تیر خلاص بر خانه نیما

    کد خبر :371466

رییس سازمان فرهنگی-‌هنری شهرداری می‌گوید بودجه‌ای برای ساخت و تجهیز خانه مشاهیر در اختیار ندارد

وضعیت خانه نیما همچنان وخیم است. از روزی که فشار رسانه‌ها از روی خانه نیما برداشته شد و خیال مسوولان راحت شد ظاهراً کار خانه هم یکسره شده است و روبه ویرانی می‌رود.

«سازمان فرهنگی هنری شهرداری بودجه‌ای برای ساخت و تجهیز خانه مشاهیر در اختیار ندارد» این جمله‌ای بود که آقای سعید اوحدی روز گذشته در نشست خبری خود اعلام کرد. نشستی که اگر چه برای اعلام برنامه‌های محرم بود اما باعث شد خبرنگار «فارس» درباره سرنوشت خانه نیما هم از وی بپرسد و این جواب را بشنود.

او در ادامه سخنان خود هم گفت که «از وظایف شهرداری تهران ساخت، تجهیز و به‌روزرسانی امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی است که بعد از ساخت در اختیار سازمان فرهنگی- هنری شهرداری قرار می‌گیرد. سازمان فرهنگی- هنری شهرداری هیچ بودجه‌ای را برای ساخت و تجهیز در اختیار ندارد، اما احیای خانه تاریخی مفاخر، مشاهیر و خانه شهدای مدافع حرم می‌تواند موزه‌های بسیار ارزشمندی از ارزش‌ها برای نسل سومی‌ها باشند.»دی‌ماه گذشته بود که تصاویری از خانه نیما یوشیج منتشر شد که تبدیل به خرابه شده بود و ظاهراً آماده تخریب برای ساخت بنایی نو یا تجاری می‌شد.

در عکس‌هایی که «فارس» منتشر کرد این مسأله مشخص بود که خانه دیگر بنای قابل سکونت نیست و از هنگامی که با حکم دیوان عدالت‌اداری به خاطر نبودن سند ثبتی واجد ارزش قضایی نسبت به خانه مورد نظر به نیما، از لیست آثار ملی خط خورد. چنین سرنوشتی برایش متصور بود اما ظاهراً فشار رسانه‌ها توانسته بود کمی این وضعیت را تغییر دهد با این حال اتفاقات بعدی آن ظاهراً دور از چشم اهالی رسانه در حال اتفاق است.

بعد از فشار رسانه‌ها و البته پیگیری‌های اهالی فرهنگ و هنر و تأکیدهای زیاد بر لزوم حفظ این خانه میراث فرهنگی اعلام کرد این خانه بار دیگر واجد ارزش ثبت شناخته شده اما فعلاً هیچ شماره ثبتی به این بنای تاریخی تعلق نمی‌گیرد و طبق اعلام مکارم سرپرست وقت شهرداری قرار شد، شهرداری تهران این خانه را از مالکان اصلی آن _که می‌خواستند در آن سفره خانه تأسیس کنند_ بخرد امری که تا به حال اتفاق نیفتاده است و هنوز شهرداری اقدامی برای خرید این خانه نکرده است.

آقای سمیع مکارم هم از شهرداری رفت و شهردار فعلی هم ظاهراً این مسأله در اولویت‌هایش قرار ندارد. هر چند پیش از این در خردادماه امسال آقای دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفته بود که «خوشبختانه عزم مسوولان مربوطه در شهرداری به سمتی می‌رود که این خانه خریداری شود و حتی پس از سال‌ها جایزه نیما با محوریت این خانه با کارکرد خانه اسناد پیگیری شود.»

نکته جالب اینجا بود که بزرگی در حالی به فکر تأسیس جایزه نیما بود که هنوز تکلیف خانه‌اش مشخص نشده است.باشگاه خبرنگاران جوان در ابتدای این ماه در گزارشی نوشت که وضعیت خانه نیما در حالت تخریب تدریجی است: «در حالی‌که خانه نیما یوشیج در حال تخریب تدریجی است، سازمان میراث فرهنگی از تملک آن ناتوان است و شهرداری به اهرم صدور نکردن پروانه ساخت روی آورده است.» روال کار هم مشخص است.

شهرداری اجازه صدور پروانه ساخت نمی‌دهد و مالک خانه هم که سرمایه‌اش رو به خطر می‌بیند خانه را متروکه گذاشته و حتی درهای خانه را به روی عمومی _همان معتادین و بی‌خانمان‌ها_باز گذاشته تا روند تخریب خیلی جدی‌تر از آنچه که تصور شود جلو رود و در این وانفسای مشکلات فراوان اقتصادی و سیاسی تا نهایتاً بتواند مفری برای گریز از این وضعیت پیدا کند.

ظاهراً سخنان دیروز رییس سازمان فرهنگی-هنری شهرداری هم در این همین راستا بوده است و ندانسته و ناخواسته در پازل مالک خانه نیما بیان شده است هر چند صلاحی، رییس قبلی سازمان گفته بود ما این خانه را می‌خریم «ما درخواست خرید را به شهرداری ارسال کرده‌ایم، امیدوارم اعتبارش را تأمین کنند، البته تملک خانه بزرگان و نخبگان شرایطی دارد، یکی اینکه باید ویلایی باشد اگر خانه در مجموعه آپارتمانی باشد نمی‌تواند در تملک قرار گیرد چرا که رفت و آمد در این خانه که تبدیل به موزه می‌شود

زیاد خواهد بود» و سرپرست وقت شهرداری هم «در آیین افتتاحیه خانه موزه سیمین و جلال که با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، این طور خبرداد که، پس از خانه جلال و سیمین دانشور، در آینده نزدیک نیز چند خانه دیگر از مشاهیر نیز خریداری خواهد شد. خانه نیما یوشیج که در همین منطقه واقع شده در آینده نزدیک تملک و خریداری خواهد شد» اما اوحدی که قبلاً گفته بود در جریان ماجرا نیستم این بار صراحتاً اعلام کرد که بودجه‌ای برای خرید و بازسازی خانه مشاهیر از جمله نیما در کار نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید