سفیر روسیه در سوئیس احضار شد

    کد خبر :371531

وزارت خارجه سوئیس ضمن احضار سفیر روسیه در این کشور از مسکو خواست فورا به اقدامات غیر قانونی خود در خاک سوئیس یا علیه اهداف مربوط به این کشور پایان دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، وزارت خارجه سوئیس ضمن احضار سفیر روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از مسکو خواسته فورا به اقدامات غیرقانونی خود در خاک سوئیس یا علیه اهداف مربوط به این کشور پایان دهد.

این بیانیه پس از یک گزارش رسانه‌ای منتشر شده که مدعی‌ است جاسوسان روس یک آزمایشگاه در شهر «سپیه»، که در حال انجام آزمایشهایی مربوط به جریان مسمومیت سرگئی سکریپال و سلاح‌های شیمیایی در سوریه بود را هدف قرار داده‌اند.

در پی انتشار این گزارش، تنش‌های لفظی بین دو کشور بالا گرفته و وزارت خارجه سوئیس نیز اعلام کرد «سرگئی گارمونین» سفیر روسیه در «برن»، را برای اعتراض به اقدامات مسکو فرا خوانده است.

آزمایشگاه شهر سپیه در حال تحقیقاتی در مورد جریان مسمومیت سرگئی سکریپال، جاسوس سابق روس و پناهنده در انگلیس، بود. این آزمایشگاه همچنین درحال تحقیق در مورد سلاح‌های شیمیایی بود که گفته می‌شود در سوریه استفاده شده است.

سکریپال، در سال ۲۰۱۰ در جریان مبادله جاسوسان به انگلیس پناهنده شد و امسال همراه دخترش یولیا در حالت بیهوشی روی نیمکتی در شهر سالزبری پیدا شد. بعدا مشخص شد آنها با سم اعصاب نوویچُـک، ساخته‌شده در دوران اتحاد جماهیر شوروی، هدف قرار گرفته‌اند.

دادستانی انگلیس علیه دو مرد روس که به اعتقاد آنها سرگئی سکریپال و دخترش را با این ماده مسموم کرده‌اند اعلام جرم کرده است. مسکو تمامی این اتهامات را رد کرده‌ است.

در سوئیس، این سومین بار در سال جاری میلادی‌ است که وزارت خارجه آن کشور سفیر روسیه را در اعتراض به «فعالیت‌های مخرب» علیه نهادهایش، فرامی‌خواند.

دو روز پیش دولت سوئیس گزارش‌ها در مورد بازداشت و اخراج دو شهروند روس مظنون به جاسوسی، توسط پلیس هلند در ماه مارس را تائید کرده بود. این دو تن متهم به تلاش برای رخنه به آزمایشگاه در شهر سپیه شده‌اند.

دادستانی سوئیس نیز گفته در حال انجام تحقیقاتی در مورد حملات سایبری در زمستان سال گذشته علیه دفاتر «سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ» در آن کشور، است. «سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ» که مقر اصلی آن شهر مونترال است به پنهانکاری‌ها و اقدامات غیرقانونی سازمان مبارزه با دوپینگ دولت روسیه مظنون است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید