیاست خارجی نظام است.

فرازی اضافه کرد: دیپلماسی متوازن به عنوان یکی از روش های مد نظر در هر دیپلماسی موفقی بیانگر این نکته است که نباید دچار افراط و تفریط شد، به تعبیری مجریان سیاست خارجی باید در راستای حفظ منافع ملی و تامین امنیت ملی کشورشان، ارتباطات گسترده و مناسبی را با کشورها در هر نقطه ای از جهان برقرار کنند تا نتیجه دلخواه از قِبل آن ارتباطات بدست آید.

سفیر اسبق ایران در مجارستان تصریح کرد: شعار محوری نه شرقی نه غربی که از اولین شعارهای انقلاب اسلامی بود و سیاست خارجی ما هم بر اساس آن شکل گرفت، به معنای دشمنی با شرق و غرب تلقی نیست، بلکه به معنای انتقال پیام جدیدی است و آن اینکه در عین حفظ استقلال و عدم وابستگی به جناح ها و بلوک بندی های جهانی، ما می توانیم منافع ملی خود را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: ما در این چهل سال که از انقلاب می گذرد در این مسیر حرکت کردیم که در هیچ یک از جبهه بندی های قدرت های جهانی حضور نداشتیم اما هر جا که منافع ملی ایجاب کرده حاضر بودیم و این به معنای دنباله رو بودن سیاست های دیگران نیست بلکه هر جا که مصلحت ببینیم و بدانیم که منافع و امنیت کشور از آن طریق تامین می شود حتما در آنجا حضور فعالانه خواهیم داشت.

فرازی گفت: در دیپلماسی متوازن باید برخی موارد رو رعایت کرد تا نتیجه بهتری حاصل شود، یکی از آن موارد این است که نباید هزینه تراشی برای نظام داشت و این می تواند در قالب مصادیق مختلفی تفسیر شود از جمله آنکه نباید بی جهت دشمن برای خودمان بسازیم، یا اینکه برخی دشمنان را بی مورد بزرگ کرد و قدرت آنها را بیشتر از حد واقعی آن تصور کرد.

سفیر اسبق ایران در رومانی بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که در قالب دیپلماسی متوازن باید رعایت شود این است که نباید با برخی اظهار نظرات و یا اقدامات نسنجیده موجبات انزوای بین المللی کشور را فراهم آورد، چرا که این نیز می تواند هزینه های خاص خود را برای نظام داشته باشد.

وی بیان کرد: ما می توانیم در کلیه مجامع بین المللی حضور مثمر ثمری داشته باشیم و این در راستای تامین منافع ملی کاملا قابل توجیه است، انزوا و گوشه گیری در عرصه بین المللی هیچ تناسبی با سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

فرازی اظهارداشت: شما ببینید در دوران پیامبر اسلام (ص) و یا دیگر معصومین (ع)، آنها از هر فرصتی برای بیان دیدگاه ها و مواضع به حق خود استفاده می کردند و اینطور نبود که بگویند به دلیل حضور فلان شخص که ما او را قبول نداریم و دشمن خود می پنداریم ما در آن مکان مشخص حضور نخواهیم داشت. اتفاقا هنر دیپلماسی آنجاست که برود در میان آنها که مخالف وی هستند بنشیند و دیدگاه های خود را بیان کند.

سفیر اسبق ایران در مجارستان تاکید کرد: بنابراین بیهوده دشمن تراشی کردن و یا منزوی کردن خودمان در عرصه جهانی دو رویکرد نامناسب و خلاف جهت تحقق دیپلماسی متوازن است که امیدوارم کلیه کسانی که در عرصه سیاست خارجی کشور به نوعی به ایفای نقش می پردازند به این مهم توجه داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید این مساله را لحاظ کنیم که تمام حرکات و اقدامات سیاسی نسبی است و نباید توقع اقدامی مطلق و کامل را داشته باشیم، در نهایت اینکه امیدوارم دستگاه سیاست خارجی کشورمان بتواند با کمک دیگر نهادها و دستگاه های داخلی در امر پیشبرد سیاست های کلان نظام موفق تر از گذشته شود و همه به تحقق این مهم کمک کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید